راه‌اندازی نخستین مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان ایران در عراق

دبیر مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان از راه‌اندازی اولین مرکز تخصصی توسعه صادرات مصالح و تجهیزات صنعت ساختمان ایران در اقلیم کردستان عراق خبر داد.
  • دوشنبه 2 تیر 1399 ساعت 17:36

به گزارش ایسنا، ناصر لعل نوری اظهار کرد: با راه‌اندازی این مرکز تولیدکنندگان تجهیزات، خدمات فنی و مهندسی و مصالح ساختمانی ایرانی می‌توانند با بهره‌مندی از خدمات این مرکز حتی در شرایط کرونا به‌طور مستقیم با سازندگان بزرگ عراقی ارتباط برقرار کرده و محصولات خود را به آنان عرضه کنند.

دبیر مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان با بیان اینکه با راه‌اندازی این مرکز در اقلیم کردستان عراق امکان عرضه مستقیم تولیدات ایرانی در بخش صنعت ساختمان در کشور عراق فراهم می‌شود، گفت: امکان حضور شرکت‌های دانش بنیان نیز در این مرکز فراهم می‌شود. همچنین این مرکز در فاصله ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری به مرز پرویز خان راه‌اندازی شده که بازارچه بسیار مناسبی برای عرضه کالای ساختمانی وجود دارد درحالی‌که شرایط حضور نیز امن است.

وی همچنین با اشاره به رونق صادرات کالای ساختمان ایرانی در بازار عراق، تصریح کرد: با راه‌اندازی این مرکز واسطه‌گری و دلالی حذف خواهد شد و ما می‌توانیم سهم خود را از بازار عراق دریافت کرده و با رقبای خود از جمله ترکیه، روسیه و چین رقابت کنیم.

 

۱۵۰ تولیدکننده ایرانی می‌توانند یک سال در این مرکز فعالیت کنند

دبیر مرکز تخصصی توسعه صادرات صنعت ساختمان در اقلیم کردستان عراق در ادامه با اشاره به فراهم بودن امکان حضور ۱۵۰ تولید کننده ایرانی در این مرکز به‌صورت یک ساله، ادامه داد: در این مرکز صادرات مصالح و تجهیزات ساختمانی تولیدشده در ایران، تجمیع و صادرات از این کانال انجام می‌شود و تولیدکنندگان ایرانی می‌توانند در کوتاه‌ترین مسیر با سازندگان پروژه‌های بزرگ و عمده‌فروشان عراقی قرارداد امضا کنند؛ درحالی‌که تولیدکنندگان تا پیش از این باید مراحل مختلف و سختی را برای عرضه کالای تولیدی خود به عراق طی می‌کردند.

وی با بیان اینکه این قراردادها مصادف با جهش تولید رونق اقتصادی و ارزآوری برای مملکت خواهد بود و چرخه‌ای را ایجاد خواهد کرد که در توسعه صنعت ساختمان کشور و ایجاد اشتغال بسیار اثرگذار است، اظهار کرد: تولیدکنندگانی که محصولات خود را در این مرکز عرضه می‌کنند باید محصولاتشان استاندارد سازمان استاندارد ایران و استانداردهای بین‌المللی را دریافت کرده باشند. البته استاندارد ایران مورد تایید کشور عراق هست و این مرکز مجوزهای لازم را از اقلیم کردستان، سفارت جمهوری اسلامی ایران و اتاق بازرگانی سلیمانیه گرفته است و ۲۰ تیرماه تابستان امسال نیز پس از پایان نام نویسی‌های تولیدکنندگان ایرانی افتتاح خواهد شد.

وی در پایان افغانستان، گرجستان و عمان را کشورهای بعدی مورد هدف برای راه‌اندازی این مرکز عنوان کرد و یادآور شد که تولیدکنندگان می‌توانند مدارک خود را در این سایت به نشانی http://arg-company.ir بارگذاری کنند و برای عرضه کالای خود در اقلیم کردستان عراق اعلام آمادگی کنند.

 


ثبت نظر

ارسال