ساخت مسکن کارگران را به انبوه‌سازان ندهید!

پنجره‌ایرانیان؛ دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران معتقد است: اگر ساخت‌وساز مسکن را به تعاونی‌های مسکن کارگران بسپاریم در خانه‌دار شدن کارگران موثرتر است تا اینکه دست انبوه‌ساز بدهیم که فرایندش طولانی و قیمتش گران شود.
  • شنبه 6 مهر 1398 ساعت 10:51

هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تعاونی‌ها بخش مردمی اقتصاد به شمار می‌روند و اگر مسئولان به این بخش اعتقاد داشته باشند از طریق تعاونی‌ها می‌توانیم بهتر به نتیجه برسیم و کارهای بزرگی انجام دهیم.

 

ضرورت به‌روزرسانی و بازنگری آیین‌نامه‌ها

وی با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی کار در خصوص تامین مسکن کارگران، افزود: در این جلسه از اتحادیه‌های بزرگ تعاونی مصرف و مسکن هم دعوت شده بود تا نقطه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح کنند ولی معتقدم تعاونی‌ها دست‌خالی نمی‌توانند کاری کنند و باید دولت هم به کمک بیاید و تبصره و ماده‌ای به تصویب برسد که بتوانیم از ظرفیت تعاونی‌ها در حوزه مصرف و مسکن و توزیع استفاده کنیم.

دبیر کل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با اشاره به قدیمی بودن آیین‌نامه‌های مربوط به تامین مسکن کارگران گفت: این آیین‌نامه‌ها امروز قابلیت اجرا ندارد و باید به‌روز شود. از طرفی یکسری قوانین دست و پاگیر هم داریم که نیاز به اصلاح و حذف آن‌ها است. در حال حاضر تعاونی‌های مسکن بسیاری در کشور داریم که پس از پایان ماموریت خود راکد و غیرفعال باقی مانده و باید تعیین تکلیف شوند.

 

تشویق کارگران به عضویت در تعاونی‌های مسکن

این مقام مسئول کارگری با اشاره به عدم استقبال کارگران از تعاونی‌های مسکن گفت: متاسفانه استقبال از تعاونی‌های مسکن بسیار کم است؛ دلیلش این است که برخی از آن‌ها به وظایفشان عمل نمی‌کنند و در سال‌های اخیر مشکلاتی را برای اعضای خود به وجود آورده‌اند؛ درحالی‌که اگر تعاونی‌های مسکن قدرتمند و تحت نظارتی داشته باشیم که عملکرد شفاف و مطلوبی دارند و به‌جای آوردن مدیرعامل از بیرون از خود کارگران در هیئت‌مدیره‌ها استفاده کنیم، کارگران از عضویت در تعاونی‌ها استقبال می‌کنند.

 

طولانی و گران شدن ساخت مسکن توسط انبوه‌ساز

ابوی درباره مصوبه افزایش تعداد تعاونی‌های مسکن برای خانه‌دار شدن کارگران، گفت: با بالا بردن آمار تعاونی‌ها به‌جایی نمی‌رسیم، ما می‌گوییم به‌جای زیاد کردن تعداد تعاونی‌ها شرایط عضوگیری و فعالیت آن‌ها تسهیل شود. وقتی کارگران از تعاونی‌ها استقبال نمی‌کنند افزایش آن‌ها چه فایده‌ای دارد؟ اگر اداره و ساخت‌وساز مسکن را به تعاونی‌های مسکن کارگری بسپاریم بهتر است تا اینکه آن را به دست انبوه‌ساز بدهیم که فرایند ساختش طولانی و قیمتش گران شود.

 

وی با بیان اینکه بدون کمک دولت و حمایت بانک‌ها از تعاونی‌های مسکن و مصرف، تشکیل شرکت‌های تعاونی بدون نتیجه است، واگذاری ساخت‌وساز مسکن به تعاونی‌های باسابقه و خوش‌نامی را که در پروژه‌های بزرگ مشارکت داشتند، خواستار شد.

 

حمایت مالی از تعاونی‌های مصرف برای خرید ارزاق

دبیر اتاق تعاون خراسان رضوی همچنین درباره تقویت قدرت معیشت کارگران از طریق تعاونی‌های مصرف گفت: دولت باید بانک‌ها را موظف کند به تعاونی‌های مصرف و توزیعی تسهیلات ارزان‌قیمت بدهد تا قدرت خرید از تولیدکننده را داشته باشند. یکی از مشکلات تعاونی‌های توزیعی این است که نقدینگی لازم برای خرید ارزاق و کالا از کارخانه‌ها و تولیدکنندگان را ندارند از آن‌طرف، کارخانه‌های تولیدی می‌گویند مشتری ندارند لذا باید این زنجیره را به هم متصل و تعاونی‌های مصرف را تقویت کنیم تا قدرت خرید از تولیدکننده و عرضه به مصرف‌کننده را به دست آورند.

در دویست و هشتاد و پنجمین نشست شورای عالی کار که با حضور معاونان وزیر کار و نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی برگزار شد، راهکارهای تقویت تعاونی‌های مسکن و مصرف کارگران و سازوکارهای تامین مسکن مشارکتی موردبحث و بررسی قرار گرفت و مقرر شد تا آیین‌نامه‌های تبصره ۲ ماده ۱۴۹ و ۱۵۳ قانون کار در خصوص تامین مسکن کارگری اصلاح شود.


ثبت نظر

ارسال