ساخت ۵۲ هزار واحد مسکونی در بافت‌های ناکارآمد

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه کلیه دستگاه‌ها و نهادهای مرتبط با ستاد ملی بازآفرینی شهری باید مسئولیت خود را بپذیرند، گفت: هم‌اکنون در حال نوسازی و ساخت ۵۲ هزار واحد مسکونی در محلات هدف بافت‌های ناکارآمد هستیم.
  • چهارشنبه 3 مرداد 1397 ساعت 10:18

به گزارش ایسنا، مجید روستا صبح امروز در نشست خبری اظهار کرد: ۱۵ میلیون نفر در ۱۸ درصد سطح شهرها که ۱۴۰ هزار هکتار را شامل می‌شود، در بافت‌های ناکارآمد شهری زندگی می‌کنند؛ بنابراین رسیدگی به وضعیت این مناطق موضوعی فرابخشی است چراکه دارای ابعاد اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی است و امکان اجرای آن توسط یک دستگاه یا نهاد، وجود ندارد.

وی افزود: در ستاد ملی بازآفرینی شهری شش کارگروه فعالیت دارند. کارگروه اول توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی است که مسئولیت آن بر عهده وزارت کار است. کارگروه دوم پیشگیری و پیش‌نگری از گسترش بافت‌های نابسامان نام دارد که ریاست آن بر عهده معاونت پیشگیری از جرم قوه قضائیه است. کارگروه اجتماعی هم کارگروه دیگری است که وزارت کشور مسئولیت آن را بر عهده دارد.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری، کارگروه چهارم را شبکه ملی گروه‌های مردم‌نهاد عنوان کرده و گفت: ریاست این بخش هم بر عهده شبکه ملی سمن‌ها است که ۱۳۰ نهاد غیردولتی در آن فعالیتی می‌کنند. کارگروه اوقاف نیز بر اساس تفاهم‌نامه مشترک بین سه دستگاه مدیریت می‌شود. درنهایت کارگروه حوزه سلامت وجود دارد که رئیس آن معاونت سلامت وزارت بهداشت است.

روستا تاکید کرد: بر این اساس و همان‌طور که گفتم وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی با موضوع بازآفرینی شهری در سطح کلان، مرتبط هستند که انتظار داریم به مسئولیت‌های خود عمل کنند. شرکت بازآفرینی شهری تنها وظیفه هماهنگی بین دستگاه‌ها و ارگان‌های مرتبط با حوزه بافت‌های ناکارآمد را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه ۲۷۰۰ محله در سطح کشور به‌عنوان محله‌های هدف بازارآفرینی شهری شناسایی شده‌اند، گفت: دولت موظف شده سالانه ۲۷۰ محله را در دستور کار خود قرار دهد. تاکنون در ۴۷۲ محله اقدامات اجرایی داشتیم لذا اینکه گفته می‌شود دولت از برنامه ششم توسعه عقب است، واقعیت ندارد. ما در سال اول در ۸۷۵ محله بالغ‌بر ۲۹۰۶ میلیارد ریال هزینه کردیم و حدود ۶۸۷ محله فضاهای خدمات زیربنایی و روبنایی را به اجرا رساندیم. تنها ۵۰۰ کیلومتر شبکه‌های آب و فاضلاب را اجرایی کردیم.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری، اظهار کرد: به‌عنوان‌مثال در بیان وظایف دستگاه‌های مرتبط می‌توانیم به مسئولیت وزارت نیرو اشاره‌کنیم که مکلف است ۳۵۰ میلیارد تومان به‌منظور تخفیف انشعابات در محلات هدف بازآفرینی شهری اختصاص دهند.

روستا با بیان اینکه ۵۰۰۰ پروژه مسکونی، برنامه‌ریزی شده در مناطق ناکارآمد در حال اجراست، گفت: این رقم ۵۲ هزار واحد مسکونی را شامل می‌شود که طراحی و جانمایی آن انجام شده و هم‌اکنون در دست ساخت است. از این تعداد ۲۴ هزار واحد توسط بخش خصوصی، ۱۶ هزار واحد دولتی و ۱۲ هزار واحد مسکونی در شهر مشهد وجود دارد که به‌صورت تلفیقی در حال اجراست.

وی در پاسخ به این سوال که شهرداری تهران گفته اجازه تراکم‌فروشی برای مناطق واقع در بافت فرسوده را نمی‌دهد، گفت: اول اینکه شهرداری عضو کارگروه‌های بازآفرینی شهری است و دوم اینکه در نظر داشته باشیم شهرداری در سال‌های گذشته برای تامین هزینه‌های خود دچار اشتباهاتی بوده و الان زمان آن است که عاقلانه تصمیم بگیرد. ما بهترین راهکار را برای درآمدهای پایدار شهرداری ارائه کرده‌ایم. ما به‌هیچ‌عنوان در طرح‌های خود تک‌بعدی عمل نمی‌کنیم بلکه بر اساس سه مدل محله‌سازی، پروژه‌های انبوه‌سازی و خودمالکی پیش می‌رویم. سوال من این است که اکباتان و شهرک امید مدل‌های بدی بودند؟ ما تاکنون ۵۳ هزار فقره تسهیلات به بافت‌های ناکارآمد اختصاص داده‌ایم که خروجی این فعالیت باعث نوسازی شبکه‌ انشعابات و زیرساخت‌هایی شده که شهرداری نفع آن را برده است.

عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری با بیان اینکه ما به‌هیچ‌عنوان موافق بارگذاری بیش از ظرفیت در محلات هدف نیستیم، ادامه داد: برای اثبات این ادعا، به محله سیروس اشاره می‌کنم. ما در مساحت ۹۸۰۰ مترمربع پروژه‌ای را جانمایی کردیم که تنها ۹۸ واحد مسکونی در آن ساخته می‌شود. این در حالی است که شهرداری تهران در همان محله در زمینی حدود ۳۰۰۰ مترمربع حدود سه برابر ما بارگذاری کرده است. همین مثال نشان می‌دهد که ما به دنبال ارتقای کیفیت محله هستیم.

روستا تصریح کرد: اگر بافت‌های ناکارآمد نوسازی شود تا ۳۰ درصد هزینه‌های مدیریت شهری کاهش می‌یابد. در تهران کوه را فروختند که هزینه‌های مدیریت شهری را تامین کنند. حالا ما می‌گوییم از گسترش افقی جلوگیری کنید و طبق مدل‌های روز شهرسازی در همه جای دنیا فعالیت‌های خود را پیش ببرید. در همه جای جهان سیاست‌ها به سمت توسعه شهرهای فشرده انجام می‌شود.


ثبت نظر

ارسال