گفتگوی اختصاصی با مهندس آرش فرخ مدیر عامل شرکت نما گستر دیبا

نما گستر دیبا حامی وی‍ژه نمایشگاه در و پنجره

پنجره ایرانیان:هدف شرکت دیبا ازمشارکت وحمایت مالی بعنوان اسپانسر نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران بطور کلی نوعی حمایت از بخش صنعت می‌باشد و در واقع از این بابت خود را طلبکار نمایشگاه صنعت‌ساختمان نمی‌دانم بلکه به سهم خود ازمتولیان مربوطه سپاسگزار نیز هستم.
  • پنجشنبه 23 آبان 1392 ساعت 18:39

برای مشاهده فایل پی دی اف اینجا کلیک کنید.

حامی دوازدهمین  نمایشگاه صنعت ساختمان تهرانهدف شما از مشارکت جدی حامی مالی و قبول اسپانسری نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران چیست؟

هدف شرکت دیبا ازمشارکت وحمایت مالی بعنوان اسپانسر نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان ایران بطور کلی نوعی حمایت از بخش صنعت می‌باشد و در واقع از این بابت خود را طلبکار نمایشگاه صنعت‌ساختمان نمی‌دانم بلکه به سهم خود ازمتولیان مربوطه سپاسگزار نیز هستم.

پیش از این هم شرکت نماگستر دیبا حامی مالی چه نمایشگاه‌ها و همایش‌هایی بوده‌است؟

شرکت دیبا در گذشته نیز در نمایشگاه‌های تخصصی بعنوان حامی نقش وسهم خود را ایفا نموده‌است. ازجمله درنمایشگاه تخصصی وهمایش خانه استاندارد.

به عنوان یکی از جدی ترین و پیشروترین شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت ساختمان به ویژه در بخش نماهای پیشرفته ساختمان و نیز صنایع در و پنجره آلومینیومی و سایر خدمات وابسته در طراحی و اجرای نمای داخلی و بیرونی ساختمان، چه انتظاری از برگزارکنندگان نمایشگاه‌‌ها و همایش‌های تخصصی دارید؟

برگزارکنندگان نمایشگاه برابر رسالت وماموریت و شرح وظایف خودبایستی تمام تلاش وکوشش خودرا برای بهتر برگزارشدن وغنی کردن غرفه‌های نمایشگاهی ازتولیدات خوب داخلی بکاربندند ولی نقش اسپانسرها و حامی‌ها می‌تواند ابراز نوعی قدردانی از زحمات دست‌اندرکاران وبرگزار کنندگان نمایشگاه باشد. بعنوان یک مدیربخش صنعت که همواره درنمایشگاه‌ها مشارکت جدی داشته‌ام ازبرگزارکنندگان ومتولیان مربوطه انتظار وتقاضا دارم باحسن مدیریت ترتیبی را اتخاذ نمایند که اینهمه هزینه‌های گزاف و طاقت‌فرسا به غرفه‌داران تحمیل نشود. سال‌هاست که شاهدیم هرساله هزینه‌های نمایشگاهی افزایش می‌یابد ولی خدمات نمایشگاهی تغییر مثبتی نمی‌کند.

پیشنهاد شما برای ارتقای سطح کیفی و کمی نمایشگاه صنعت‌ ساختمان برای رسیدن به استاندارد نمایشگاه‌های کشورهای منطقه و حتی جهان چیست و چه شاخص‌ها و برنامه‌هایی باید در فهرست برنامه‌های نمایشگاه قرار گیرد تا به افزایش کیفیت ساختمان و رقابت بیانجامد؟

درمورد ارتقای سطح کیفی وکمی نمایشگاه صنعت ساختمان یاهر نمایشگاه دیگری بستگی دارد که ازواژه و مفهوم کیفی وکمی چه انتظاری داشته باشیم. تصورمی‌کنم دوستان برگزار کننده اینگونه نمایشگاه‌های داخلی درایران درنمایشگاه‌های کشورهای منطقه وفرامنطقه ای نیز حضورمی‌یابند، می‌توانند ازمشاهدات خود فهرست برداری نموده و با شاخص‌های نمایشگاه‌های داخلی کشورمان مقایسه نمایند.

فکر می‌کنید مشارکت شرکت نماگستر دبیا و اهتمام در پذیرش اسپانسری نمایشگاه های تخصصی چه کمکی به برگزارکنندگان نمایشگاه خواهد کرد تا بتوانند اهداف مشارکت کنندگان در نمایشگاه‌ها و همایش‌ها را محقق کنند؟

برنامه‌ریزی، مدیریت خوب، صرفه‌جویی و تلاش برای رسیدن به شاخص‌های مطلوب‌تر می‌تواند نسخه‌ی کلی برای بسیاری از دردها وکاستی ها باشد. شاید توقعات من با داشته‌ها وامکانات برگزار‌کنندگان نمایشگاه می‌تواند متفاوت باشد.

آقای مهندس فرخ شما ازگروه مدیران جوان ودرعین حال باتجربه هستید، برای افراد جوانی که علاقه به صنعت دارند بویژه حضور در بخش صنایع در وپنجره چه توصیه‌هایی دارید؟

سئوال کلی است و پاسخ آن سخت می‌باشد، نگران هستم که اگر کمی بی‌پرده صحبت کنم نزد برخی ازگروه‌های جوان که مایل به ورود به این حوزه هستند خوش نیاید! یااینکه برداشت‌های درستی نداشته باشند ولی عرض می‌کنم که برای شروع هرکاری علاوه بر علم وآگاهی ازمشکلات بایستی از تجربه‌های نسبی واستعداد وامکانات مالی مناسب برخوردار باشند. خیلی‌ها دوست دارند زود کارفرما شوند که تا اینجای قضیه ایرادی ندارد، ولی عملا با مشکلات وتعهدات وکم وکیف کار که درگیر می‌شوند تاب وتوان پایداری درمقابل مشکلات سخت ومتعدد را ندارند وچه بسیارند که با از دست دادن سرمایه و توان مالی خود ازمیدان کار زار بدر می‌شوند. خلاصه اینکه درهمه طیف‌های صنعت کارسخت است. همین درو پنجره وسازه‌های سبک ساختمانی صدها پیچیدگی دارد. بنابراین بایستی مطالعه نمایند، بدون تجربه مفید کاری، بدون امکانات مالی وفقط به خاطر علاقه و انگیزه درتولید واردصنعت درو پنجره بویژه صنایع آلومینیوم و فلزی‌شدن پشیمانی در پی خواهدداشت. به آمارهای ده ساله گذشته از آمده‌ها ورفته‌ها که مراجعه شود جواب کامل این پرسش دریافت خواهدشد.

درسال تولید ملی وحمایت ازکاروسرمایه ایرانی برنامه‌های آینده شرکت شما چیست؟

بطور کلی بایستی یادآوری کنم که بدون نقشه راه حرکت نمی‌کنم. برای شرکت دیبا برنامه‌های سالانه و دوسالانه مدونی داریم که باقید احتیاط وبازنگری فصلی به مسایل خاص صنعت واقتصاد ومدیریت برنامه‌های مصوب شرکت دیبا را  پی‌گیری و احتمالا اصلاح می‌کنم.

شرکت نماگستر دیبا با حضور فعال خود در نمایشگاه امسال چه اهدافی را دنبال می‌کند و چه خدماتی را برای ارائه تدارک دیده است؟

درشرکت پنجره دیبا دردرجه اول به تکنولوژی روز این بخش صنعت اهمیت بسیار می‌دهیم، مشتری مداری، انجام به موقع تعهدات، ارتقای سطح کیفیت، جلب رضایت مشتری، نظارت کافی ومستمر برکارگروه‌های نصب وخدمات پس از فروش برنامه پیوسته شرکت پنجره دیبا می‌باشد. حضور گسترده درنمایشگاه‌های داخلی و بازدید ازنمایشگاه‌های تخصصی در خارج از کشور بمنظور کسب دانش فنی جدید نیز ادامه خواهدداشت. انتظار دارم حمایت از تولیدملی واز کار وسرمایه ایرانی بطور جدی سرلوحه دستورکار متولیان بخش صنعت واقتصاد باشد. نه در امسال بلکه این خط فکری باید بعنوان دستورکار و نقشه راه برای توسعه صنعت واقتصاد کشور واشتغال‌زایی تداوم یابد.

به نظر شما جایگاه شیشه دوجداره در کنار پروفیل پنجره چیست و سهم آن را در ذخیرۀ انرژی تا چه اندازه مهم می‌دانید؟

  به نظر من لفظ پنجرۀ دوجداره کمی ایراد دارد، چرا که عملا چیزی به نام پنجره دوجداره وجود ندارد و آنچه وجود دارد پنجره‌های استانداردی هستند که در پروفیل آنها امکان نصب شیشه‌های دوجداره وجود دارد بنابراین لفظ پنجره دوجداره می‌بایست به پنجره با امکان نصب شیشه دوجداره تغییر پیدا کند و این از اشتباه‌های مصطلح در این رشته می‌باشد. نکته جالب اینجاست که کار عمده در ذخیرۀ انرژی و جلوگیری از هدر‌رفت آن را نیز همین شیشه دوجداره استاندارد انجام می‌دهد. برای کمک به روشن شدن موضوع کافی است شما یک ساختمان 5 طبقه را در نظر بگیرید. حدود 15 تا 20 درصد از مساحت نمای این ساختمان را سطح پنجره‌ها تشکیل می‌دهند. از این میزان سطح پنجره‌ها حدود 85 تا 90 درصد (بسته به ضخامت پروفیل‌های پنجره) شیشه و مابقی سطح پروفیل‌های پنجره است. بنابراین سهم شیشه در مقاومت در برابر هدر‌رفت انرژی بالاتر و مهمتر است. در عین حال پروفیل استاندارد (با واشرهای آب‌بندی و هوایندی) نقش تکمیل‌کننده و کمک‌کننده دارد و به اندازۀ همان 10 یا 15 درصد مساحت پروفیل در سطح پنجره‌ها در جلوگیری از هدر‌رفت انرژی تاثیرگذار است. با وجود این اهمیت پنجره‌ها و شیشه‌های دوجداره استاندارد در جلوگیری از هدر‌رفت انرژی هم اکنون نیز بسیاری از ساختمان‌ها از پنجره‌‌های آهنی، چوبی و یا آلومینیومی سنتی که در کارگاه‌ها یا شرایط غیر استاندارد تولید و شیشه‌های دوجداره دستی ساز روی آنها نصب می‌شوند استفاده می‌کنند که اینجا محل پرداختن به این مقوله نمی‌باشد. مسلماً پروفیل‌های استاندارد آلومینیومی (ترمال بریک یا نرمال) و  پروفیل‌های UPVC  در کنار شیشه‌های دوجداره استاندارد کارخانه‌ای به خوبی می‌توانند نقش یک مکمل قابل اطمینان در جلوگیری از هدررفت انرژی را ایفا نمایند.

دیدگاه شما در رابطه با پروفیل‌های ترکیبی چیست؟

 پروفیل‌های ترکیبی که تا حال در ایران قابل ارایه هستند به دو گونه می‌باشند، پروفیل‌های ترکیبی آلومینیوم و UPVC  و پروفیل‌های ترکیبی آلومینیوم و چوب (آلو وود). در مورد پروفیل‌های ترکیبی آلومینیوم و UPVC ذکر این مورد ضروری است که این فن‌آوری حدود 10 تا 15 سال پیش ابتدا در اروپا و سپس در ترکیه مورد آزمایش و تولید قرار گرفت و با شکست روبرو شد. علت این شکست را نیز می‌توان در عواملی مانند تفاوت در ضریب انبساط و انقباض پروفیل آلومینیوم و پروفیل UPVC، اتصال پروفیل‌های پنجره فقط از سمت بخش آلومینیومی و نصب یراق‌آلات مخصوص UPVC بر روی اینگونه از پنجره‌ها آنهم در قسمت آلومینیومی! و ... می توان جستجو کرد.

نظر شما دربارۀ آلو وود یعنی ترکیب پروفیل آلومینیوم با چوب چگونه است؟

 در مورد آلو وود قضیه تا حدی متفاوت است زیرا که از لحاظ فنی بر روی آن بیشتر کار شده و خیلی از نواقصی که در  پروفیل‌های ترکیبی آلومینیوم و UPVC وجود دارد برطرف گردیده است. در حال حاضر تنها پروفیل ترکیبی ای که به صورت جدی در اروپا و حتی امریکا تولید و عرضه می‌گردد این مدل از پروفیل‌های ترکیبی است. البته شاید یکی از تنها ایرادات وارد به این سیستم بهای بالای آن باشد که این نیز می‌تواند با توجه به استفاده از چوب‌های خاص (اشباع شده) در کنار فلز گرانبهای آلومینیوم توجیه پذیر باشد که امیدوارم با بومی شدن تکنولوژی تولید این مدل از پروفیل‌ها در ایران با بهای بسیار مناسب‌تری عرضه گردد.

 پنجره ایرانیان.شماره 59،شهریورماه 91

 

 


ثبت نظر

ارسال