بیستمین اجلاس سراسری کانون انبوه‌سازان ایران برگزار شد

پنجره‌ایرانیان؛ بیستمین اجلاس سراسری سالانه کانون انبوه‌سازان مسکن با حضور اعضای کانون از سراسر ایران آغاز شد.
  • شنبه 22 مهر 1402 ساعت 11:0

به گزارش صما، بیستمین اجلاس سالانه کانون انبوه‌سازان مسکن ایران در مرکز برگزاری همایش‌های بین‌المللی صداوسیما با حضور اعضای کانون و مسئولان مربوط آغاز شد.

رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن در ابتدای همایش گفت: تنها راه‌حل این مشکل ایجاد عقد قرارداد و تفاهم‌نامه با انجمن انبوه‌سازان است تا وعده‌ها داده‌شده محقق شود.

به گذشته برگردیم و با نگاه انتقادی به خودمان و جامعه انبوه‌سازی بنگریم که ما با چه رویکردی برای خانه‌دار شدن که یکی از اساسی‌ترین و آرامش‌بخش‌ترین نگاه کردیم، به کجا رسیدم؟

در ابتدای انقلاب با تقسیم زمین غیر کارشناسی و واگذاری آن‌ها به دهک‌ها، شهرک‌های غیراستاندارد به وجود آوردیم.

دهه دوران ۶۰ و ۷۰ بحث مسکن استیجاری پیش آمد در مسکن استیجاری قدم‌هایی برداشته شد که در دولت نهم و دهم به مسکن مهر رسیدیم و بعدازآن به طرح قانون جهش تولید مسکن و نهضت ملی مسکن رسیدیم با هدف تولید سالانه یک‌میلیون واحد.

جمشید برزگر ادامه داد: تولید سالانه یک‌میلیون واحد برای همه اقشار شعار خوبی بود اما موفق نبوده، به دلیلی آنکه مشورت درستی صورت نگرفته. دوستان همه می‌دادند دو تا دیدار با انجمن‌های استانی با دو وزیر داشتیم و مسائل مطرح شد هم در دولت آقای رستمی و هم بذرپاش اما پیشنهاداتی ک دادیم ارجاع شد به کارشناسان و ارجاع به کارشناسی یعنی هیچ نتیجه‌ای نمی‌توانی بگیری. انبوه‌سازان هم سرمایه دارند هم توان طراحی و هم توان اجرا دارند.

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی استان آذربایجان شرقی افزود: ما امروزه به ازای هر مترمربع ۲ میلیون تومان در پایین‌ترین منطقه برای ساخت عوارض پرداخت می‌کنیم.

قوانینی در مجلس قوانینی در مجلس به‌عنوان حمایت از تولید جهش تولید رفع موانع تولید تصویب شد اما در عمل بهای چندانی به آن‌ها داده نمی‌شود.

رئیس کانون انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد: قانون ساماندهی و عرضه تولید مسکن می‌گوید: دولت موظف است با معافیت‌هایی ازجمله معافیت مالیاتی با تسهیلات کم بهره کمک کند تا اقشار کم‌درآمد هم صاحب‌خانه شوند اما حمایت‌های چندانی از دولت دیده نشده.

خزایی دبیر کل اتاق بازرگانی بین‌المللی در این همایش گفت: اتاق بازرگانی بین‌المللی متفاوت از بازرگانی داخلی است اما در هر دو توجه به مسئله مسکن بسیار مهم است.

خزایی تصریح کرد: هم ازنظر بین‌الملل هم ازنظر آی‌سی‌سی، بدون حضور مالی و فنی و امکانی بخش خصوصی پیشرفت برنامه اسکان و حل مشکل مسکن در کشور غیرممکن است.

وی در پایان افزود: پیشنهاد بنده این است که حتماً باید یک واحد جدا در اتاق بازرگانی برای ارتباط ارگانیک با سازمان ملل در مورد اسکان بشری وجود داشته باشد.


ثبت نظر

ارسال