زدودن موانع تولید در گرو توسعه فرهنگی

مهندس امیر شیری / مدیرمسئول
  • جمعه 3 اردیبهشت 1400 ساعت 15:25

چند سالی است که مقام معظم رهبری مطابق رسم و قانونی نانوشته، هم‌زمان با لحظه تحویل سال در سخنان نوروزی‌شان اقدام به نام‌گذاری آن سال می‌کنند. این نام‌گذاری در سال‌های اولیه بیشتر به مفاهیم و مناسبت‌های مذهبی اختصاص داشت و چند سال اول به نام پیامبر اعظم (ص)، امام علی (ع) و سایر عناوین مذهبی نام‌گذاری شد اما رفته‌رفته و با توجه به میزان اهمیت، پای موضوعات دیگری از قبیل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نیز به این برنامه کشیده شد. مفاهیم و موضوعات اقتصادی به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر و دغدغه‌هایی که در سطح جامعه و میان آحاد مردم مطرح است بیشترین سهم را از نام‌گذاری سال‌های واپسین داشته است. بر همین اساس مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۰ را همانند چند سال اخیر به موضوعات اقتصادی اختصاص داده و سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری و تاکید کردند که «شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع، کامل محقق شود».

تاکید بر موضوع تولید و اهمیت پرداختن به آن به‌اندازه‌ای واضح و مبرهن است که نیازی به واکاوی بیشتر ندارد اما باید دید چه عواملی باعث شده که باوجود تاکید چندین ساله بر این موضوع و حتی نام‌گذاری‌های مشابه ظرف سال‌های اخیر نتوانسته به رفع موانع و برداشتن مشکلات از سر راه تولید و صنعت کشور کمک کند.

عوامل متعددی در تحقق رونق تولید دخیل هستند که نبود یا ضعف هرکدام از این موارد می‌تواند در تحقق و روند روبه رشد تولید در کشور خلل ایجاد کند. ایجاد ثبات در اقتصاد کلان، استفاده بهتر از ظرفیت‌ها و منابع داخلی، ارتقای نظام مدیریتی و همکاری بیشتر قوای سه‌گانه برای شناسایی مقررات و موانع زدایی از جمله مهم‌ترین این عوامل هستند که انتظار می‌رود در یک برنامه‌ریزی بلندمدت و نگاه معطوف به آینده لحاظ شوند.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

نشریه پنجره ایرانیان-سال چهاردهم-شماره 163/اردیبهشت 1400


ثبت نظر

ارسال