چین چطور واحدهای تولیدی خود را حفظ کرده است؟

پنجره ایرانیان؛ یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه بازار آی‌تی تا ۲۰ سال آینده اشباع شده است، گفت: باید روی بخش‌هایی متمرکز شویم که هم نیاز بازار کار است و هم نیروی جویای کار دارد. او معتقد است تا زمانی که به تولید پایدار نرسیم و جوانان بیکار را به کار نگیریم، سیاست‌های اشتغال به نتیجه نمی‌رسد.
  • شنبه 2 دی 1396 ساعت 12:27

رحمت‌اله پورموسی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقتصاد نفتی ایران، گفت: با اقتصاد تک محصولی به جایی نمی‌رسیم. نگاه ما باید به سمت صادرات محصولات ایرانی و توقف واردات کالای بی‌رویه خارجی باشد. اگر تولید را در کشور ساماندهی نکنیم و کیفیتش را ارتقاء ندهیم، از رشد اقتصادی، توسعه صادرات و رقابت در بازارهای جهانی باز می‌مانیم.

وی با تاکید بر حفظ بنگاه‌های تولیدی داخل، افزود: چین که اکنون بدون هیچ رقیبی در جهان یکه تازی می‌کند و آمریکا را هم از دور خارج کرده، چگونه با یک میلیارد نفر جمعیت بنگاه‌های تولیدی خود را حفظ کرده و اقتصاد دنیا را در دست گرفته است.

این کارشناس بازار کار با تاکید بر بهبود کیفی کالای ایرانی، گفت: اگر کالای ایرانی با دوام و مرغوب و استاندارد باشد مردم هم از خرید آن استقبال می‌کنند و دیگر به سمت خرید کالای خارجی نمی‌روند. با بها دادن به تولید بسیاری از معضلات اقتصاد از بیکاری و اشتغال تا تورم و قیمت تمام شده کالا حل می‌شود.

پورموسی در ادامه با اشاره به پیش‌بینی طرح اشتغال فراگیر و روستایی در بودجه ۹۷، اظهار کرد: اینکه دولت تلاش می‌کند تا معضل اشتغال جوانان را حل کند و سیاست فقرزدایی و توانمندسازی در روستاها را در پیش بگیرد اقدام خوبی است اما نباید از وجود ۴.۵ میلیون دانشجوی در حال تحصیل ‌آماده ورود به بازار کار و آمار بالای فارغ التحصیلان دانشگاهی غافل بود.

این کارشناس بازار کار ادامه داد: در بحث بودجه ۹۷ صبحت‌ها امیدوار کننده است ولی باید دید که در مرحله عمل به چه نتیجه‌ای می‌رسد. ۹ ماه از سالی که مقام معظم رهبری به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نام‌گذاری کردند، می‌گذرد و در این مدت تنها از ایجاد شغل و تولید با کیفیت حرف زدیم.

وی با بیان اینکه باید در بخش‌هایی که نیاز بازار کار است، سرمایه‌گذاری کنیم، افزود: بیشتر شغل‌هایی که در این مدت به دنبال آن بوده‌ایم در بخش آی‌تی بوده و بازار آی‌تی تا ۲۰ سال آینده اشباع شده است مگر چقدر می‌توانیم در این بخش فرصت شغلی ایجاد کنیم. باید روی بخش‌هایی متمرکز شویم که هم نیاز بازار کار است و هم نیروی جویای کار دارد.

پورموسی با بیان اینکه در مدت باقی مانده بهترین کار حفظ اشتغال و فرصت‌های شغلی موجود است، افزود: برنامه‌ریزی‌ها و سیاستگذاری‌ها باید به سمت حفظ مشاغل موجود، بقای کارخانه‌ها و جلوگیری از ریزش نیروهای کار باشد و در کنار آن دولت با اتخاذ تمهیدات مناسب بازار کار را به تحرک وادارد.


ثبت نظر

ارسال