طرح‌های زودبازده انرژی را اجرا کنید

پنجره ایرانیان:صرف منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها برای اجرای طرح‌های زودبازده انرژی و استقرار سیستم مدیریت انرژی در کارخانجات سیمان، می‌تواند منجر به صرفه‌جویی عظیمی در مصرف گاز و کاهش انتشار کربن شود.
  • دوشنبه 1 اردیبهشت 1393 ساعت 17:48

اگر منایع حاصل از یارانه‌ها برای طرح‌های زودبازده مثل تولید همزمان برق و حرارت از بازیابی گرما یا تعویض خنک‌کن‌های کلینکر با نسل جدیدی از خنک‌کن‌ها به نام گریت کول یا استقرار سیستم مدیریت انرژی (ایزو 50001) در کارخانجات تولید سیمان هزینه شود، باعث کاهش میزان مصرف انرژی به میزان بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز در سال و کاهش انتشار بیش از 2 میلیون تن دی‌اکسید کربن در سال خواهد شد.

این اقدامات، افزایش بهره‌وری انرژی و همچنین کاهش قیمت تمام شده در صنعت سیمان کشور را به همراه خواهد داشت. به گفته وی، در نظام فعلی پرداخت یارانه، اگرچه مبلغ هنگفتی به صورت مستقیم و غیرمستقیم در اختیار مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و از این طریق زمینه‌های افزایش رفاه اقتصادی و توان رقابت‌پذیری اقتصادی فراهم می‌آید، اما مشکلاتی در عملکرد وجود دارد که مانع تحــقق کامل این اهداف می‌شود.

یکی از مشکلات مهم نظام فعلی، رابطه مستقیم بهره‌مندی از یارانه‌ها با میزان مصرف است  و پرداخت یارانه و عدم افزایش قیمت‌های انرژی طی سال‌های اخیر منجر به ایجاد شکاف بین قیمت‌های داخلی و جهانی انرژی شده است. پایین بودن قیمت انرژی در داخل منجر به اقتصادی شدن استفاده از فناوری‌های هدردهنده انرژی می‌شود و این امر منجر به افزایش قابل توجه مصرف انرژی و افت شدید بهره‌وری انرژی و بنابراین افزایش شدت مصرف انرژی به نسبت بسیاری دیگر از کشورها خواهد شد.

اصلاح ساختار درآمدی بنگاه‌های تولید‌کننده انرژی و تغییر نظام توجیه فنی-اقتصادی طرح‌های تولید انرژی، اصلاح ساختار تولید در راستای به کارگیری فناوری با شدت انرژی پایین، افزایش احتمال اقتصادی شدن پروژه‌های تأمین انرژی از منابع تجدیدپذیر، مصرف بهینه انرژی و کاهش قاچاق، بهبود شاخص‌های زیست محیطی به دلیل صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی و افزایش توان صادراتی کشور به دلیل کنترل رشد مصرف داخلی از جمله مزیت‌هایی است که در صورت اجرای درست قانون هدفمندی یارانه‌ها، دست یافتنی است.

در برنامه اصلاح قیمت، ابتدا به احصای اقلام عمده مشمول یارانه‌های پنهان (حامل‌های انرژی، گاز، برق، آب و ...) و محاسبه قیمت تمام شده اقلام عمده منتخب پرداخته می‌شود و سپس، میزان یارانه پنهان و آشـکار محاسـبه می‌شود. در مرحله بعد، به برپایی حساب وی‍ژه اصلاح یارانه‌ها، اختصاص منابع حاصل از اصلاح یارانه‌ها، تعیین الگوی مناسب مصرف کالاهای مشمول یارانه (به ویژه حامل‌های انرژی در مصارف مختلف) و برنامه اصلاح و دستیابی به الگوی مصرف پرداخته می‌شود.

 شهرام گوهری‌فر: رئیس بهینه‌سازی صنایع کانی و غیرفلزی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 78-79،اردیبهشت ماه1393


ثبت نظر

ارسال