شیشه‌های کم‏ گسیل ( Low- E ) به زبان ساده

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی یا LOW-EMISSIVITY که به شیشه‌های کم گسیل نیز معروف هستند از انتقال حرارت به میزان قابل‌توجهی جلوگیری می‌کنند و به‌صورت یک عایق حرارتی شفاف می‌باشد که با پوشش لایه‌های بسیار نازک به روی شیشه تولید می‌گردد. استفاده از این نوع شیشه‌ها در بناها با توجه به حجم قابل‌توجه استفاده از شیشه، امروزه امری ضروری به نظر می‌رسد. در این نوع شیشه‌ها طیف نور مرئی عبور کرده ولی از عبور طیف حرارتی و امواج مضر ممانعت به عمل می‌آید.
  • پنجشنبه 29 تیر 1396 ساعت 7:50

در شیشه‌های کم‏ گسیل انتقال حرارت ناشی از اختلاف به مقدار زیادی کاهش می‌یابد (یعنی به زبان ساده همانند یک فلاسک نگهداری مایعات عمل می‌کند.) از شاخصه‌های مهم این نوع شیشه‌ها بهبود عملکرد پارامترهای G-VALUE , U –VALUE  می‌باشد. که به ترتیب ضریب انتقال حرارت و ضریب کسب حرارت ناشی از خورشید نامیده می‌شوند.

 برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

U-factor(w/  k-En 673)

شیشه داخلی + اسپیسر+ شیشه بیرونی

گاز آرگون

هوا

3.0

3.3

6+6+6

شیشه دوجداره

2.8

3.0

6+9+6

2.7

2.8

6+12+6

2.6

2.7

6+16+6

2.1

2.5

6+6+6(low-e #2)

شیشه

دوجداره

Low-e

 

1.7

2.1

6+9+6(low-e #2)

1.4

1.8

6+12+6(low-e #2)

1.3

1.5

6+16+6(low-e #2)

 

  شیشه‌های کم‏گسیل  (LOW-E) چگونه تولید می‌گردد:

1-تهیه مکانی با خلاء بالا                                                          6- یون‌ها به تارگت برخورد می‌کنند.

2- تزریق گاز به چنبرها                                                             7-اتم‌ها تارگت ها را جدا می‌کند.

3- انتقال بار بین کاتد و آند                                                        8- اتم‌های تارگت روی زیر لایه می‌نشینند.

4- یون‌های گازی، پلاسما را تشکیل می‌دهند.                              9- یک لایه نازک ساخته می‌شود.

5- یون‌ها در محیط پلاسما حرکت می‌کنند.

که البته این پروسه در کارخانه‌های مجهز و با تکنولوژی جدید قابل انجام می‌باشد که در ایران توسط کارخانه شیشه کاوه هم‌اکنون تولیـد  می‌گردد.

شیشه‌های کم‏گسیل (LOW-E)  ازلحاظ کاربردی به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

1 - شیشه‌ها با ضریب کسب حرارت پایین: جهت مناطق گرم مناسب هستند، این شیشه‌ها در هوای گرم از عبور گرما به داخل ساختمان جلوگیری کرده و در هوای سرد هوای داخل را حفظ می‌کنند.

2 - شیشه‌های با ضریب کسب حرارت متوسط: به‌صورت عمومی در مناطق مختلف قابل استفاده هستند، خصوصا در مناطق با آب و هوای معتدل. از ویژگی‌های این نوع شیشه‌ها می‌توان به کسب نور خورشید حداکثر و کاهش  اتلاف انرژی حرارتی اشاره کرد.

3 - شیشه‌های با ضریب کسب حرارت بالا: جهت مناطق سردسیر مناسب هستند. و دقیقا برعکس شیشه‌های با کسب حرارت پایین عمل می‌کند.

-چرا باید از شیشه‌های کم گسیل یا LOW-E  در بناها استفاده کرد؟

  1. 1بهبود عملکرد  ضریب انتقال حرارت  (V-VAUE ):   

این مولفه مقدار انتقال حرارت از هر جسم را مشخص می‌کند؛ از جمله شیشه‌ها، در‌ها و پنجره‌ها و نماهای شیشه‌ای. این مولفه هر چه کمتر باشد انتقال حرارت کمتر بوده و عایق‌کاری بیشتر مطرح خواهد بود.

شیشه‌های کم‏گسیل این مولفه را  به میزان بسیار زیادی در اختیار قرار می‌دهند. البته شیشه‌های دوجداره نیز در این زمینه عملکرد قابل قبولی دارند.

  1. 2. بهبود فاکتور :UV

 این فاکتور میزان عبور اشعه ماورا بنفش را مشخص می‌کند، که به دلیل مضرات ثابت شده این نوع اشعه ،کاهش میزان آن در تابش‌های خورشیدی بسیار مفید و ضروری خواهد بود. شیشه‌های کم‏گسیل این مولفه را نیز به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

  1. 3نورهای مرئی (VISIBLE TRONSMITTANCE ) یا  VT  :

مولفه‏ای که درصد عبور نور از شیشه را مشخص می‌کند. در شیشه‌های کم‏گسیل در درصد عبور نور از شیشه‌ها تغییر ایجاد نمی‌گردد.

با توجه به امکان تولید  در داخل کشور ، استفاده از این نوع شیشه‌ها در بناهایی با حجم بالای نماهای شیشه‌ای یا جداره‌های نور گذر زیاد، مفید و مناسب  و اقتصادی خواهد بود.

 

توجه شرکت‌ها و همکاران صنف در و پنجره و نما به این امر باعث بهبود عملکرد سازه‌های کرتین وال و پنجره‌های با ابعاد بزرگ‌شده و این خود باعث افزایش تقاضای استفاده از این نوع محصولات در این زمینه می‌گردد.

 

                                                            
نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 117-تیر 96

                                                                                                                        


ثبت نظر

ارسال