در پیام علی لاریجانی تاکید شد:

ضرورت تامین منابع انرژی پاک تجدیدپذیر

پنجره ایرانیان: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ محیط زیست به الزامی جهانی تبدیل شده و تامین منابع انرژی پاک تجدیدپذیر از ضروریات نظام‏ های اقتصادی جهان است.
  • شنبه 28 آذر 1394 ساعت 11:27

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی روز چهارشنبه در پیامی به همایش ملی اقتصاد انرژی با رویکرد انرژی ‏های تجدید‏پذیر در نیشابور افزود: انرژی از منابع ارزشمند طبیعت است و بشر به شیوه‏ های گوناگون پیوسته کوشیده با به ‏کارگیری انرژی ‏های در دسترس، فعالیت ‏های خود را به آسانی با کمترین هزینه و بالاترین سرعت به انجام رساند. وی اظهار کرد: جمعیت جهان روبه افزایش است و اگر الگوی جاری با به ‏کارگیری انرژی تغییر نکند مصرف انرژی نیز رو به افزایش خواهد بود.

لاریجانی در ادامه این پیام افزود: با توجه به مصرف زیاد و فزاینده سوخت‏ های فسیلی همچون زغال سنگ، نفت، گاز و مانند آن طی سال‏ های گذشته و محدود بودن منابع این نوع سوخت ‏ها، توجه به جایگزینی انرژی ‏های تجدیدپذیر امری اجتناب ناپذیر است.

وی گفت: پایان ‏پذیری منابع سوخت‏ های فسیلی و محدودیت‏ های آن در تامین انرژی و آسیب‏ های زیست محیطی ، آلاینده ‏های ناشی از بهره‏ برداری از منابع فسیلی انرژی، استفاده و توسعه کاربردی انرژی‏ های تجدیدپذیر را به‏ عنوان یک منبع طبیعی پاک و عاری از آلودگی زیست محیطی ضروری می ‏کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده از انرژی ‏های تجدید‏پذیر نه تنها سبب تنوع در سبد انرژی کشور می ‏شود، بلکه با استفاده از این نوع انرژی یا حداقل سازی مصرف سوخت ‏های فسیلی می‏ توان آنها را صادر یا در صنایع پتروشیمی به انواع کالاهای با ارزش افزوده بالا تبدیل کرد. وی اظهار کرد: از این رو در برنامه‏ ها و سیاست‏ های بین ‏المللی در راستای توسعه پایدار جهانی نقش ویژه ‏ای برای منابع تجدید انرژی در نظر گرفته شده است.

لاریحانی ادامه داد: اکنون کشور ما هزینه سنگین اعتقاد به اقتصاد نفتی را پرداخت می‏ کند، هزینه‏ هایی مانند یارانه سوخت، دارو و درمان، مواد غذایی، حمایت از صنایع زیان‏ ده دولتی و بخش خصوصی شبه دولتی که بدیهی است ادامه این روش منطقی نیست.

وی در این پیام افزود: ما امروز در اقتصاد جدیدی به ‏سر می‏ بریم که توسط فناوری اطلاعات رو به رشد به وجود آمده و در آن قدرت نرم کشورها جایگزین قدرت نظامی سخت افزاری و حتی دیپلماسی کلاسیک شده است.

وی گفت: سرمایه‏ گذاری در انرژی ‏های تجدیدپذیر می ‏تواند تکمیل کننده این روند باشد و با اقتصاد جدید افزایش ثروت عمومی از طریق ایجاد کسب ‏و ‏کار جدید بوجود خواهد آمد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کشور ما از نظر شرایط جغرافیایی در منطقه ‏ای است که می ‏تواند با خلاقیت و کمک گرفتن از مدیریت مدرن جهانی، سهم قابل توجهی را در بازار انرژی‏ های پاک به دست آورد و فقط کمی اعتماد به نفس لازم است که زمینه به‏ وجود آمدن آن هم کسب سهم تولید و خدمات فنی مهندسی در بازار جهانی است.

در ادامه پیام آمده است: جمهوری اسلامی ایران در یکی از مناطق استراتژیک جهان به‏ ویژه از نقطه نظر انرژی واقع شده و استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقای میزان بهره‏ برداری از منابع متنوع انرژی‏ های تجدیدپذیر جهت تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

این پیام می افزاید: کشور ایران از لحاظ برخورداری از منابع مختلف انرژی یکی از غنی ‏ترین کشورهای دنیا محسوب می‏ شود و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت‏ های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای پتانسیل فراوان انرژی تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی نیز است که ضرورت بررسی راه‏ های مصرف آنها که در اقتصاد کشور نیز تاثیر فراوان دارد، بیش از پیش احساس می‏ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از اهداف مهم برگزاری اولین همایش ملی اقتصاد انرژی، بررسی چگونگی استفاده و مدیریت توسعه انرژی‏ های تجدیدپذیر و ارائه راهکارهایی در جهت بهینه ‏سازی در صرفه‏ جویی، کاهش آلودگی هوا و محیط زیست و استفاده از این انرژی ‏های نو می ‏باشد که امید است همایش مزبور به این اهداف دست یابد.

در بخش پایانی پیام لاریجانی آمده است: ضمن تقدیر و تشکر از دست اندرکاران برگزاری این همایش علمی و اقتصادی امیدوارم دستیابی حاصل از اندیشه و نظرات صاحب نظران و متخصصان باعث تقویت این حوزه ارزشمند در کشور شود.


ثبت نظر

ارسال