شهرسازی نوین جلوه‌گر معماری اسلامی باشد

پنجره ایرانیان:مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با تاکید بر اینکه شهرسازی جدید باید جلوه گر معماری اسلامی باشد، گفت: برنامه ریزی برای اسکان سرریز جمعیت کلان شهر ها و جلوگیری از توسعه بی رویه ی شهرهای بزرگ و جلوگیری از حاشیه نشینی زمینه ساز شکل گیری شهر های جدید بوده است.
  • یکشنبه 28 دی 1393 ساعت 16:35

محمد آیینی در گفت و گو با خانه ملت، با بیان اینکه معماری شهر جدید اندیشه الهام گرفته از نماد ها و معماری های ایرانی اسلامی است که تداعی گر دعوت به معنویت می باشد، افزود: یکی از دلایل اهمیت معماری ایرانی اسلامی دعوت ناخودآگاه این سبک  به امنیت و آرامش ونشان دادن مظاهر اسلامی بدون اغراق است.

رئیس هیأت مدیره شهر جدید اندیشه با تاکید بر اینکه انقلاب ما انقلابی باارزش بود و باید این انقلاب در شهرسازی معاصرما نشان داده شود، گفت: شهرسازی جدید باید جلوه گر معماری اسلامی باشد با معماری اسلامی و ایرانی نشان دهیم که نسل امروز نیز ادامه دهنده ی کارهای فاخر گذشته است.

وی با بیان اینکه شهرسازی جدید به نسبت نوسازی بافت های فرسوده  با موانع کمتری برای ساخت و ساز همراه است،به دلایل انتخاب اندیشه  به عنوان نماد شهرسازی معاصر به ویژگی های این نوع معماری پرداخت و گفت: درشهرجدید اندیشه با معماری خاص به ارزش های ایرانی اسلامی و انقلاب توجه کرده ایم که همه ی این ویژ گی  ها در رفتار ساکنان این شهر تاثیر گذار است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با تاکید بر اینکه رقابت میان تمدن ها وشهر ها از دیر باز وجود داشته است، گفت:  شهری در این رقابت پیروز است که بتواند علاوه بر استفاده از بودجه و سرمایه های  داخلی از سرمایه و بودجه های خارجی نیز  به نحو احسن استفاده کند که این مهم با فراهم کردن شرایط برای  جذب گردشگرو سرمایه کار ممکن است.

آیینی به چشم انداز شهر جدید اندیشه در افق 1404 و کسب رتبه ی نخست جذب گردشگر و توریست اشاره کرد و افزود: جذب گردشگرهمپای صادرات نفت برای کشور باارزش و اهمیت است و تلاش میکنیم تا به عنوان شهر ایده آل ایران مطرح شویم چرا که اندیشه قابلیت رسیدن به این نقش به عنوان نمادی از زندگی سبک ایرانی اسلامی رادارد.

وی با اشاره به آیه شریفه 12 سوره ی نحل که به ویژگی های شهر مطلوب اشاره می کند، گفت: در بررسی اندیشه و تطبیق آن با ویژگی های گفته شده شهر مطلوب در زمینه ی  ایجاد شرایط شغلی ساکنان تلاش می کنیم تا زمینه ساز مشاغل برای افراد در شهر اندیشه باشیم ک افراد در رفت و آمد نباشند.

آیینی خاطر نشان کرد:بنا به گزارش و تحقیق موسسه مودی اندیشه 5 سال به طورپیاپی به عنوان شهر سالم از میان 330 شهر سالم دنیا انتخاب شده است و یکی از دلایل این انتخاب نیز معماری شهر است.

رییس عمران شهر جدید  اندیشه با بیان اینکه درمعماری شهر حقوق شهروندی ساکنان رعایت شده است، گفت: درتلاشیم تا اندیشه را به عنوان مرکز مالی ایران معرفی کنیم اما در حال حاضرزیر ساخت مناسب برای این امر که همان دسترسی مناسب به شهر اندیشه است وجود ندارد و راه حل راه اندازی مترو اندیشه است.وی با اشاره به ساخت بازار ایرانی اسلامی و افتتاح آن در اواخر سال جاری، افزود: هزینه احداث این بازار 120 میلیارد تومان بوده است که دولت در این طرح 10-12 میلیارد هزینه کرده است و باقی با هزینه هابه عمده بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید اندیشه با تاکید براینکه شاخص های بازار اسلامی در بازار سنتی ایرانی اسلامی اندیشه رعایت شده است، گفت: بازار اندیشه نیز نمایشگاه جامع و کاملی از ایران است مکانی برای دیدن همه یمجموعه های معمار ی  ایرانی و اسلامی و مکانی برای تفریح و تفرج و سرگرمی است.

آیینی گفت: شهری می تواند هویت و نقش خود را در سطح بین المللی و منطقه ای تثبیت کند که در موضوعی اعم از دانشگاه و اقتصاد و ... در طولانی مدت تخصص داشته باشدکه اندیشه توانایی پیدا کردن این هویت رادارد.وی با بیان اینکه حمایت از اقوام و مشارکت نسل جدید در ساخت و ساز از جمله ویژگی های این شهر است افزود: اندیشه نماد تحقق شعار ما می توانیم است و توانسته است به سمت احیای معماری اسلامی در شهر سازی مدرن  حرکت کند از این رو می توانیم اندیشه را به عنوان نمادی ملی به دنیا معرفی کنیم

رییس عمران شهر جدید  اندیشه افزود:برنامه ریزی برای اسکان سرریز جمعیت کلان شهر ها و جلوگیری از توسعه بی رویه ی شهرهای بزرگ و جلوگیری از حاشیه نشینی زمینه ساز شکل گیری شهر های جدید  بوده است.هرچند این ایده در حال حاضر قابل نقد است چراکه هرشهر به عنوان یک موجود زنده ، دارای سرنوشتی مستقل بوده و  نمی توان آن را موجودی وابسته به شهر دیگر دانست.


ثبت نظر

ارسال