وزارت نیرو از طرح‎های کاهش مصرف‎انرژی حمایت می‎کند

پنجره ایرانیان: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت، این وزارتخانه از هرگونه طرح سرمایه‎گذاران خارجی که موجب کاهش انرژی و اتلاف برق در کشور شود، حمایت می‎کند.
  • شنبه 3 بهمن 1394 ساعت 23:37

به گزارش ایرنا، هوشنگ فلاحتیان در حاشیه نمایشگاه بین‎المللی انرژی کیش، اظهار کرد: طرح کم کردن اتلاف برق در روشنایی معابر و تعویض لوازم خانگی برای کاهش مصرف‎انرژی دارای اولویت است و فرصت‎هایی را در اختیار سرمایه‎گذاران خارجی قرار می‎دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر طرح‎های توسعه نیروگاه‎ها بعد از دو سال برگشت سرمایه دارند، گفت: در راستای صرفه‎جویی در مصرف سوخت به طور مثال پنج هزار میلیارد ریال برای ساخت بخش بخار بلوک نیروگاه سیکل ترکیبی 160 مگاواتی هزینه لازم است که در کنار سایر هزینه‎های نیروگاهی پس از دو سال، تمام این هزینه‎ها برمی‎گردد.

فلاحتیان افزود: نیروگاه پس از دو سال به اندازه طول عمر خود برای دولت هزینه‎ای نخواهد داشت و از طرف دیگر ظرفیت مناسب و نیروی انسانی در حوزه تولید انرژی در کشور وجود دارد که باید سرمایه‎گذاران و بخش خصوصی این موارد را مد نظر قرار دهند.

وی تاکید کرد: سرمایه‎گذاری در بخش نیرو، قسمتی از مشکل اشتغال را نیز در کشور برطرف می‎کند. براین اساس از سرمایه‏ گذاران بخش‎های آب، برق و آبفا که برای ساخت نیروگاه‎های سیکل ترکیبی با بازدهی بالا اقدام کنند، حمایت جدی می‎کنیم.

معاون وزیر نیرو اظهار کرد: موضوع مدرنیزاسیون و بازتوانی نیروگاه‎های موجود، ساخت و توسعه پست‎های فشار قوی برق از دیگر اولویت‎هایی بوده که برای سرمایه‎گذاری خارجی مد نظر است. فلاحتیان تاکید کرد: مشارکت با شرکت‎های معتبر داخلی و انتقال تکنولوژی به ایران نیز مورد توجه سرمایه‎گذاران خارجی باشد.

وی همچنین گفت: سرمایه‎گذاری در بخش تصفیه خانه، آب و فاضلاب، شیرین‎سازی آب و سایر طرح‎های مرتبط با آب و آبفا از زمینه‎هایی است که وزارت نیرو آمادگی جذب سرمایه‎گذاران و حمایت از آنان را دارد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اضافه کرد: این طرح‎ها در قالب طرح‎های BOO وBOOT امکان مبادله دارند.

بهرام نظام الملکی، مدیرکل دفتر توسعه صادرات، خدمات فنی و مهندسی وزارت نیرو نیز گفت: ایران در 95 درصد صنعت آب و برق خودکفا شده است و هم اینک اولین مراحل ساخت تا تکمیل طرح‎های آب و برق کشور را متخصصان داخلی انجام می‎دهند. وی همچنین بیان داشت: بیش از 90 درصد صدور خدمات فنی و مهندسی از ایران به دیگر کشورها در بخش صنعت آب و برق است.

به گفته وی، شرکت‎های مختلف داخلی می‎توانند در عرصه صادرات این فناوری‎ها به خارج وارد شوند که براین اساس یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب محقق می‎شود. مدیران و معاونان ادارات کل کار، تعاون و امور اجتماعی استان‎هایی که مناطق آزاد دارند، (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و بوشهر) و مدیران و معاونان کشور در این نشست حضور داشتند.

دوازدهمین نمایشگاه بین‎المللی انرژی کیش 21 دی ماه  با حضور 195 شرکت داخلی و خارجی در مرکز نمایشگاه‎های بین‎المللی کیش افتتاح شد.

معرفی ظرفیت‎های بالقوه و بالفعل کشور در زمینه تولید، بازرگانی و خدمات مربوط به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، آب و برق مشتمل بر تولید، بازرگانی وخدمات محصول، ماشین‎آلات و تجهیزات وابسته و مواد اولیه ، شناسایی و معرفی مشکلات، موانع و نقاط ضعف موجود در این صنایع و تلاش در جهت جلب حمایت سازمان‎های دولتی ذی‎ربط از دست اندرکاران صنایع مذکور، ایجاد بسترهای مناسب به منظور تشویق افراد یا واحدها برای سرمایه‎گذاری و بهره‎گیری مناسب از ظرفیت‎های موجود از جمله اهداف برگزاری این نمایشگاه بوده است.

در این نمایشگاه چهار روزه فعالان و صاحب‎نظران این حوزه در محیطی تخصصی به تبادل نظر و اطلاعات می‎پردازند و شرکت‎های داخلی و بین‎المللی محصولات، قابلیت‎های فنی و نوآوری‎های خود را به بازدیدکنندگان عرضه کرده و از تعامل با فعالان این صنعت و فرصت‎های موجود بهره‎مند می‎شوند.


ثبت نظر

ارسال