یک مقام مسئول خبر داد؛

علاقه‏ مندی فرانسوی‏ ها برای فعالیت در حوزه انرژی‏ های تجدیدپذیر ایران

پنجره ایرانیان: نمایندگان شرکت CNIM (کنیم) فرانسه با حضور در سازمان انرژی ‏های نو ایران (سانا)، برای فعالیت در حوزه انرژی‏ های تجدیدپذیر کشورمان ابراز علاقمندی کردند.
  • چهارشنبه 21 بهمن 1394 ساعت 9:45

به گزارش ایرنا، بهروز دشتی مدیر دفتر انرژی زیست توده سانا، اظهار داشت: شرکت فرانسوی CNIM از جمله شرکت ‏های باسابقه و خوشنام اروپایی است که در زمینه استحصال انرژی از زباله ‏های شهری فعالیت دارد و با همکاری شرکت آلمانی «مارتین» و استفاده از تجهیزات این شرکت و همچنین تجهیزات و لوازم متعلق به خود، تاکنون طرح ها و پروژه های زیادی را در سطح جهان اجرا کرده است.

وی افزود: شرکت‏ های مختلفی در پسابرجام برای حضور در بازار انرژی و بویژه انرژی های تجدیدپذیر ایران ابراز تمایل و علاقه اند.

به گفته این مقام مسئول، قیمت ها و شرایط خرید تضمینی برق که وزارت نیرو به تازگی اعلام کرده بر شدت این علاقه افزوده است و شرکت های خارجی به طور عمده با فناوری های جدید و فاینانس (تامین مالی) وارد می شوند.

فاینانس به معنی تامین منابع مالی طرح های تولیدی توسط موسسه های مالی مانند بانک هاست که بازپرداخت آنها به اعتباردهنده توسط شرکت های بیمه اعتبار صادرات تضمین می‏ شود.

وی خاطرنشان کرد: نمایندگان شرکت CNIM که پیشتر در نقاط مختلف کشور با شهرداری ها به مذاکره نشسته بودند، با حضور در سانا جلسه‏ ای با مدیرعامل سازمان برگزار کردند که در آن درباره مطالب فنی، نحوه همکاری های مشترک و مقوله هایی همچون امحای زباله، استانداردهای مواد منتشره از نیروگاه ها، بازدهی نیروگاه و بازدهی برق به بحث و تبادل نظر نشستند.

دشتی تصریح کرد: مقرر شده است تا این شرکت پس از تفاهم با شهرداری ها، نتیجه آن را برای انعقاد قرارداد خرید تضمینی برق به سازمان انرژی ها نو ایران منعکس کند.

وی درباره شرایط جدید قراردادهای خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدیدپذیر، گفت: پیشتر قراردادها پنج ساله منعقد می شد، اما امروز با تدبیر وزارت نیرو و به منظور افزایش انگیزه سرمایه گذاران، این قراردادها 20 ساله منعقد می شود که از ابتدای امسال توسط جدول تنظیمی وزارت نیرو و شورای اقتصاد، قیمت ها و نرخ ها برای انرژی های مختلف تعیین شده که رقمی معادل پنج هزار و 870 ریال به ازای هر کیلو وات ساعت تولید برق از زباله های شهری است.

پیشتر «حمید چیت چیان» وزیر نیرو به ایرنا گفته بود بر پایه تبصره ای در بودجه سال آینده برای حمایت از استفاده از انرژی های تجدیدپذیر، دست کم هفت هزار میلیارد ریال منابع و اعتبارات از محل عوارض متداول کشور برای انرژی های نو اختصاص خواهد یافت.

مدیر دفتر انرژی زیست توده سانا ادامه داد: مجوز زیست محیطی از سازمان حفاظت محیط زیست، مجوز تامین منابع از سازمان شهرداری ها و دهیاری ها و موافقت برق منطقه ای در هر منطقه، از جمله شرط های انعقاد قرارداد در این زمینه است که البته اگر همه مدارک و مستندات لازم آماده باشد، سازمان انرژی های نو ایران در مدت سه روز نسبت به عقد قرارداد اقدام خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت خرید تضمینی برق به ریال (حتی به شرکت های خارجی)، تصریح کرد: شرکت هایی که برای فعالیت در این عرصه وارد ایران می شوند، نمایندگانی در کشور دارند که پیگیر مجوزها، موافقتنامه ها و همچنین دریافتی های حاصل از محل فروش برقشان هستند.

دشتی اضافه کرد: شرکت CNIM در این جلسه، علاوه بر معرفی فعالیت های انجام یافته در حوزه زباله سوز، آمادگی خود را مبنی بر فعالیت در ایران اعلام کرد.

پیشتر مدیرکل دفترهماهنگی عمرانی و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اعلام کرده بود: مطابق برنامه جامع پسماند عادی کشور در پنج سال آینده 15 زباله سوز در کشور ساخته و بهره برداری می شود که با توجه به وجود فناوری های پیشرفته و توانمندی های ژاپن، آماده همکاری با این کشور هستیم. این زباله سوزها شامل هشت مورد در کلان شهرها و هفت مورد در شهرهای استان های شمالی است.

همچنین به گفته مدیرعامل شرکت توانیر، وزارت نیرو پیشقدم شده است نرخ تولید برق را از نیروگاه های زباله سوز به نرخ های جهانی نزدیک کند. فقط در چنین شرایطی است که هر نوع سرمایه گذاری در این بخش توجیه پذیر می شود.

آرش کردی افزود: اکنون در برخی شهرهای ایران روزانه بیش از 200 تن زباله تولید می شود و برای ساخت نیروگاه زباله سوز از ظرفیت لازم برخوردار است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توانیر با اشاره به این امر پیشنهاد کرد شورای عالی استان ها و شوراهای شهرها این مهم را به عنوان یک طرح برای شهرداری ها تعریف کنند.

به گفته وی، هم اینک 6 درصد برق دنیا از منابع تجدیدپذیر زیست ـ توده تامین می‏ شود و راه ‏اندازی این نیروگاه‏ ها افزون بر حل مساله تولید انرژی، مدیریت زباله ها و پسماندها را نیز به دنبال دارد.


ثبت نظر

ارسال