اجرای آزمایشی طرح کارت "سهمیا" در قشم

پنجره ایرانیان: بعد از گذشت حدود هفت ماه از زما ن مطرح شدن طرح "کارت اعتبار انرژی" یا همان "سهمیا"، پیشنهاد اولیه اجرای پایلوت این طرح در منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفت.
  • یکشنبه 18 آبان 1393 ساعت 16:41

ماه‌های نخست امسال طرح "کارت اعتبار انرژی" با هدف جلوگیری از معایب پرداخت یارانه نقدی از جمله تزریق حجم زیادی نقدینگی به اقتصاد در رسانه مطرح شد. بر همین اساس نیز  نام کارت اعتباری انرژی "سهمیا" در نظر گرفته‌ شده که مخفف "سامانه هوشمند مدیریت یارانه ایرانیان" است تا همه حامل‌های انرژی مانند بنزین، گازوییل، برق، گاز، گاز مایع، آب و ... در قالب کارت اعتباری انرژی ساماندهی شود.

نصرت‌اله سیفی؛ مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت پیش از این با بیان این که مطالعه بر روی طرح کارت سهمیا با هدف جایگزین شدن با یارانه نقدی همچنان ادامه دارد به تسنیم گفته بود: این طرح می‌تواند یک جهش ایجاد کند البته این امر بستگی به نتایج و خروجی مطالعات دارد.اکنون بعد از گذشت حدود هفت ماه از زمان مطرح شدن این طرح در دومین جلسه هم‌اندیشی طرح مطالعاتی کارت انرژی در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت پیشنهاد اولیه اجرای پایلوت این طرح در منطقه آزاد قشم مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه که با حضور مشاور وزیر نفت، مدیر عامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، معاون اقتصادی دبیرخانه مناطق آزاد، رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران، رئیس پژوهشگاه نیرو، مدیر سامانه‌های سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، رئیس انجمن بهینه‌سازی مصرف انرژی و جمعی از مشاورین و صاحبنظران حوزه انرژی برگزار شد، پیشنهاد اولیه اجرای پایلوت طرح مطالعاتی کارت انرژی در جزیره قشم با عنوان کارت سبز یا کارت نور از سوی کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مطرح و مورد بررسی قرار گرفت.

مطالعات تکمیلی این طرح با همکاری پژوهشگاه نیرو و با تشکیل کارگروه فرعی با حضور افراد مرتبط از جمله نماینده شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت انجام خواهدشد و تبعات و آثار اجتماعی و سایر موارد فنی و اقتصادی و زیست محیطی طرح مورد بررسی قرار خواهد گرفت به نحوی که قابلیت تعمیم به کل کشور را داشته باشد.طرح مطالعاتی کارت انرژی ایده‌ایست که متناسب با الگوی مصرف انرژی برای هر فرد اعتباری در قالب کارت انرژی در نظر گرفته می‌شود تا هر فرد بتواند به کمک آن مصارف انرژی خود را مدیریت کند. در این طرح پیشنهادی، میزان اعتبار باقیمانده در کارت با انجام صرفه‌جویی‌ها، به شکل اعتبار باقی می‌ماند تا جهت امور مربوطه به کار رود.

 


ثبت نظر

ارسال