چرا ساختمان‌ها در جوانی تخریب می‌شوند؟

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت: با بررسی‌های اقتصادی روی ساختمان‌ها و در نظر گرفتن منافع اقتصادی اشخاص، در اکثر نقاط تخریب برای ساخت و ساز مجدد صورت می‌گیرد.
  • سه شنبه 2 دی 1393 ساعت 19:19

هادی نظر پور در گفت‌وگو با ایسنا، درباره عمر مفید ساختمان‌ها در کشور اظهار کرد: به طور متوسط در طراحی‌ها سن 50 سال در نظر گرفته می‌شود که این رقم برای ساختمان‌های با اهمیت‌تر ممکن است به 90 سال برسد.

وی افزود: با در نظر گرفتن جنس مصالحی که در ساخت ساختمان‌ها به کار می رود سیستم خانه و همچنین نظارت بر اجرای آن برای یک ساختمان چهار طبقه که به عنوان مثال 30 تا 40 سال پیش ساخته شده یک بررسی اقتصادی صورت می‌گیرد و خریداری پیدا می‌شود تا آن ساختمان را خراب کند.

نظرپور با اشاره به این که نمی‌توان گفت که این ساختمان‌ها بد ساخته شده‌اند، تصریح کرد: منافع اقتصادی ایجاب می‌کند که ساختمان‌ها تخریب شوند و در اکثر نقاط تخریب برای ساخت و ساز مجدد صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در ساختمان‌هایی که خطرناک ساخته می‌شوند و رعایت مسائل مهندسی صورت نمی‌گیرد شاهد تخریب زود تر از موعد هستیم.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان این که اوایل انقلاب یک برآوردی صورت گرفت برای ساختمان‌های بتنی که بر اساس آن در حاشیه خلیج فارس عمر مفید ساختمان‌ها 2 تا 4 سال در نظر گرفته شده بود به گونه‌ای که هر ساختمان بعد از دو تا چهار سال تخریب می‌شد، افزود: شرایط آب و هوایی باعث تخریب این ساختمان‌ها شده است.

نظرپور با اشاره به این که در آن زمان این سوال مطرح شد که برای بالا بردن عمر مفید ساختمان‌ها چه باید کرد، افزود: بر این اساس استاندارد کردن مصالح جزو موارد اصلی مد نظر قرار گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد: عمر مفید ساختمان‌ها در تهران باید به 60تا 70 سال افزایش یابد و اگر ساختمان ها با طراحی، سیستم ساختمانی و مصالح خوب ساخته شوند و حوصله لازم برای ساخت خرج شود این ساختمان‌ها می‌توانند تا 90 سال هم باقی بمانند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ساختمان‌هایی که 5 طبقه در تهران ساخته می‌شوند، مطمئن هستند که ظرف 40 سال آینده تخریب و ساختمان بزرگتری با مصالح روز 40 سال آینده ساخته خواهند شد.


ثبت نظر

ارسال