۳ پیشنهاد درباره کف قیمت خوراک پتروشیمی

پنجره ایرانیان:عضو کمیسیون صنایع با اشاره به سه پیشنهاد برای تعیین کف قیمت خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: کاری می‌کنیم که هم سرمایه‌گذار سود ببرد و هم منافع مردم پایمال نشود و منابع عمومی به تاراج نرود.
  • یکشنبه 2 آذر 1393 ساعت 11:7
هادی حسینی در گفت‌گو با فارس با بیان اینکه پتروشیمی‌های گازی 10 سال از سرمایه نظام و کشور به صورت مجانی استفاده کردند و هیچ سرمایه‌گذاری هم انجام نداده‌اند، گفت: اگر پتروشیمی‌های گازی سرمایه‌گذاری در جهت اشتغال و منافع مردم و زیرساخت‌ها کرده‌اند گزارش آن را به مردم ارائه دهند.

وی تصریح کرد: همه می‌دانیم که کار مفیدی نکرده‌اند و بیشترین منافع را نیز از این محل برده‌اند. کاری که مجلس سال گذشته کرد این بود که بخشی از منافع مردم را به آنها بازگرداند.عضو کمیسیون صنایع ادامه داد: ذینفعان پتروشیمی در ساختار‌ها نفوذ می‌کنند تا اولا جلوی تداوم آن کار بزرگ را بگیرند و  ثانیا منافع خود را تقویت کرده و سرمایه‌گذاری هم نکنند.

وی با بیان اینکه مجلس خانه ملت است و اجازه نمی‌دهد چنین اتفاقی بیفتد، افزود: نمی‌دانم فرمول پیشنهادی از کجا آمده است و چطور کمیسیون برنامه این پیشنهاد را پذیرفته است اما اگر این پیشنهاد در صحن مجلس تصویب شده و به کمیسیون برنامه بازنمی‌گشت، مطمئن باشید نه تنها ارائه گاز نزدیک به مجانی به پتروشیمی‌ها ادامه می‌یافت بلکه دولت مجبور می‌شد پولی هم روی آن بگذارد و به پتروشیمی‌ها بدهد.وی اضافه کرد:  مبنای محاسبه این فرمول اشتباه بود، چرا که سود حداقل 25 درصد برای واحدهای پتروشیمی در هر شرایطی توسط دولت تضمین شده بود که این اصلی ترین اشکال این فرمول است.

حسینی تاکید کرد: با هوشمندی جلوی این اتفاق گرفته شد و ما به کمک کارشناسان خوب و متخصصان کاری می‌کنیم که هم سرمایه‌گذار سود ببرد و هم منافع مردم پایمال نشود و منابع عمومی به تاراج نرود.وی در مورد پیشنهاد جایگزین این فرمول گفت: یکی از گزینه ها، قیمت گذاری پلکانی‌است که می‌تواند تعیین کننده قیمت در بلندمدت باشد. همچنین عددی که باید مورد توافق قرار بگیرد، به عنوان کف قیمتی در نظر گرفته می‌شود که می تواند 13، 15 و یا 18 سنت باشد.

عضو کمیسیون صنایع افزود: پیشنهادات مشخصی در کمیسیون صنایع برای نرخ خوراک مطرح شده است چنانکه ما سال گذشته اصلاح این روند را کلید زدیم و بر سر یکی از این 3 پیشنهاد با کمک متخصصان دانشگاهی به نتیجه خواهیم رسید.وی تاکید کرد: پتروشیمی‌ و تبدیل مواد خام به محصولات نهایی به خصوص با توجه به مشکلات فروش نفت خام بسیار مهم است اما منافع ملی هم باید حفظ شود.


ثبت نظر

ارسال