کیفیت و تولید صادراتی در وین‌تک خط پایان ندارد

شاره:سرسختانه از کیفیت و خدمات وین‌تک دفاع می‌کند و البته آینده شرکت آدوپن پلاستیک پرشین را روشن می‌داند. مهندس زرگر نه در مقام مدیربازرگانی شرکتی که ثابت کرده در شرایط و تنگنای ناشی از تحریم‌ها، موانع ورود سرمایه‌های خارجی به صنعت تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی را از پیش رو بردارد؛
  • دوشنبه 15 مهر 1392 ساعت 10:14

که به عنوان عضوی از خانواده قابل ستایش وینتک میگوید: باور ما این است که کیفیت و تولید صادراتی در وینتک خط پایان ندارد و همه باید از انتخاب خود لذت ببرند و این شعاری است اثبات شده برای مشتریان گروه صنعتی وینتک. بهانه گفتگوی پنجره ایرانیان با مهندس زرگر البته اطلاع از آخرین وضعیت این واحد صنعتی – تولیدی در شهرک سرمایهگذاری خارجی ایران واقع در شهر تبریز بود و اگاهی از اینکه چگونه یک تیم مدیریتی موفق و البته ریسکپذیر توانسته است که برای سرمایهگذاری دل به منابع بانکی نبندند و استقلال منابع مالی خود را حفظ کند و رضایت سرمایهگذاران خارجی را برای صنعت پروفیل یوپیویسی ایران فراهم کند. این گفتگو را بخوانید:

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید:

بگذارید صریح بگویم درست است که وین‌تک علاوه بر راه‌اندازی خطوط تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی در کشورهایی چون ترکیه، آلمان، روسیه، اوکراین، هندوستان، آذربایجان و تونس توانسته در بیش از 54 کشور جهان دفتر مستقیم فروش داشته باشد، اما در خصوص کشور ایران باید تاکید کنم که پس از یک دهه حضور موثر و مسوولانه در قبال مشتریان، ارزیابی مدیران شرکت از نیازسنجی مشتریان، بازارهای هدف صادراتی و تقاضای بالقوه برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان این نتیجه را به همراه داشت که رویکرد خود را از حضوری تجاری به حضوری تولیدمحور با رویکرد صادراتی تغییر دهند و به همین دلیل از ابتدای نیمه دوم سال 1389 برنامه‌ریزی و مقدمات تاسیس خطوط تولید پروفیل در ایران انجام گرفت و فاز نخست در ابتدای آبان‌ماه سال 90 در زمینی به وسعت 45 هزار متر مربع و زیربنای تولیدی 16 هزار متر مربع در شهرک صنعتی سرمایه‌گذاری شهر تبریز به بهره‌برداری رسید.

 پنجره ایرانیان: احداث یک کارخانه عظیم آنهم با در نظرگرفتن بوروکراسی فزاینده در ایران البته دشوار و پیچیده است؛ اما بدیهی است که اکثریت سرمایهگذاران ترجیح میدهند از تسهیلات بانکی استفاده کنند، حال آنکه شرکت آدوپن پلاستیک پرشین اصلا سراغ این تسهیلات نرفت! چرا؟

باور نکردنی است اینکه شما بتوانید یک واحد صنعتی – تولیدی را در کمتر از 20 ماه به تولید برسانید و بسیاری ارزیابی‌شان این بود که این پروژه دچار بن‌بست تامین نقدینگی خواهد شد، آن هم با در نظر گرفتن عدم بهره‌گرفتن از تسهیلات بانکی، دشواری‌های ناشی از انتقال ارز و سختی‌های ورود سرمایه‌ خارجی در شرایط تحریم، بدیهی بود که این ذهنیت شکل بگیرد که وین‌تک در ایران زمین‌گیر خواهد شد. اما برعکس تفکر برنامه‌ریزی و استراتژی تیم مدیریتی شرکت به ویژه آقای مهندس خداپرست و اعتماد متقابل بین سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی باعث شد تا این امر به نظر محال، در عمل محقق شود و تلاش شبانه‌روزی به نتیجه مطلوب بیانجامد.

 پنجره ایرانیان: اما جواب سوال را ندادید چرا در روزگاری که همه از شبکه بانکی تسهیلات میخواهند و از کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش خود مینالند، وینتک به سراغ این روش تامین منابع مالی نرفت؟

ارزیابی کارشناسی شرکت این بود که روی سرمایه‌های سهامداران و توان مالی شرکت باید حساب باز کرد و اصلا رفتن به سراغ تسهیلات بانکی اول دردسر است و قبول کنید اگر می‌خواستیم از شبکه بانکی با شرایط و قوانین موجود برای اجرای چنین پروژه عظیم و کم‌نظیری تسهیلات دریافت کنیم، چه بسا فاز نخست تا دو سال دیگر هم به بهره‌برداری نمی‌رسید و آن موقع هم باید برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی ذهن مجموعه درگیر می‌شد و شاید ناچار می‌شدیم به جای اندیشیدن به تولید به تجارت و سوداگری در دیگر بازارها روی آوریم که با فلسفه تولید رقابتی و صادراتی وین‌تک مغایرت دارد. بدیهی است که به دلیل بوروکراسی طاقت‌فرسا، پرهزینه و زمان‌بر برای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی اصلا به هیچ عنوان نمی‌توانستیم که یک کارخانه تولیدی – صنعتی با استفاده از ماشین‌آلات و دانش روز جهان در ایران راه‌اندازی کنیم به نحوی که برخی از ضوابط حاکم بر دریافت تسهیلات از شبکه بانکی باعث می‌شود تا بهره‌وری سرمایه کاهش یابد و هزینه تولید افزایش پیداکند و توجیه اولیه فنی و اقتصادی را مختل سازد. افزون بر این‌ها جمع‌بندی ما این بود که با در نظر گرفتن سود بالای تسهیلات بانکی، دریافت تسهیلات برای تولید صنعتی، اصلا صرفه اقتصادی ندارد و رفتن به سمت تولید صنعتی به دلیل هزینه بالای دریافت نرخ سود تسهیلات و هزینه‌های متعارف و غیرمتعارف آن چندان توجیه منطقی نداشت.

پنجره ایرانیان: بدیهی است که به دلیل عدم استفاده از حتی یک ریال تسهیلات بانکی هزینه تمام شده پروفیلهای تولیدشده وینتک در ایران منطقی باشد و این محصول بتواند به راحتی مورد اقبال مشتریان قرار گیرد، کما اینکه ذرهای از کیفیت ان کاسته نشده باشد. اما آیا صرف نگاه به بازار ایران باعث شد تا مدیریت و سهامداران شرکت به فکر راهاندازی 30 خط تولید پروفیل یوپیویسی با نشان جهانی وینتک بیافتند؟

سابقه حضور موفق وین‌تک در بسیاری از کشورهای جهان آنهم با رعایت و برخورداری از بالاترین استانداردهای روز جهان نشان می‌دهد که وین‌تک به افق‌های بلند‌مدت و بازارهای هدف صادراتی نظر دارد و صادرات قابل توجه پروفیل تولید شده در ایران به کشورهایی چون عراق، قزاقستان و تاجیکستان هم شاهدی بر این ماجراست، نکته مهمتر انتخاب گزینه استفاده از سرمایه‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری صنعتی در ایران بود.

 پنجره ایرانیان: ولی این سوال به ذهن میرسد که مگر در شرایط دشوار تحریم و نقل و انتقال ارز و ... میتوان سرمایهگذاران خارجی را به راحتی به سرمایهگذاری در ایران انهم با نرخ تورم بالا ترغیب کرد؟

بگذارید به سوال شما از زاویه دیگری پاسخ دهم، حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران یک شبه و اتفاقی نبوده و این اعتماد ناشی از حضور ده ساله و همکاری و مشارکت در راستای فروش این محصولات و ایجاد شبکه نمایندگی و واحدهای خدمات و پشتیبانی بوده است و همچنین تفکر ایجاد این کارخانه در ایران فقط جهت تامین نیازهای بازار ایران نبوده است.

به این دلیل تیم مدیریتی با نگاه دوراندیشانه و در راستای توسعه سریعتر در مواقع مورد نیاز تمامی نیازهای فنی این کارخانه را شامل دستگاه های میکسینگ، خطوط انتقال مواد، انرژی مورد نیاز و تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی استقرار یافته فعلی و موجود در کارخانه را جهت استقرار و راه اندازی 30خط اکسترودر مهیا گردیده است که با توجه به توسعه بازار در کمترین زمان ممکن اکسترودرهای بیشتری در این کارخانه استقرار خواهد یافت ولی در اولین فاز 12 خط اکسترودر راه اندازی و به بهره برداری رسیده است.

 پنجره ایرانیان: ماشینآلات و تکنولوژی استفاده شده در کارخانه وینتک ایران چگونه است؟

اصل در انتخاب ماشین آلات وین تک همواره بهره مندی از آخرین ماشین آلات موجود در جهان و برخورداری از بالاترین سطح دانش و تکنولوژی است و سالانه هزینه های زیادی در بخش تحقیق و توسعه به خصوص در کارخانجات خارج از کشور WINTECH صورت می گیرد تا هم بهترین و برترین ماشین آلات انتخاب شود و هم دانش فنی و مهارت کارشناسان و تکنسین ها در بخش های مختلف به روز نگه داشته شود. خطوط تولید پروفیل یوپی وی سی وین تک در ایران هم برخوردار از جدیدترین تکنولوژی و ماشین آلات  با  نشان معتبر KRUASS MAFFEI آلمان در بخش اکسترودر بوده و سیستم به گونه ای طراحی شده که در انتقال مواد اولیه نیروی انسانی هیچ گونه دخالتی نداشته باشدو این فرایند کاملا خودکار انجام شود.

تأکید می کنم که افزون بر دریافت استانداردهای معتبر جهانی نظیر RAL/GZ 1/76 آلمان و گواهینامه فنی کیفیت از موسسه تحقیقاتی IFT ROSEINHEM آلمان و گواهینامه های استاندارد بین المللی دیگر جهت پروفیل های تولید شده، وین تک در ایران توانسته است گواهینامه استاندارد اجباری سازمان ملی استانداردایران و گواهینامه فنی مرکز تحقیقات راه و ساختمان و شهرسازی را نیز دریافت نماید.

 پنجره ایرانیان: و نکته آخر اینکه آخرین تحول در وینتک چه بوده است؟

کارخانه وین‌تک ایران تنها کارخانه‌ای است که در بخش آزمایشگاه خود دارای دستگاه تست زنون برای ارزیابی کیفیت رنگ پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی در برابر تابش نور خورشید در شرایط آب و هوایی مختلف بوده و همچنین این آزمایشگاه به دلیل امکانات و تجهیرات کامل و به روز خود به عنوان آزمایشگاه همکار و معتمد اداره استاندارد معرفی و انتخاب گردیده است.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم ، شماره 72، مهرماه 1392


ثبت نظر

ارسال