نیروگاه‌های تجدیدپذیر چه میزان آب صرفه‌جویی ‌می‌کنند؟

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی گفت: به ازای احداث هر 100 مگاوات نیروگاه بادی، از مصرف معادل 250 هزار مترمکعب آب در سال جلوگیری‌ می‌شود، چراکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر نیازمند منابع آبی نیستند، در ضمن توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر مانع از تولید 250 هزار تن دی‌اکسید کربن نیز ‌می‌شوند.
  • یکشنبه 16 دی 1397 ساعت 10:57

به گزارش ایسنا، اکبر ادیب‌فر امروز در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدیدپذیر، درباره توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق محروم ایران، اظهار کرد: به دلیل پتانسیل فراوان انرژی خورشیدی و بادی در مناطق محروم ایران، اغلب نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در مناطق محروم و روستایی احداث شده‌اند، برای مثال ‌می‌توان به کهک، کوهین، سیاهپوش، روستاهای استان‌های همدان، خراسان رضوی، کرمان و باقی استان‌ها اشاره کرد.

 

اشتغال تجدیدپذیرها اشتغال بدون مصرف آب

در ادامه، محمدامین زنگنه - عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که در کشور باوجود منابع فراوان باد و خورشید، به‌راحتی پتانسیل ایجاد 500 هزار شغل در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر وجود دارد، گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر ‌می‌تواند موتور اشتغال و توسعه در ایران باشد و نکته قابل‌توجه آن است که اشتغالی که از طریق تجدیدپذیرها ایجاد می‌شود بدون نیاز به آب است.

وی با اشاره به ایجاد اشتغال قابل‌توجه تجدیدپذیرها در سایر کشورها، ابراز کرد: در آلمان حدود 400 هزار نفر در زمینه انرژی تجدیدپذیر مشغول به کار هستند، درحالی‌که کل صنعت خودروسازی که به‌عنوان مهم‌ترین صنعت آلمان شناخته ‌می‌شود، 700 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

عضو کارگروه ترویج انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی ایران با تأکید به این مسئله که درحال‌حاضر حداقل 20 هزار شغل از طریق ایجاد نیروگاه‌های تجدیدپذیر در ایران به وجود آمده است، ادامه داد: در صورت رفع موانع و احداث 5000 مگاوات ظرفیت تجدیدپذیر طبق برنامه ششم، میزان اشتغال به 100 هزار شغل خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به اهمیت انرژی‌های تجدیدپذیر در توسعه پایدار، افزود: تجدیدپذیرها نقش مهمی در این بخش به عهده دارند، علاوه بر این با توجه به اثرات بحران آب در کشور، باید گفت که توسعه این انرژی بسیار مهم است چراکه نقشه خشک‌سالی و تنش آبی استان اصفهان حاکی از آن است که بسیاری از نیروگاه‌های کشور که ازجمله صنایع آب بر به شمارمی آیند در دشت‌های ممنوعه و ممنوعه بحرانی احداث شده‌اند.

وی با تأکید به این مسئله که طبق تعریف دشت‌های ممنوعه بحرانی، به‌هیچ‌عنوان حق استفاده و برداشت از منابع آبی این مناطق وجود ندارند، تصریح کرد: می‌توان گفت در حدود 50 تا 60 درصد استان اصفهان، تحت تأثیر خشک‌سالی از نوع ممنوعه و بحرانی است و مشکل آب اصفهان به حدی است که در خاموشی به وجود آمده در تابستان امسال، یکی از نیروگاه‌های اصفهان به دلیل مشکل آب وارد مدار نشد.

همچنین در ادامه این نشست کیوان پورکیان - عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی - درباره انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان معیشت جایگزین برای کشاورزان اظهار کرد: در بعضی مناطق کشور شاهد آن هستیم که بسیاری از اراضی کشاورزی به دلیل کمبود آب، دیگر مستعد کشاورزی نیستند و دولت به‌عنوان یک راه‌حل، برای کشاورزان این منطقه یارانه یا همان حق نکاشت در نظر گرفته است که جوابگوی زندگی کشاورزان نیست.

وی با بیان این‌که در صورت ادامه این روند، شاهد تخلیه روستاها و مهاجرت روستاییان خواهیم بود که به‌صورت مستقیم‌ می‌تواند امنیت کشور را به مخاطره اندازد، تصریح کرد: پیشنهاد ما این است که در صورت امکان در این زمین‌ها، سیستم‌های خورشیدی احداث شود که کشاورزان دارای یک معیشت جایگزین شده، به تولید برق پردازند و درآمد پایدار 20 ساله داشته باشند، همچنین سفره‌های زیرزمینی نیز فرصتی برای احیا پیدا کنند.

به گفته عضو هیات مدیره کارگروه بودجه و مجلس انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق بازرگانی درحال‌حاضر بخشی از عوارض برقی که از مردم دریافت ‌می‌شود، قرار است برای تامین برق روستاها اختصاص یابد، درحالی‌که امروز بیش‌تر خانوارهای ساکن در روستاها مجهز به برق هستند و از طرف دیگر انرژی‌های تجدیدپذیر خود اغلب در روستاها و مناطق محروم احداث‌ می‌شوند.

پورکیان ابراز کرد: در این شرایط به نظر می‌رسد، فراهم کردن زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حقیقت به توسعه روستاها کمک‌ می‌کند و علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای روستاییان به تامین برق پاک نیز منجر می‌شود.


ثبت نظر

ارسال