تمامیت‌خواهی در سایه سکوت و انفعال مسئولان؛

مشکلات صنایع آلومینیوم از کجا آب می‌خورد؟

پنجره‌ایرانیان؛ شرکت‌های ایرالکو، المهدی و هرمزال به‌عنوان سه تولیدکننده بزرگ شمش آلومینیوم کشور طی 5 ماهه امسال بیش از 10 درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند.
  • یکشنبه 15 مهر 1397 ساعت 12:9

به گزارش معدن‌نامه، این در حالی است که طی این مدت، صنایع پایین‌دست این بخش نه‌تنها اثرات مثبت این افزایش تولید را در تأمین مواد اولیه احساس نکرده، بلکه همچنان به دلیل عدم عرضه از سوی تولیدکنندگان شمش آلومینیوم با مشکلات متعددی به جهت تأمین مواد اولیه دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

به نظر می‌رسد مسائل فعلی صنایع پایین‌دستی آلومینیوم چندان به مشکل کمبود مواد اولیه مرتبط نباشد؛ چراکه در این صورت کمبود محصول را از طرق مختلف می‌توان اثبات، بررسی و مدیریت کرد.

بر این اساس، در شرایطی که آمار رسمی از سوی منابع موثق مانند سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو) خبر از افزایش بیش از ده‌درصدی تولید طی 5 ماه را می‌دهد، می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که مشکل اصلی دراین‌بین، عدم احساس مسئولیت و سوء مدیریت به جهت توزیع مناسب و منطقی محصول دانست که موجبات ایجاد رانت مبتنی بر فساد و افزایش قیمت‌ها را رقم‌زده و صدماتی بعضاً جبران‌ناپذیر برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان به همراه داشته است.

با نگاهی به نحوه عملکرد ارکان نظارتی، می‌توان گفت بخش حمایتی و نظارتی نیز در تنظیم و کنترل بازار آشفته این روزهای آلومینیوم نتوانسته و یا نخواسته به نحو شایسته و بایسته‌ای از ابزار کنترلی خود بهره‌مند شود.

آریا صادق نیت حقیقی، عضو هیئت‌مدیره سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با تأکید بر اینکه مشکل صنعت آلومینیوم کشور ناشی از نداشتن متولی و انفعال مسئولان است گفت: تمامیت‌خواهی برخی افراد در سایه سکوت و انفعال مسئولان و نهادهای نظارتی به قیمت نابودی صنایع پایین‌دستی رقم خورده است.

وی افزود: اخبار مربوط به افزایش ظرفیت و تولید صنایع مادر، گواه بهانه‌جویی و منفعت‌طلبی‌های قبلی در تیره نشان دادن اوضاع است که البته کاملاً مشخص و قیمت صادرات و گزارش‌های مالی و حسابرسی نشان از صحت‌وسقم این مدعا داشت.

گفتنی است، شرکت‌های ایرالکو، المهدی و هرمزال از ابتدای فروردین تا پایان مرداد، 151 هزار و 691 تن آلومینیوم (خالص، بیلت، آلیاژ، ئی سی و براده) تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، 137 هزار و 473 تن بود. از این میزان، شرکت‌های «ایرالکو» 74 هزار و 764 تن، «هرمزال» 47 هزار و 286 تن و «المهدی» 29 هزار و 641 تن آلومینیوم تولید کردند.


ثبت نظر

ارسال