۵۰ نیروگاه خورشیدی در ایران فعال شد

پنجره‌ایرانیان؛ طی دو سال گذشته شکل‌گیری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در کشور به نقطه ساختاری خود رسیده که در این بازه زمانی برخی از واحدها مانند نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده و درحال‌حاضر ۵۰ نیروگاه خورشیدی مگاواتی در ایران مشغول به فعالیت هستند.
  • چهارشنبه 18 اردیبهشت 1398 ساعت 10:5

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان ساتبا گفت: درصددیم در سال ۹۸ روش جدیدی را ایجاد کنیم که تولید و مصرف برق تجدیدپذیر بدون وابستگی به دولت مستقیماً از مردم به مردم و از طریق بخش خصوصی به مصرف‌کنندگان شکل بگیرد.

سید محمد صادق‌زاده، با تاکید بر این‌که طی دو سال گذشته شکل‌گیری نیروگاه‌های تجدیدپذیر و پاک در کشور به نقطه ساختاری خود رسیده است، گفت: در این بازه زمانی برخی از واحدها مانند نیروگاه‌های خورشیدی مگاواتی برای نخستین بار در کشور راه‌اندازی شده و درحال‌حاضر ۵۰ نیروگاه خورشیدی مگاواتی در ایران مشغول به فعالیت هستند.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ادامه داد: همین امر موجب شده است تا فناوری و نحوه بهره‌برداری از این نیروگاه‌ها نیز بومی‌شده و صنایع وابسته به آن مانند تولید پنل، اینورتر، استراکچر، کابل‌ها و تجهیزات وابسته به آن در داخل کشور تولید شود.

وی تاکید کرد: دولت در این مسیر توانسته است با دریافت عوارض برق از مصرف‌کنندگان انرژی به‌عنوان مالیات سبز نقش مهمی را در روند توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ایفا کند؛ به‌طوری‌که ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر به ۷۰۰ مگاوات رسیده است و بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته هرساله با استفاده از عوارض برق بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات دیگر نیز به ظرفیت موجود واحدهای تجدیدپذیر اضافه خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر این‌که در طی دو سال گذشته سازگار بودن نیروگاه‌های تجدیدپذیر با اقلیم ایران به اثبات رسیده است، ادامه داد: این واحدها بدون مصرف سوخت و ایجاد آلودگی بیش‌ترین میزان تولید خود را در زمانی ایجاد می‌کنند که کشور ما بیشترین نیاز به مصرف برق را دارد.

صادق‌زاده افزود: الگوی تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور ما عمدتاً مربوط به فصل تابستان است و اوج مصرف برق کشور نیز در این بازه زمانی قرار گرفته است؛ بنابراین اقلیم ما نسبت به کشورهای سردسیر دارای شرایط بسیار مناسبت‌تری است، چراکه در این مناطق اوج تولید در تابستان بوده ولی اوج مصرف در زمستان رخ می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) اضافه کرد: درحال‌حاضر اتفاق‌نظر جمعی برای توسعه و نصب گسترده‌تر نیروگاه‌های تجدیدپذیر وجود دارد، ولی گسترش این واحدها با روش‌های قبلی (عوارض برق) و منابع مالی محدود آن امکان‌پذیر نیست، بنابراین در سال ۹۸ در پی روش جدیدی برای توسعه انرژی‌های پاک در کشور هستیم.

بنا بر اعلام وزارت نیرو، وی ادامه داد: در این روش درصددیم تا تولید و مصرف انرژی تجدیدپذیر از مردم به مردم باشد؛ یعنی اینکه مردم به‌صورت مستقیم برق را تولید کنند و سپس آن را به مصرف شخصی برسانند و یا به دیگران بفروشند و حتی آن را صادر کنند.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: حلقه موجود برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر از مسیر دولت می‌گذرد و معمولاً پرپیچ‌وخم و دارای فراز و نشیب‌های می‌شود که می‌تواند توسعه این واحدها را متلاطم کند ولی در روش جدید این مسیر وجود نخواهد داشت.

صادق‌زاده تاکید کرد: بر این اساس در سال ۹۸ علاوه بر روش فعلی برای تولید برق تجدیدپذیر و توسعه انرژی‌های پاک که سالیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات از این طریق به ظرفیت واحدهای تجدیدپذیر کشور اضافه خواهد شد، درصددیم تا روش جدیدی را ایجاد کنیم که تولید و مصرف برق تجدیدپذیر بدون وابستگی به دولت مستقیماً از مردم به مردم و از طریق بخش خصوصی و مصرف‌کنندگان شکل بگیرد تا جهش بزرگ‌تری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و پاک رخ بدهد.

رئیس سازمان ساتبا در بخش پایانی سخنان خود گفت: بر اساس پیش‌بینی صورت گرفته تا پایان سال آینده ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر از طریق روش قبلی به ۱۲۰۰ مگاوات خواهد رسید و با ایجاد روش جدید نیز امیدواریم در همان سال نخست اجرای طرح چند صد مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر جدید در کشور راه‌اندازی شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: بر این اساس امیدواریم با استفاده از روش قبلی و جدید در توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر بتوانیم عقب‌افتادگی تاریخی کشورمان در حوزه انرژی‌های پاک را با تولید و مصرف برق توسط مردم و حذف واسطه دولت جبران کنیم.


ثبت نظر

ارسال