عضو هیات مدیره وین‌تک در گفتگو با پنجره ایرانیان:

«وین تک» سال 1403 با برند جدید به بازار می‌آییم

پنجره ایرانیان: وین‌تک در صنعت پروفیل یو‌پی‌وی‌سی ایران، نامی پرآوازه است. این آوازه یکی از دلایلش شروع کار شرکت به عنوان یکی از نخستین مجموعه‌های تولیدی در این حوزه است. همین نام بازدید از این مجموعه را کمی با هیجان همراه می‌کند. بازدید از وین‌تک مطابق قرار قبلی انجام می‌شود. از همان آغاز و بدو ورود ویژگی مهمی که به چشم می‌آید، نظم و تشریفات ویژه است. تیم حفاظت فیزیکی این شرکت لباس فرم مرتب و یک‌ رنگ دارند؛ محیط کارخانه تمیز است و تشریفات مطابق دستورالعمل‌های مدون، یک به یک اجرا می‌شود و از شواهد چنین برمی‌آید در اجرای این دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌های تشریفاتی، سخت‌گیری وجود دارد. پس از طی تشریفات اولیه، وارد اتاق آقای محمت‌ کارا عضو هیات مدیره این شرکت می‌شویم.
  • چهارشنبه 16 اسفند 1402 ساعت 10:48

آقای کارا بسیار خوشرو است. لبخندی بر چهره دارد و مطابق گفته خودش فارسی را تا حد زیادی می‌فهمد اما چون در محیط تبریز بیشتر آذری صحبت می‌شود، با آذری عجین شده است. به همین دلیل برای برگردان ترکی استانبولی به فارسی و بالعکس، به مترجم نیاز است که آقای آراز وحدانی از مدیران مجموعه وین‌تک، زحمت برگردان را بر عهده گرفت

آغاز صحبت و گفتوگو از ماهنامه پنجره ایرانیان شروع میشود و آقای کارا تاکید دارد که: مجله پنجره ایرانیان را هر ماه پیگیری و مطالعه میکنم. تاکید بیشترش آنجاست که اعلام میکندپنجره ایرانیان در صنعت پروفیل یوپیویسی ترکیه هم شناخته شده است و بسیاری از اهالی این صنعت از انتشار این نشریه در صنعت پروفیل یوپیویسی اطلاع دارند. آنچه در ادامه میآید شرح گفتوگوی پنجره ایرانیان با عضو هیات مدیره مجموعه وینتک است:

اگر اجازه بدهید گفتگو را با این سوال  آغاز کنیم که فعالیت‌تان را در ایران چگونه آغاز کردید؟

کار ما از دفتری واحد در تهران آغاز شد. 22 سال پیش این مسیر را آغاز کردیم و تا امروز ادامه دارد. طی این مدت همیشه سعی‌مان این بوده تا بتوانیم خدمات بیشتری در قالب‌های مختلف به مشتریان ارائه کنیم. به طور طبیعی کار در ایران برای ما چندان سخت نیست به این دلیل که فرهنگ ایران و ترکیه، نزدیکی زیادی به هم دارند. جامعه ایران و ترکیه مشابهت‌های فراوانی دارند. این نکته را باید عرض کنم که ما جزو پیشگامان این صنعت هستیم و از همان آغاز در حوزه سرمایه‌گذاری و انتقال تجربه تلاش‌های فراوانی کردیم. ما حتی برای انتقال پیچ و یراق‌آلات و شیوه‌های مونتاژ در و پنجره از ترکیه به ایران تلاش کردیم تا بتوانیم از نمایندگی‌هایمان در ایران حمایت کنیم. در حال حاضر هم به دلیل همان نزدیکی فرهنگی دو کشور و ریشه‌های مشترک اجتماعی، به راحتی با بخش‌های مختلف در ایران، ارتباط برقرار کرده‌ایم و نیازهای بازار را به خوبی متوجه‌ایم.

اینکه پرسیدید کار را چطور آغاز کردید باید عرض کنم در آغاز، حدود ده سال ابتدایی واردات پروفیل وین‌تک را در دستور کار داشتیم و از آن پس، با احداث کارخانه حدود 12 سال، بر تولید پروفیل وین‌تک، تمرکز کردیم.

 یعنی ابتدا کار را با واردات آغاز کردید و بعد تولید پروفیل شروع شد؟

بله. استقرار کارخانه تولید پروفیل وین‌تک در ایران به این دلیل بود که ما از سرمایه‌گذاری در ایران استقبال می‌کنیم و برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری آغوشی باز داریم. سرمایه‌گذاری در زمینه‌های تولیدی فقط در همین حد هم باقی نماند و ما سعی کردیم دامنه کار را گسترش دهیم. بر همین اساس پنج سال پیش کارخانه تولید ام‌دی‌اف «های گلاس آلکی» در ایران تاسیس شد و بعد از آن هم حدود 3 سال است کارخانه تولید درهای داخلی «درتک» فعالیت خود را آغاز کرده که بزرگترین کارخانه از نوع خود در خاورمیانه است. در کارخانه «درتک» ظرفیت بسیار خوبی وجود دارد و ظرفیت اسمی خطوط، تولید روزانه نزدیک به 2400 عدد در است که می‌تواند نیاز 500 واحد مسکونی را تامین می‌کند. یکی از مزیت‌های این تولیدات این است که هم راحت و هم سریع نصب می‌شوند  (با اشاره به در اتاق) همین دری که اینجا می‌بینید 12 سال پیش نصب شده است.

 بخشی از اقداماتتان در زمینه توسعه و تولید را توضیح دادید. اگر مقدور است درباره برنامه‌های توسعه‌ای وین‌تک هم توضیحاتی بفرمایید؟

ما در ایران بر اساس سیاست‌های بالا دستی شرکت، سرمایه‌گذاری کلانی را مد نظر داشتیم و داریم. در حال حاضر از آنچه مد نظر گروه صنعتی آدوپن است حدود ده تا 15 درصد انجام شده است. یکی از برنامه‌های توسعه‌ای ما این بود که در نظر داشتیم وارد صنعت پتروشیمی ایران شویم اما به دلیل وجود تحریم‌ها کار سخت شده و امکان پیگیری آنها فعلا وجود ندارد و منتظر فرصت مناسبی هستیم تا این کار انجام شود. اگر در آینده شرایط مناسب باشد حتما وارد صنعت پتروشیمی خواهیم شد. این را هم بگویم که وضع فعلی ما در ایران شکل ثبات را به خود گرفته و برنامه‌های اجرایی مطابق زمان‌بندی خود در حال انجام است. اکنون دفاتر تهران و کارخا‌نجات ما با سرمایه‌های انسانی بالغ بر 750 نفر مشغول به کار هستند و وین‌تک در حال حاضر با 65 درصد ظرفیت کار می‌کند. در صورتی که این مقدار قابل افزایش است. در آینده نزدیک اهداف زیادی داریم که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها انجام خواهیم داد. ما نزدیک 20 سال است که بر تولید محصول با کیفیت بالا تاکید داریم و علاوه بر آن بر تحقیقات و توسعه نیز تمرکز کرده‌ایم چون کیفیت هدف اولمان بوده است. در این راه هم موفق بوده‌ایم و به شهادت نمایندگان‌مان در سراسر کشور و نیز مصرف‌کنندگان، توانسته‌ایم کیفیت محصولات را در این مدت حفظ کنیم و با این پشتوانه نامی خوش در این صنعت به دست آورده‌ایم.

در بازدید از بخش‌های مختلف کارخانه خواهید دید چقدر بر این موضوع حساس هستیم و چقدر سرمایه‌گذاری کرده‌ایم تا بتوانیم کیفیت محصولات را بالا نگه داریم. در حال حاضر برخی موانع هم وجود دارد که تحریم‌ها یکی از آن موانع است. درباره تحریم‌هایی که ایران با آن مواجه شده ‌است، یکی از  مشکلات آنجاست که مواد کم کیفیت چینی به وفور وارد کشور شده است اما از آنجا که ما این قابلیت را داریم به 52 کشور تولید و صادرات داشته باشیم، می‌توانیم از این قابلیت استفاده کنیم و مواد اولیه با کیفیت مناسب از کشورهای اروپایی تهیه کنیم و در تولید این محصولات نیز از همین مواد استفاده می‌کنیم. در شرکت‌های بزرگ با پیشینه این رهیافت وجود دارد که برای تولید نهایی با کیفیت، باید مواد اولیه باکیفیت استفاده کرد. ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و بر این موضوع نظارت سخت‌گیرانه‌ای داریم. 

به نظرم این توضیح برای مخاطبان لازم است و تاکید می‌کنم برندی که داخل ترکیه تولید می‌شود آدوپن است و وین‌تک برند بین‌المللی ماست که در کشورهای مختلف شناخته شده است و در ایران هم به همین نام شناخته می‌شود. ما در نقاط مختلف دنیا سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. در کشورهای مختلف  اعم از روسیه و آذربایجان، الجزایر، تونس، هندوستان و اکراین تولید داریم. البته در اکراین به دلیل شرایط جنگ وضعیت کمی متفاوت است. در پاکستان کارخانه در حال احداث است. در مجموع این را می‌توانم بگویم بعد از روسیه، ایران محل بزرگترین سرمایه‌گذاری‌های گروه آدوپن در زمینه تولید پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی است چون ایران را شایسته بهترین‌ها می‌دانیم و به همین دلیل سعی‌مان این است بزرگترین سرمایه‌گذاری و بهترین کیفیت محصول را در این کشور داشته باشیم. باید بر این نکته تاکید کنم این سرمایه‌گذاری که به آن اشاره کردم بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری آدوپن فقط در زمینه تولید پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی به حساب می‌آید چون آدوپن در زمینه‌های دیگری مانند پتروشیمی، سیمان، معادن و انرژی و تولید سموم کشاورزی هم، در ترکیه و سایر کشورها فعالیت دارد که از لحاظ تراکنش مالی این سرمایه‌گذاری‌ها قطعا سهم بیشتری در گروه سرمایه‌گذاری آدوپن به خود اختصاص داده‌اند.

بگذارید همین‌جا خبری را هم عرض کنم چون معمولا خبرنگاران همیشه علاقه‌مند به اخباری هستند که مخاطب را شگفت‌زده کند به همین دلیل این خبر را اعلام می‌کنم که سری جدیدی از انواع تولیدات پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی با مشخصات فنی خاصی به بازار ایران عرضه خواهیم کرد که از نظر فناوری و تکنولوژی تولید و از نظر اقتصادی، محصول جدید و منحصر به فردی برای بازار ایران خواهد بود. این سری را در سال 1403 با برند جدید وارد بازار ایران خواهیم کرد. این را بارها عرض کرده‌ایم که برند وین‌تک همیشه اولویت ما است اما به دلیل نیازهای جدید بازار و شرایط اقتصادی یک برند جدید را وارد بازار خواهیم کرد.

یکی از کارهایی که انجام دادیم تاسیس «درتک» بود.  ما تجربه خوبی از تولید این سری از محصولات در ترکیه داشته‌ایم. همین حالا در ترکیه سالی 500 هزار در، از این نوع می‌فروشیم که نیاز حدود 100 هزار واحد مسکونی را تامین می‌کند خوشبختانه به این دلیل که نصب این درها سریع و راحت است و نیز مقاومت قابل توجهی دارد، استقبال خوبی از تولید آنها شده است. با آن تجربه حالا می‌خواهیم با ساخت و استفاده از این درها، استانداردی جدید را وارد صنعت ساختمان‌سازی ایران کنیم. دقیقا مشابه همان کاری که در ترکیه انجام دادیم و تجربیات خوبی از آن اقدام در ترکیه داریم. ما در این زمینه در ترکیه استانداردی نداشتیم اما به وسیله فریم‌های درتک که مشخصات خاص خود را از نظر ابعاد دارد، استانداردی را تعریف کردیم که مورد پذیرش همه قرار گرفته است. هم تولید کننده و هم سازنده حالا آن را پذیرفته‌اند و این استاندارد باعث ایمنی بیشتر در ساختمان‌ها شده است. در ایران هم مانند ترکیه امید زیادی به درتک داریم و تلاش می‌کنیم این محصول با ویژگی‌های خاص خود در ایران هم همان نقشی را بازی کند که در ترکیه ایفا کرده است.

  همکاران ما تا کنون چند بار از مجموعه وین‌تک بازدید داشته‌اند و هر بار هم که به بازدید آمده‌اند تغییراتی را نسبت به قبل مشاهده کرده‌اند. اگر قرار باشد تغییراتی را  که در چند سال گذشته در مجموعه وین‌تک رقم خورده، توصیف کنید، این تغییرات چه بوده و اساسا با چه هدفی انجام شده است؟

حتما شما هم می‌دانید که در چند سال اخیر تغییرات سیاسی نسبتا زیادی در عرصه بین‌الملل رخ داده است. تغییراتی که فضای عمومی مناسبات را تغییر داده است. همانطور که عرض کردم، ما به فکر سرمایه‌گذاری وسیعی در ایران بودیم. آن زمان در دوره ریاست جمهوری آقای اوباما، تحریم‌ها علیه ایران برداشته شد و کلیه شرکت‌ها علاقمند بودند که داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند. به طور طبیعی ما هم آمادگی این را داشتیم که حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری را داخل ایران انجام دهیم. به ویژه سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی. با این چشم‌انداز  به صورت جدی وارد کار شدیم اما متاسفانه با سیاست‌هایی که بعدا دولت ترامپ اتخاذ کرد، مجبور شدیم آن روند را متوقف کنیم و در انتظار فرصت دوباره باشیم تا بتوانیم برنامه‌هایی که با وسواس خاص تدوین شده است را از سر بگیریم. از جمله دیگر تغییرات این بوده که ما در این بازه اکسترودرهای جدید را خریداری و به خط تولید اضافه کردیم و خطوط تولید را به 24 خط افزایش دادیم. با این ذهنیت که با برداشتن تحریم‌ها خطوط تقویت شده، پاسخگوی نیاز بازار خواهد بود. اما تحریم‌ها در دوره آقای ترامپ بازگشت. با بازگشت تحریم‌ها طبیعی بود که بازار دستخوش تغییر خواهد بود. به همین دلیل ما هم بخشی از ظرفیت تولیدمان آزاد ماند به طوری که اکنون حدودا با دو سوم ظرفیت کار می‌کنیم. با این حال اصلا نگاهمان این نبوده که سرمایه‌گذاری در این موضوع را کاری بیهوده بدانیم. به جد معتقدیم افزایش خطوط تولید به 24خط، اصلا برای ما ضرری ندارد و نه تنها ضرر ندارد که منفعت ماست چون ما می‌توانیم از این خطوط در مسیرهای دیگر استفاده کنیم. ما می‌توانیم به وسیله این خطوط بخش تحقیقات و توسعه را تقویت کنیم و آزمایش‌های مورد نیاز این بخش را بهبود و توسعه ببخشیم. ما می‌توانیم از این خطوط در مسیر افزایش کیفیت محصولات استفاده کنیم که اولویت اصلی شرکت است.

از اتفاقات دیگر که قابل ذکر باشد این است که در سه‌سال اخیر به طور بسیار محسوس شکایات مشتریان کاهش یافته است. من در دو سه سال اخیر در یاد و خاطر ندارم که محصولی در زمینه پروفیل تولید کرده باشیم و از بازار برگشت خورده باشد. از سوی دیگر شکایات اندکی که وجود داشته قابل پیگیری بوده‌اند و عموما بررسی‌ها نشان داده این شکایات بیشتر مربوط به نحوه و شیوه مونتاژ کردن توسط نمایندگان بوده است. عموما هم وقتی با نمایندگان صحبت می‌کنیم و با بررسی مسیر تولید پروفیل تا مونتاژ، ایرادها را تحلیل می‌کنیم، آنها می‌پذیرند که اشکال کار متعلق به بخش مونتاژ بوده است.

در مجموع می‌خواهم عرض کنم وقتی شما به عنوان ناظر از بیرون اوضاع شرکت را بررسی کنید و وضع عمومی شرکت را در سال‌های اخیر تحلیل کنید، تایید خواهید کرد شرکت به دوران بلوغ خود رسیده است و نسبت به قبل بسیار حرفه‌ای‌تر شده است. در این مدت اتفاقات خوب زیادی افتاده است. مثلا همین چندی پیش جناب آقای خداپرست که مدیر عامل وین‌تک در ایران هستند، به عنوان کارآفرین برتر ملی معرفی شدند. یا اخیرا گواهی‌نامه نشان کیفیت محصولات موسسه رال آلمان را برای ششمین سال پی‌در‌پی دریافت کرده‌ایم. حتما در جریان هستید که وین‌تک اولین مجموعه‌ای در ایران است که توانسته این گواهی‌نامه کیفی را برای شش سال متوالی تمدید کند، همه فعالین و متولیان صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی،  به خوبی می‌دانند که شرایط مراقبتی و نظارتی موسسه رال آلمان چقدر ویژه و سختگیرانه است، و شاید برای یکسال مجموعه‌ای بتواند با تلاش و اهمیت به کیفیت این گواهی‌نامه را دریافت کند ولی همه دست‌اندکاران این صنعت در ایران و تمام دنیا به خوبی واقف هستند که نگهداری گواهی‌نامه کیفیت رال آلمان برای شش سال متوالی بسیار سخت بوده و الزامات موسسه رال آلمان بسیار ویژه است به طوری که در کل دنیا، تعداد محدودی شرکت توانسته‌اند این گواهی‌نامه را دریافت کنند و حتی پس از دریافت این گواهی‌نامه برای سال‌های متوالی و متمادی آن را تمدید کنند. دارندگان گواهینامه کیفیت رال در صنعت پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی در دنیا فقط 10 واحد تولیدی است. چون موسسه رال آلمان علاوه بر کیفیت تولید محصولات، نظارت جدی بر کیفیت مواد اولیه تامین شده و کمپاند حاصل از ترکیب این مواد و حتی نظارت بر روش‌های تولیدی و نظارت بر واحدها و روش‌های کنترل کیفی مجموعه‌ها دارد؛ می‌خواهم خیلی راحت بگویم که بسیاری از شرکت‌ها و مجموعه‌های تولیدی حتی یک یا حداکثر دو سال الزامات رال آلمان را رعایت و گواهی‌نامه را دریافت کرده‌اند اما الزامات سختگیرانه و نظارت‌های موسسه رال به قدری جدی است که این شرکت‌ها از ادامه روند تمدید این گواهی‌نامه کیفی منصرف شده‌اند وگرنه هیچ مجموعه تولیدی پروفیل های یوپی‌وی‌سی نمی‌تواند بگوید که رال آلمان گواهی‌نامه معتبری نبوده یا تمایل به دریافت این گواهی‌نامه کیفیت ندارد. این را با قطعیت نمی‌گویم اما تصور می‌کنم گواهی‌نامه کیفیت رال، در داخل ایران به اندازه کافی شناخته نشده اما در دنیا به خصوص در کشورهای اروپایی و بالاخص در کشور آلمان، بالاترین گواهی‌نامه کیفی پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی همین گواهی نامه کیفی موسسه رال است.

 یکی از ویژگی‌هایی که در مجموعه وین‌تک دیده می‌شود، نظم و شخصیت سازمانی است که غربی‌ها به آن دیسیپلین می‌گویند. این ویژگی را از همان بدو  ورود به سازمان می‌توان دید...

دقیقا! به نکته خوبی اشاره کردید. مهمترین عاملی که ما به آن دقت می‌کنیم، نظم و ترتیب است اگر همین حالا داخل سازمان تردد کنید، خواهید دید که مقررات به سختی اجرا می‌شود. ما اعتقاد داریم یک سازمان در تحقق اهدافش موفق نخواهد بود مگر اینکه بتواند به دقت به امور داخلی و پیرامونی خود انتظام ببخشد. اینکه شما بدون ذکر و اشاره از طرف بنده به این نظم اشاره کردید، برای ما جای افتخار و خوشوقتی دارد. این موضوع بسیاری از اوقات توسط میهمانان ما مورد توجه قرار می‌گیرد. بسیاری از میهمانان ما وقتی برای بازدید از مجموعه تشریف می‌آورند به این نکته اشاره دارند. چندی پیش یکی از میهمانان که از انگلستان، برای بازدید تشریف آورده بودند هم بر این موضوع تاکید داشتند. اینها برای ما جای افتخار دارد. همین نظم باعث شده طی 12 سال که به حوزه تولید پروفیل یو‌پی‌وی‌سی در ایران وارد شده‌ایم، بدون مشکل کار کنیم. این موضوع در داخل کارخانه‌های ما به وضوح قابل مشاهده است. نظم و ترتیب و با قاعده و اصول کار کردن جزو اولویت‌های درون سازمانی ما است. در وین‌تک هر زمانی که خواستید می‌توانید بدون هماهنگی و اطلاع قبلی تشریف بیاورید و بازدید کنید و مطمئن باشید در تمام موارد همین نظم و ترتیب را خواهید دید.

 به عنوان یک ایرانی که مقابل شما نشسته دوست دارم سرمایه‌گذاری خارجی در کشورم روز به روز بیشتر شود. بنابراین وقتی به سرمایه‌گذاران خارجی می‌رسیم به آنها پیشنهاد می‌دهیم کارتان را در ایران توسعه دهید. درباره شما هم همین نظر وجود دارد. گاهی سرمایه‌گذاران یک کشور را به عنوان نقطه تمرکز فعالیت‌های خود در یک منطقه در نظر می‌گیرند. شما در کشورهای مختلف خاورمیانه در حال تاسیس کارخانه هستید چرا ایران را به عنوان قطب تولید در خاورمیانه انتخاب نمی‌کنید؟

مطلبی که به آن اشاره کردید چند وجه دارد. یکی اینکه ما در این کشور با مانع بزرگی در تجارت مواجهیم که تحریم‌های اقتصادی است. همانطور که عرض کردم به کشورهای زیادی صادرات داریم. برای صادرات یکی از مهمترین پارامترها انتقال پول است. بنابراین اگر قرار باشد ما از ایران به کشورهای دیگر محصول صادر کنیم و طرف معامله نتواند تراکنش مالی انجام دهد، این مسیر با مانعی جدی روبه‌رو خواهد شد. وجه دیگر این است که برخی دیگر کشورها هم سیاست‌هایی شبیه سیاست‌های ایران دارند. همین حالا کشوری مثل پاکستان هم مثل ایران علاقه ندارد واردات داشته باشد، آنها هم می‌خواهند کارخانه‌ای داخل این کشور احداث شود و محصولات تولید داخلی خودشان باشد. می‌خواهند در این مسیر مستقل باشند.

در این میان وجه دیگری هم وجود دارد؛ به عنوان نمونه ما به امارات صادرات داریم. بازار آنجا قابلیت گسترده‌تر شدن دارد اما  مشتریانی که آنجا هستند و از کشورهای همسایه هم حاضرند،  با شرکت‌های آمریکایی مراوده دارند و از آنها خرید می‌کنند و به همین دلیل آنها نمی‌توانند با شرکت‌های ایرانی یا شرکت‌هایی که با ایران مشارکت دارند، وارد مبادلات تجاری شوند. با این حال ما این قدرت و توانایی را داریم که اگر نتوانیم به کشوری به هر دلیل و با هر مانعی از ایران صادرات داشته باشیم، از طریق شرکت مادر در آنتالیا این اقدام را انجام دهیم.

 به طور معمول در بخشی از مذاکرات سرمایه‌گذاری بین کشورها، درباره انتقال تکنولوژی تولید و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صحبت می‌شود. آیا شما در کنار سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، تکنولوژی ساخت و تربیت نیروی مورد نیاز صنعت در و پنجره ایران را در برنامه‌هایتان دارید؟

درباره انتقال تکنولوژی هیچ منعی وجود ندارد ضمن اینکه باید تاکید کنم از منظر تکنولوژی کم و کسری از شرکت مادر (آدوپن) در ترکیه نداریم و ما آزمایشگاهی داریم که دستگاه‌هایی دارد که نظیر آن در ترکیه نیست بنابراین تکنولوژی در ایران در برخی از زمینه‌ها، از شرکت مادر هم پیش‌تر است. در سه کارخانه‌ای که ما سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، همیشه هدفمان این بوده که از محل تولیدات آنها، سود حاصل شود اما سود حاصله را باید همین‌جا دوباره سرمایه‌گذاری کنیم. فلسفه پیدایش سه کارخانه در ایران همین بوده است. شاید در نگاه نخست برخی تصورشان این باشد که خارجی‌ها آمده‌اند ایران تا کسب سود کنند و بروند اما نگاه ما این است تمام عواید حاصل از کار دوباره در ایران سرمایه‌گذاری شود این بدان معناست که سیستم‌ها و تولیدات جدید همراه با انتقال کامل تکنولوژی لازم به کشور ایران، را وارد خواهیم کرد. به همین دلیل در مسیر انتقال تکنولوژی و به اشتراک گذاشتن تجربیات‌مان منعی نداریم. خبری که عرض کردم و خبر شگفت‌آور (سورپرایز) ما بود یعنی تولیدکردن سری جدید محصولات، بخشی از همین انتقال تکنولوژی است. درباره تربیت نیروی انسانی هم همین سیاست را داریم.

اگر به ساختار شرکت نگاهی بیندازید این حرف را تایید خواهید کرد چون همین الان معاونت مالی و معاونت اداری و منابع انسانی، مدیر عامل و ... همه ایرانی هستند و من به عنوان عضو هیات مدیره و هماهنگ‌کننده با دفتر مرکزی در ایران ماموریت دارم. ما در مسیر تربیت نیروی انسانی آموزش‌های مستمری را در نظر داریم و دوره‌هایی را برگزار می‌کنیم. و نیروهایی که وارد وین‌تک می‌شوند از این آموزش‌ها بهره‌مند می‌شوند و اصلا هم به این ربط ندارد که آنها ممکن است مدت محدود اینجا کارکنند یا برای طولانی مدت. این آموزش‌ها داده می‌شوند و تجربه هم انتقال داده می‌شود.

شما در مجموعه تردد کنید خواهید دید تکنولوژی خوبی وارد شده است.  اینها وارد شده و یک سیستم دارد کار می‌کند یعنی حتی اگر ما نباشیم این سیستم خواهد بود چون مجموعه قائم به شخص نیست. اینها همه در ایران باقی می‌ماند.

 به عنوان مدیری که در ساختارهای سازمانی به مدیر استراتژیک معروف‌اند، دورنمای این صنعت را در ایران چطور می‌بینید؟

این را باید بپذیریم که موضوع تحریم در بسیاری از موارد به ویژه در صنعت ایران، مانع ایجاد کرده است. همین الان وضعیت طوری شده که به ازای هر تقاضا، چهار عرضه وجود دارد و چنین فضایی مثل شرایط بازار ترکیه در 20 سال قبل است. آن زمان در ترکیه هم عرضه بیشتر از تقاضا و بازار عملا راکد بود. با این حال دید ما نسبت به بازار ایران مثبت است. ما تصور می‌کنیم با برداشته شدن تحریم‌ها، بازار ایران پویاتر خواهد شد و به طور قطع وسعت این بازار بزرگتر از این است و هنوز اشباع نشده است. این بازار در آینده بزرگتر و بزرگتر خواهد شد.

 

مدیر آزمایشگاه و تحقیق توسعه وین تک آزمایشگاه قلب تپنده شرکت است

آزمایشگاه، مجموعهای از نیروی انسانی است که در تئوریهای علمی تبحر دارند و به مدد تجهیزات آزمونهایی را انجام میدهند و برای پارامترهای مختلف، معادل عددی استخراج میکنند. بعد این اعداد در مقایسه با جدولی از اعداد معیار، سنجیده میشوند و مشخص خواهد شد آیا محصول مورد نظر که آزمونها را پشت سر گذاشته استاندارد است یا خیر؟ یعنی آیا حداقلها را برای مصرف دارد یا فاقد آن است. به همین دلیل مجموعههای صنعتی به ویژه مجموعههای بزرگ واحد آزمایشگاهی تاسیس میکنند تا درباره کیفیت محصولات خود، اطمینان کسب کنند.

در چند سال گذشته مجموعه وینتک برای موضوعات علمی و آزمایشگاهی اهمیت ویژهای قائل شده است. بازدید از مجموعه وینتک، بخش غیر قابل حذفی دارد. این بخش بی هیچ شک و تردید آزمایشگاه این مجموعه است که کلیه کارکنان به ویژه آقای محمت کارا عضو هیات مدیره وینتک، توجه زیادی به آن دارد. در گفتوگویی که با آقای کارا داشتیم در میان صحبتهایش چند بار به آزمایشگاه اشاره کرد و از هیجانی که هنگام صحبت درباره آزمایشگاه داشت میشد فهمید چقدر به این بخش از وینتک توجه میشود. در یک بعد از ظهر پاییزی درست در پایان ساعت کاری، به این مجموعه سر زدیم و با خانم مهندس زینب مظفری مدیر آزمایشگاه و تحقیق و توسعه وینتک به گفتوگو نشستیم. مدیر آزمایشگاه آدم زیرکی به نظر میرسد به این دلیل که وقتی در خلال صحبتها گفت: آزمایشگاه قلب تپنده وینتک است و از او پرسیده شد «قلب تپنده آزمایشگاه چه فردیست یا کدام دستگاه؟ حاضر نشد جواب مشخصی بدهد و گفت: همه مهم هستند!» آنچه در ادامه آمده ، محصول این گفتوگو است:

وقتی با موضوعات آزمایشگاهی برخورد می‌کنیم همه چیز رنگ و بوی کمیت و مقدار می‌گیرد. اینکه اندازه مقاومت کشسانی فلان ماده چقدر است یا میزان مقاومت ماده‌ای دیگر چقدر می‌تواند باشد. بنابراین برای اینکه از اطاله کلام جلوگیری شود مستقیم می‌رویم سر اصل مطلب. درباره آزمایشگاه وین‌تک اطلاعات کلی را در اختیار مخاطبان قراردهید تا سوالات جزئی‎تر را در میانه گفت‌وگو بپرسیم...

آزمایشگاه وین‌تک در اصل مرکز محاسبات علمی و محل آزمون‌های مختلف است. این آزمایشگاه در مقایسه با همتایان خود، آزمایشگاه کاملی است و تخصصی‌ترین آزمایشگاه در صنعت پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی است. در این آزمایشگاه تمام آنچه مربوط به الزامات ملی و بین‌المللی درباره پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی است، قابل اندازه‌گیری و آزمون است و می‌توانیم آنها را با آزمون‌های معیار و استاندارد مقایسه کنیم. بی هیچ اغراقی عرض می‌کنم در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی در صنعت پروفیل‌های یو‌‍‌پی‌وی‌سی، تخصصی‌ترین و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه را داریم که علاوه بر آزمون‌های پروفیل، برخی از آزمون‌های دروپنجره‌ها هم انجام می‌شود.

به عنوان  نمونه ما دستگاه آزمون تعیین میزان کلاس عایق بندی در و پنجره را در این مجموعه آزمایشگاهی مستقر کرده‌ایم و با آن پنج آزمون تخصصی برای در و پنجره تمام شده، انجام می‌دهیم. یکی از پارامترهایی که با این دستگاه آزمون می‌شود، میزان عایق‌بودن پنجره‌ها در شرایط مختلف اقلیمی است. ما آزمون‌هایی را با این دستگاه انجام می‌دهیم که عملا مختص و ویژه صنعت پنجره است یعنی هر چند محصول وین‌تک پروفیل است اما ما دستگاهی را داریم که به طور تخصصی مختص پنجره به عنوان محصول نهایی است. ما محصول نهایی این زنجیره را با این دستگاه آزمون می‌کنیم.

شاید بپرسید دلیلش چیست پاسخ سخت نیست. با توجه به تعهداتی که شرکت دارد و مسئولیتی که در برابر محصول آخر زنجیره که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، و حصول اطمینان خاطر بابت کیفیت این محصول که تولید برخی از نمایندگان و مونتاژکاران است، این دستگاه را خریداری و بهره‌برداری کرده‌ایم تا بتوانیم محصول نهایی را هم آزمون کنیم.

همانطور که می‌دانید استانداردهای مربوط به پروفیل استاندارد اجباری است و باید الزامات آن را مطابق تعاریفی که انجام شده، رعایت کنیم اما استاندارد پنجره، استاندارد تشویقی است می‌تواند باشد یا نه، الزامی وجود ندارد. محصول تمام شده شرکت ما هم پنجره نیست با این حال ما دستگاه آزمون مربوط به پنجره‌ها و همچنین درها را در آزمایشگاه مستقر کرده‌ایم. سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا امکان اینکه پنجره‌ها را از شرکت‌های دیگر برای آزمون به آزمایشگاه بیاورند وجود دارد؟ به عبارتی آیا شما خدمات آزمایشگاهی به اهالی این صنعت و صنایع وابسته ارائه می‌دهید؟  

بله این امکان وجود دارد که شرکت‌های دیگر محصولات خود را برای آزمون به اینجا بیاورند. در اصل ما خدمات آزمایشگاهی به دیگر شرکت‌ها ارائه می‌دهیم علاوه بر این ما شبکه‌ای از نمایندگی‌های مجاز داریم که این آزمایشگاه برای آنها هم قابل استفاده است. مضاف بر این ما به صورت تصادفی محصولات نمایندگان و کارگاه‌های مجازی که در شبکه وین‌تک هستند و با ما همکاری می‌کنند را به صورت نمونه انتخاب می‌کنیم. این نمونه‌برداری توسط همکاران فنی ما انجام می‌شود و ما برای اطمینان از کیفیت آنها، آزمون‌هایی را انجام می‌دهیم.

 اگر بتوانند این آزمون‌ها را بگذرانند،چه می‌شود؟

اگر بتوانند الزامات تایید شده استاندارد را بگذرانند، ما علاوه بر تاییدیه، گواهینامه‌ای در دونسخه فارسی و انگلیسی صادر می‌کنیم. این گواهی نشان می‌دهد که محصول تولید شده چه آزمون‌هایی را گذرانده است و تاییدیه‌ای برای کیفیت محصول تولید شده است.

 شما چندسال سابقه آزمایشگاهی دارید، این سوال را پاسخ دهید تا ادامه آن را بعد از پاسخ‌تان بپرسم...

مجموعه وین‌تک در سال 91 به بهره‌برداری رسید و بنده هم از اواخر همان سال وارد این مجموعه شدم و 11 سال است که افتخار همکاری را دارم. سابقا نیز در آزمایشگاه‌های پژوهشی و دانشگاهی به فعالیت مشغول بودم.

 با توجه به تجربه‌ای که دارید تاسیس چنین آزمایشگاهی که به نظر کامل می‌رسد، چقدر بودجه نیاز دارد؟ از تجهیزات و ساختمان تا کارکنانش...

تجهیزاتی که در این آزمایشگاه وجود دارد از بهترین‌ها در نوع خود هستند. تمام تلاش ما در زمان تاسیس و در ادامه، این بوده که بتوانیم تجهیزاتی را تهیه کنیم که از نظر کیفیت و دقت کم و کسر نداشته باشند. بنابراین همه این تجهیزات گلچین شده و دست‌چین شده از بهترین برندهای اروپایی هستند. ما در مجموعه دستگاه تست زنون و هوازدگی مصنوعی را داریم که در نوع خود بی‌نظیر است. این دستگاه از شرکت اطلس آمریکا خریداری شده است. خود همین دستگاه آزمون تعیین میزان کلاس عایق بندی در و پنجره که عرض کردم از شرکت KS آلمان خریداری و در سال 95 تحویل و در سال 96 بهره‌برداری شده است.

فقط همین دستگاه، آن زمان بیش از 130 هزار یورو خریداری شد. خود دستگاه زنون بسیار گران است.

 این سوال را پرسیدم تا به این سوال اصلی برسم. چه اتفاقی می‌افتد که یک شرکت حاضر می‌شود چنین هزینه‌ای و بودجه‌ای را  برای یک آزمایشگاه اختصاص بدهد؟

کیفیت. تنها چیزی که می‌توانم عرض کنم این است که چون کیفیت سرلوحه کار وین‌تک است حاضر می‌شود برای حفظ و ارتقای آن هر هزینه‌ای را انجام دهد. سیاست و استراتژی مدیریت و خط‌مشی شرکت از همان ابتدا حرکت در راستای تولید محصول با کیفیت بوده است و هدف هم این بوده تا محصولی تولید کند که جهانی باشد. در این زمینه بسیار بزرگ فکر شده است. استراتژی، چشم‌انداز، ماموریت و هدف سازمان تولید محصولاتی بوده که قابل رقابت با محصولات در بازارهای جهانی باشد. این کلان‌نگری از ابتدای بنیان این سازمان بوده است. ما برای اینکه به این هدف برسیم باید سلسله اقداماتی انجام دهیم و لازمه انجام این اقدامات این بوده که به آنها بودجه اختصاص داده شود و هزینه کنیم. یکی از این هزینه‌ها راه‌اندازی یک واحد آزمایشگاهی بوده است و مدیریت کلان شرکت هم به این موضوع اعتقاد داشته‌اند. البته این را هم عرض کنم این آزمایشگاه به مرور زمان وسعت پیدا کرده است و اینطور نبود که از همان روز اول ما واحد آزمایشگاهی با این طول و عرض و تجهیزات داشته باشیم و به مرور که اهداف بزرگ و بزرگ‌تر شده است آزمایشگاه هم وسعت تجهیزاتی پیدا کرده است. ما در ابتدای شروع، آزمایشگاه را به عنوان یک واحد راه‌اندازی کردیم و بعد با توجه به نیاز بازار و وسعت کار، به تجهیزات ما هم افزوده شد. واحد آزمایشگاه با تمامی واحد‌های شرکت در تعامل و همکاری است، و با تیم فنی و تحقیق و توسعه نیز ارتباط تنگاتنگی دارد. چرا که ما می‌خواهیم روز به روز علاوه بر افزایش کیفیت، محصولات را هم توسعه دهیم و در تکنولوژی ساخت و دیگر پارامترهای دخیل در تولید، شرایط را بهینه کنیم. ما علاوه بر خلاقیت در تولید محصولات، به تنوع در محصولات نیز نیاز داریم و همه اینها وجود زیرساخت‌هایی را در هر مجموعه تولیدی، الزامی می‌سازد. آزمایشگاه یکی از این زیرساخت‌هاست اما تنها زیرساخت مورد نیاز نیست. ما تجهیزات و ماشین‌آلات‌مان هم از بهترین‌های دنیاست. نیروی انسانی مجرب و کارآزموده که در شرکت داریم نیز بخشی از الزامات است. بنابراین وقتی یک محصول خوب و باکیفیت وارد چرخه بازار می‌شود همه اینها را نیاز دارد که مجموعه مدیریت شرکت سعی کرده‌اند تمام این الزامات را مهیا کنند. در وین‌تک یک هارمونی وجود دارد و همه اجزا با هم هماهنگ هستند که با همکاری هم به تولید با کیفیت منجر شده‌ است. آزمایشگاه در این میان یکی از نقاط قوت مجموعه است و اگر بخواهم توصیف کنم قلب تپنده مجموعه است. اما در مجموع کار تیمی است از مرحله ورود مواد اولیه تا تولید محصول نهایی همه اجزا به خوبی کار خودشان را انجام می‌دهند. ما اینجا به صورت تمام وقت در خدمت مشتریان هستیم و علاوه بر ضمانت‌نامه‌هایی که برای محصولات ارائه کرده‌ایم و مطابق آن ضمانت‌نامه‌ها هم عمل می‌کنیم، نظرات آنها را دریافت می‌کنیم و به تک تک آنها پاسخ می‌دهیم. تمام این نظرات دریافت می‌شود و پس از پایش نظرات آنها را تحلیل می‌کنیم و آنها را به کار می‌بندیم.

  در بین صحبت‌هایتان آزمایشگاه را به قلب تپنده کارخانه توصیف کردید،حال این سوال پیش می‌آید که قلب تپنده آزمایشگاه کدام بخش است؟ کدام یک از تجهیزات؟

به نظرم اینطور نمی‌شود نام‌گذاری کرد چون همه تجهیزات و منابع چه منابع سخت‌افزاری و چه منابع نرم‌افزاری اعم از نیروی انسانی، دارای اهمیت‌اند و همه با هم یک آزمایشگاه را تشکیل می‌دهند؛ با تمامی کارهایی که به صورت سیستمی یا فیزیکی انجام می‌شود. همه اینها به صورت شبانه‌روزی و به صورت مستمر و پیوسته انجام می‌شود حاصل یک کار جمعی است. هر کس با توجه به شرح وظایفی که دارد بخشی از کار را سامان می‌دهد. همه همکاران از صبح که می‌آیند کارها را انجام می‌دهند و من هم به عنوان رهبر گروه نقش خودم را ایفا می‌کنم بنابراین نمی‌توان گفت کدام فرد یا کدام ابزاریا ماشین قلب این مجموعه است. مجموعه موفق بازوهای قوی می‌خواهد و هر کدام از اجزای این مجموعه درحکم بازوان قوی این شرکت هستند. به هر حال مجموعه در کمال صحت مانند یک سیستم کامل در حال انجام وظایف خود است و با وحدت رویه‌ای که وجود دارد توانسته‌ایم به نقطه‌ای که امروز در آن ایستاده‌ایم برسیم. وین‌تک نام آشنای صنعت ساختمان است و به عنوان یک نشان معتبر  در ایران جا افتاده و به عنوان مجموعه‌ای که در سطح جهانی حرفی برای گفتن دارد، شناخته می‌شود.

با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مجموعه، تمام تلاش خود را می‌کنیم تا جایگاه خود را ارتقا دهیم و بتوانیم در صنعت کشور عزیزمان ایران بیش از پیش اثرگذار باشیم که طرح‌های توسعه‌ای مجموعه وین‌تک و راه‌اندازی کارخانه‌های درتک به عنوان بزرگترین و مجهز‌ترین مجموعه صنعتی تولیدکننده درهای داخلی WOOD PVC، ممبران و MDF در منطقه و کشور و با ظرفیت تولید روزانه 2400 در، و کارخانه آلکی پنل (ALKI PANEL) تولیدکننده MDF های روکش شده های‌گلاس با کیفیت و تنوع رنگ بی‌نظیر موید آن است.

 وقتی درباره پروفیل صحبت می‌کنیم استانداردهای ویژه‌ای وجود دارد اما سوال این است درباره در و پنجره هم استاندارد تعریف شده‌ای وجود دارد؟ 

درباره پروفیل همانطور که می‌دانید استاندارد 12291-1 استاندارد ملی و اجباری این صنعت است که استاندارد مرجع بین‌المللی و معادل آن DIN BS EN 12608-1 است. درباره پنجره، استاندارد ملی در ایران، استاندارد 8510 است. این استاندارد وجود دارد اما تشویقی است یعنی کارگاه‌های ساخت در و پنجره الزامی به رعایت آن ندارند.  اگر شرکتی در این راستا حرکت کند، بسیار خوب است اما اینکه قرار باشد مرجعی آن را اجبار و الزام کند، خیر! اینطور نیست. استاندارد در اصل مجموعه‌ای از آزمون‌هاست که نشان می‌دهد کالایی که تولید شده است، حداقل ویژگی‌ها را برای مصرف دارد. ما در این مجموعه  بخش اعظم آزمون‌های استاندارد مربوط به پنجره را می‌توانیم با استفاده از همان دستگاه پنجره که خدمتتان عرض کردم ، انجام بدهیم.

 در پایان اگر نکته‌ای مانده و قابل تاکید است، بفرمایید..

یکی از برنامه‌ها و چشم‌اندازهایی که ما در شرکت داریم و می‌خواهیم در این جهت حرکت کنیم، گسترش واحد تحقیق و توسعه است. ما می‌خواهیم در افق شرکت هر اقدامی را با فناوری‌های پیشرو و نوآوری‌های روز، انجام دهیم و در این راستا بیش از گذشته، حرکت کنیم تا بتوانیم در زمینه تولید پروفیل، تولید در یا دیگر محصولات تولیدی مجموعه، به یافته‌های تازه‌ای برسیم.

 

برای دریافت پی‌دی‌اف این گفت‌وگو اینجا را کلیک کنید


ثبت نظر

ارسال