راهکار کاهش تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

پنجره‌ایرانیان؛ عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پیش‌بینی خود از وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال جاری گفت: شرایط بازار مسکن بستگی به وضعیت درآمدهای ارزی کشور و میزان عرضه و تقاضای ارز در بازار و برابری نرخ ارز با پول ملی و کاهش یا افزایش ارزش پول ملی دارد.
  • شنبه 14 مهر 1397 ساعت 11:8

کمال‌الدین شهریاری در گفت‌وگو با صما ادامه داد: اگر ارزش پول ملی براثر تحریم‌ها کاهش یابد، مسلما قیمت همه کالاها ازجمله مسکن افزایش پیدا می‌کند؛ اما اگر شرایط بهبود یابد و درآمدهای ارزی ما کفاف بخشی یا کل هزینه‌های ارزی را بدهد، به‌طور حتم وضعیت مطلوب‌تر خواهد شد.

وی افزود: این پدیده درون بخشی نیست که بتوان برای آن در مجلس یا وزارت راه و شهرسازی و یا درون بخش مسکن راه‌حل یا علاج پیدا کرد و کار خاصی انجام داد. بلکه به شاخص‌های کلان اقتصادی برمی‌گردد و این تغییرات، تحت تاثیر شاخص‌های کلان ایجاد می‌شود.

 

لزوم مدیریت درآمدهای ارزی

این نماینده مجلس در خصوص راهکارهای کاهش اثرگذاری نوسانات و رشد نرخ ارز و دلار بر بخش مسکن تاکید کرد: این امر نیازمند آن است که بتوانیم درآمدهای ارزی خود را مدیریت کنیم و نگذاریم که ارز موجود در کشور، در مسیرهای رانت و انحصار به مصرف برود و تا جایی که می‌توانیم، از آن محافظت کنیم و برای کالاهای ضروری و اساسی اختصاص دهیم.

به گفته شهریاری، باید سعی کنیم تا درآمدهای ارزی حاصل از صادرات، چه صادرات نفتی و چه صادرات غیرنفتی را به داخل کشور برگردانیم و به شبکه بانکی هدایت کنیم تا به‌این‌ترتیب، توان ارزی و ذخایر ارزی ما نه‌تنها کاهش پیدا نکند، بلکه روزبه‌روز بهبود یابد.

 

وظیفه مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است

وی در خصوص برنامه‌های مجلس برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن گفت: مجلس قرار نیست در این شرایط کار خاصی انجام دهد. چراکه دو وظیفه مهم مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است.

شهریاری با بیان اینکه تغییرات و تحولات ایجاد شده در بازار مسکن، ناشی از این شرایط اقتصادی است که در آن قرار داریم، بیان کرد: قوانین و مقررات تغییری نکرده و یا قرار نیست تغییر کند که حال این شرایط به وجود آمده است. بلکه این شرایط بیشتر به خاطر وضعیت اقتصادی است.

وی با تاکید بر اینکه در کشور ما به دلیل داشتن یکسری مصارف ارزی و یکسری منابع و درآمدهای ارزی، نرخ ارز بر اقتصاد ما تاثیرگذار است، افزود: در ماه‌های اخیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، قیمت مسکن هم مانند کالاهای دیگر به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای افزایش پیدا کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: بنابراین وقتی نرخ ارز بالا می‌رود و ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، متناسب با این افزایش و کاهش، قیمت کالاها تغییر می‌کند؛ یعنی نسبت ارزش پول ملی با ارزهای معتبر جهانی، خودبه‌خود روی قیمت کالاها و ازجمله مسکن اثر می‌گذارد.

 

مجلس و دولت علاقه‌مند نیستند که وضعیت اقتصادی خراب باشد

شهریاری درعین‌حال با اشاره به تبعات تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام بر وضعیت اقتصادی کشور تصریح کرد: مجلس و دولت و هیچ‌کدام از مسئولان کشور علاقه‌مند نیستند که وضعیت اقتصادی کشور خراب باشد، منتهی مذاکره با آمریکا در شرایط موجود که این کشور تعمدا در حال تحمیل شرایطی است تا دولت را تحت‌فشار قرار دهد تا پای میز مذاکره بیاید، این نوع مذاکره ازنظر هر سیاستمدار وطن‌پرستی مردود است.

وی در این راستا توضیح داد: وقتی ما از مذاکره صحبت می‌کنیم، به این معناست که دو طرف در شرایط مساوی و بدون پیش‌شرط با همدیگر راجع به مسائلی که دارند، صحبت و برای آن‌ها راه‌حل پیدا کنند؛ اما اگر یکی از طرفین، قبل از مذاکره تصور کند که به قدرت یا زور متکی است یا دست بالا دارد، این به معنی مذاکره نیست و امر یک‌طرفه‌ای است که هر فردی با داشتن کوچک‌ترین عقل سیاسی، با این نوع مذاکرات موفق نیست.

به گفته این نماینده مجلس، آمریکا از تروریست‌ها علیه منافع ملی ما و منافع مردم ما حمایت می‌کند. در کنار آن رسانه‌ها و تبلیغات آن‌ها، به‌شدت سم‌پاشی کرده و افکار عمومی جامعه را برعلیه کشور و مسئولان بسیج می‌کنند و از هیچ کوششی برای تضعیف نظام جمهوری اسلامی دریغ نمی‌کنند.

شهریاری خاطرنشان کرد: بنابراین در چنین وضعیتی هیچ‌یک از مسئولان، مذاکره با آمریکا را به صلاح نمی‌دانند، مگر اینکه آمریکا دست از زورگویی و شرارت بردارد. در شرایط مساوی مذاکره درباره مسائل موجود منطقی است، اما در شرایط فعلی چنین نیست.


ثبت نظر

ارسال