لزوم توسعه‏ نیروگاه ‏های تجدیدپذیر در سیستان و بلوچستان

پنجره ایرانیان: مدیرعامل شرکت برق منطقه ای استان سیستان و بلوچستان گفت، وجود روزهای آفتابی زیاد در طول سال و بادهای 120 روزه سیستان، این استان را مستعد توسعه ‏های نیروگاه ‏های تجدیدپذیر کرده که می تواند در افزایش صادرات برق به کشورهای همسایه نیز موثر باشد.
  • شنبه 1 اسفند 1394 ساعت 8:57

به گزارش ایرنا، محمدعلی قزاق شاهد در نشست خبری شرکت ‏های تابعه وزارت نیرو در استان سیستان و بلوچستان در محل دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با برخورداری از 700 هزار مشترک برق، از هفت هزار کیلومتر خطوط انتقال برق و فوق توزیع بهره مند است که این آمار، چهار برابر میانگین کشوری برای برق رسانی به هر مشترک است.

وی افزود: وسعت و پراکندگی مناطق مختلف استان سبب شده تا تعداد متوسط مشترکان برق در هر کیلومتر مربع 3.5 و میانگین فاصله پست‏های انتقال برق 160 کیلومتر باشد. شاهد با اشاره به برنامه پنجم توسعه کشور، خاطرنشان کرد: افزون بر 10 هزار میلیارد ریال اعتبار برای توسعه شبکه ‏های برق در استان در این برنامه در نظر گرفته شده که البته در عمل، با توجه به مشکلات نقدینگی موجود در اجرا با مشکلات متعددی مواجه بوده است.

وی افزود: این شرکت تاکنون موفق به تحقق 50 درصد اهداف برق رسانی در نظر گرفته شده در برنامه پنجم توسعه در استان شده که عمدتا با اجرا و احداث پست های موقت برق عملیاتی شده است. مدیرعامل شرکت برق منطقه ای سیستان و بلوچستان ادامه داد: 20 درصد پروژه های پیش بینی شده دیگر در این زمینه با اعتباری چهار هزار میلیارد ریالی در دست اقدام است و 90 درصد آنها تا ابتدای تابستان سال آینده به بهره برداری خواهند رسید.

وی اضافه کرد: ظرفیت نصب شده نیروگاهی استان هزار و 450 مگاوات است و نیروگاه ها در شهرهای زاهدان، چابهار، کنارک و ایرانشهر نصب شده اند. مجموع ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور افزون بر 73 هزار مگاوات است.

شاهد بیان داشت: امروز اجرای بخش سیکل ترکیبی نیروگاه های چابهار و ایرانشهر در دست اقدام است که ارتقای راندمان آنها را به دنبال خواهد داشت. وی از صدور مجوز فعالیت در زمینه نیروگاه سازی برای سه شرکت بخش خصوصی در شمال استان خبر داد و گفت: احداث یک بلوک هزار و 500 مگاواتی نیروگاهی در زاهدان در دست اقدام است.

این مقام مسئول افزود: قابلیت احداث 10 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی انرژی‏ های تجدیدپذیر در استان وجود دارد، اما تاکنون سرمایه گذاری خوبی در این زمینه انجام نشده است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‏ ای سیستان و بلوچستان با اشاره به صدور موافقتنامه برای احداث چهار هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی تجدیدپذیر توسط سازمان انرژی های نو ایران (سانا)، یادآور شد: همه این نیروگاه ها بادی هستند.

وی خاطرنشان کرد: امروز افغانستان و پاکستان به شدت نیازمند انرژی هستند و این استان با وجود یک هزار و 200 کیلومتر مرز خاکی، از ظرفیت و قابلیت مناسبی برای توسعه ارتباطات برقی با کشورهای همسایه و صادرات برق برخوردار است.

شاهد ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان در سال گذشته 440 هزار مگاوات صادرات برق به پاکستان داشته که با ولتاژ 132 کیلو ولت در حال فعالیت است و علاوه بر آن، صادرات برق به این کشور از طریق بندر گواتر نیز در دستور کار است.


ثبت نظر

ارسال