ارتقای سطح فنی صنعت پنجره نیازمند عزم همگانی

پنجره ایرانیان: صنعت تولید در و پنجره‏ های دوجداره از عمر چندان درازی برخوردار نیست. این صنعت نسبتا نوپا تازه در دومین دهه از حیات خود قرار دارد. اما در همین مدت نه چندان طولانی شاهد فراز و فرودهای بسیاری بوده است؛ به‏ حدی که می‏ توان گفت که در صورت برطرف ساختن برخی از کمبودها، این صنعت به مرز بلوغ و پختگی خود رسیده است.
  • یکشنبه 15 آذر 1394 ساعت 9:46

صنعت در و پنجره دوجداره که به ‏واسطه تشدید بحران انرژی در ابتدای کار با حمایت‏ های دولتی رو به ‏رو بود، مراحل رشد کمی خود را به ‏سرعت پشت سر گذاشت؛ البته همزمانی با رونق بی ‏سابقه در حوزه ساخت‏ و ساز بر رشد این صنعت شتابی مضاعف بخشید. در این دوره شرکت‏ها و تولیدی‏ های بسیاری راه‏ اندازی شدند. طبیعتا سود بالای این حرفه و نیز تولید به‏ ظاهر ساده، به‏ ویژه در بخش یو.پی.وی.سی، افراد بسیاری را جذب این صنعت کرد، تا جایی که امروزه برخی آمارها از تعداد 3000 کارگاه تولید پنجره دوجداره، آن هم فقط در بخش یو.پی.وی.سی خبر می ‏دهند، که با افزودن شرکت‏ های تامین ‏کننده مواد اولیه، ماشین‏ آلات و ملزومات دیگر و نیز تولیدکنندگان پنجره ‏های آلومینیومی، قطعا تعداد مراکز فعال مرتبط با این صنعت بسیار بیشتر از عدد فوق خواهد بود.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.


روشن است که رشد سریع این صنعت با نابسامانی‏ ها و کاستی‏ هایی نیز همراه بوده است که با ورود به دوره رکود بیش از پیش خود را نشان می‏ دهند. مهمترین بخش از این کاستی‏ ها به کاهش تدریجی کیفیت محصولات برخی از تولیدکنندگان بازمی‏ گردد. البته تنزل کیفیت در این بازار عوامل مختلفی دارد، مانند نابسامانی و بی ‏ضابطه بودن فعالیت در این حوزه و فعالیت مراکز بی ‏شناسنامه، که فرصت بررسی همگی آنها در این مقال اندک مهیا نیست. اما نمی ‏توان تردیدی به خود راه داد که یکی از دلایل مهم این امر پایین بودن سطح آگاهی‏ های فنی در این عرصه است. به نظر می‏ رسد رشد سریع این صنعت فرصت چندانی را برای برخی از تولیدکنندگان و فعالان باقی نگذاشته است که همگام با گسترش حوزه فعالیت خود و نیز توسعه این بازار، سطح علمی و فنی خود را نیز ارتقاء دهند.
طبیعتا تا زمانی که در بخش ساختمان رونق حاکم بود این کاستی‏ ها خود را نشان نمی‏ دادند، اما با سیطره یافتن رکود بر بازار، نابسامانی ‏های موجود در بخش ‏های مختلف به‏ خصوص در بخش آموزش بیش از پیش نمود یافتند. رکود سنگینی که در حال حاضر کلیت صنعت ساخت‏ و ساز و در نتیجه صنعت ساخت پنجره را فرا گرفته، از یکسو این خلاء را به‏ وضوح نشان می‏ دهد، از سوی دیگر خود باعث وارد آمدن آسیب ‏های جدی بر بدنه این صنعت شده است. رقابتی که امروزه بر سر ارزان‏فروشی در گرفته و قربانی کردن کیفیت به ‏پای خرده‏ سودی و شکل گرفتن رقابتی نه چندان مردانه در بازار، حقیقتا بلای جان صنعت در و پنجره شده است.
بر اهل نظر و کلیه فعالان دلسوز صنعت در و پنجره دوجداره پوشیده نیست که چنین نگرشی دوام چندانی نخواهد داشت. مسلما آنچه باعث تثبیت همیشگی کالایی در بازار و در نتیجه تداوم فعالیت صنایع مرتبط با آن کالا می‏ شود، رضایتمندی مشتری است و این رضایتمندی نیز جز با بالا بودن سطح کیفی محصولات و خدمات میسر نمی ‏شود. از این جهت بسیار بدیهی به نظر می ‏رسد که برای تداوم بقا و نیز قرار گرفتن در مسیر پیشرفت، باید فضای موجود تغییر یابد. امروز بر همه کسانی که نسبت به سرنوشت این صنعت احساس نگرانی می‏ کنند واجب است که جهت متحول ساختن این شرایط تلاش کنند و هر یک در حد توان خود گامی بردارد.
در این میان آگاهی‏ بخشی عامل بسیار مهمی در تغییر جریان موجود به شمار می‏ آید. این آگاهی‏ بخشی از یکسو باید در خصوص مشتریان صورت گیرد تا معیار بازار از قیمت به سمت کیفیت تغییر جهت دهد؛ از سوی دیگر با انتقال موارد فنی برای تولیدکنندگان، سطح کیفیت محصولات ارتقاء یابد.
پنجره ایرانیان که بخشی از نشریه خود را به مباحث آموزشی اختصاص می‏ دهد، به نوبه خود همواره تلاش داشته است تا افراد صاحب تجربه و دانش در این صنعت را بیابد و آنان را به همکاری در این زمینه ترغیب کند. به امید خدا از این پس نیز بخش آموزشی نشریه پربارتر از گذشته منتشر خواهد شد.
مباحث آموزشی را در ابعاد مختلفی می ‏توان مطرح کرد. مطمئنا در وهله اول ماده‏ اولیه اصلی پنجره یعنی پروفیل‏ های آلومینیومی و یو.پی.وی.سی قرار می‏ گیرد. برای عرضه تولیداتی باکیفیت، تولیدکنندگان بیش از همه باید اطلاعات مناسبی درباره پروفیل‏ مورد استفاده خود داشته باشند. یراق ‏آلات نیز مبحث دیگری است که با پیچیدگی‏ های بسیاری همراه است. با توجه به تنوع بسیار بالای این کالا، یک تولیدکننده پنجره باید اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشد تا از عهده تشخیص کیفیت یراق‏ آلات و نیز محل استفاده از هرکدام از انواع آن برآید. ماشین ‏آلات حوزه‏ای پیچیده دیگری است که فقر آگاهی در این زمینه، تاکنون باعث متضرر شدن بسیاری شده است. بالا رفتن آگاهی در خصوص تفاوت میان ماشین‏ آلات متنوع موجود در بازار و نیز کارایی هر کدام از آنها، همچنین ارتقای مهارت در زمینه کار کردن با این دستگاه‏ ها، می‏ تواند نقش مهمی در سطح کیفی کالاهای تولید شده ایفا کند. اطلاعات فنی در خصوص شیشه‏ های دوجداره و نیز موارد دیگری که جزو ملزومات در و پنجره بوده یا به‏ نوعی با آن در ارتباط هستند، مانند پروفیل‏ های گالوانیزه، لاستیک‏ های گسگت، توری ‏های پنجره، نرم‏ افزارهای طراحی و غیره نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. مراحل تولید مونتاژ پنجره ‏های یو.پی.وی.سی و آلومینیومی از طراحی تا نصب در پروژه نیز از مباحثی است که افزایش آگاهی‏ های فنی را می‏ طلبد.
در این میان کمبود استانداردهای لازم در خصوص تمام این موارد نیز به‏ شدت احساس می‏ شود؛ استانداردهایی که از سوی مراکز ذیربط تدوین شده باشد و ضمن بخشیدن وحدت رویه به فعالیت تولیدکنندگان، معیاری باشد برای مرغوبیت و مطلوبیت کالاها و نیز ابزاری باشد برای ممانعت از فعالیت افرادی که توجهی به کیفیت محصولات تولیدی خود ندارند. متاسفانه در بخش ‏های مختلف این صنعت و از همه مهمتر تولید پنجره‏ های آلومینیومی چنین استانداردهایی وجود ندارد. البته در خصوص تولید محصولات یو.پی.وی.سی چندین سال قبل بخشی از استانداردها توسط برخی از دلسوزان این عرصه تدوین شد که مورد تایید سازمان استاندارد نیز قرار گرفت. اما متاسفانه این استانداردها جایگاه مطلوب خود را نیافته و به صورت کامل نیز رعایت نمی‏ شوند.
حوزه دیگری که با افزایش سطح آگاهی ‏های آن می ‏تواند به بقای شرکت ‏های معتبر و فعال در این عرصه کمک کند، اطلاعات لازم در خصوص سیستم ‏های نوین مدیریت، فروش، بازاریابی، برندسازی و مواردی از این دست است. در صورتی که فعالان این صنعت بکوشند سطح آگاهی خود را در این حوزه ‏ها افزایش دهند، در بازار رقابتی امروز بخت بیشتری برای بقاء و نیز قرار گرفتن در مسیر توسعه و پیشرفت خواهند داشت.
پنجره ایرانیان که مهمترین رسالت خود را آگاهی ‏بخشی می ‏داند، در این زمینه از هیچ کوششی دریغ نکرده و نخواهد کرد. مدت‏ هاست که نشریه از تمامی فعالان صاحب دانش و تجربه درخواست کرده است که در زمینه‏ های فوق و هر زمینه دیگری که مرتبط با صنعت در و پنجره باشد، اطلاعات خود را در قالب مقالات آموزشی ارائه دهند تا پنجره ایرانیان با انتشار آنها گامی در مسیر آگاهی‏ بخشی فنی و آموزشی برداشته باشد. یکی از اقداماتی که در این خصوص از این شماره آغاز شده و به امید خدا ادامه خواهد یافت، چاپ استانداردهای مونتاژ در و پنجره ‏های یو.پی.وی.سی است. از آنجا که این استانداردها به ‏صورت خلاصه و بسیار فنی هستند، ترتیباتی اتخاذ شده تا متن اصلی این استانداردها همراه با شرح و توضیح آنها منتشر شود. شرح این استانداردها که به کمک دبیر محترم انجمن تولیدکنندگان در و پنجره که خود در تدوین استانداردها نقش داشته، تهیه شده است، درک و به‏ کارگیری این استانداردها را سهولت بیشتری می ‏بخشد.
با تمام این تفاصیل، نباید تردید کرد که هیچ شخص، شرکت یا انجمنی نمی ‏تواند به ‏تنهایی تحولی اساسی در این زمینه ایجاد کند. همانگونه که در گوشه و کنار این صنعت شاهد آن هستیم برخی از دلسوزان این صنعت به‏ تنهایی و با هزینه خود اقدام به برگزاری همایش‏ های آموزشی می ‏کنند؛ ضمن قدردانی از زحمات بی ‏دریغ این دوستان، چه خوب بود اگر بستری فراهم می‏ شد تا همه افراد صاحب دانش و تجربه بتوانند در کنار یکدیگر تجارب و دانش خود را در این صنعت به اشتراک بگذارند و به ‏نوعی مکمل هم باشند. به ‏طور خلاصه باید گفت ایجاد تغییر و تحولی اساسی در این حوزه نیاز به عزمی همگانی دارد چراکه یک دست صدا ندارد.
پنجره ایرانیان در همینجا از همه دلسوزان و علاقمندان دعوت به عمل می‏ آورد تا دانش و تجربه‏ های خود را در قالب یادداشت، مقاله و حتی گفتگو در اختیار پنجره ایرانیان قرار دهند. پنجره ایرانیان در حد توان خود می ‏کوشد تا به تریبونی برای اشتراک‏ گذاری مهارت ‏ها، تجربیات و دانش ‏ها تبدیل شود. به امید روزی که همه ما بر ضروت آموزش جهت صیانت از بقا و پیشرفت صنعت در و پنجره دوجداره پی ببریم و دست در دست یکدیگر چهره این صنعت را دگرگون سازیم.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 98 ــ سال 94


ثبت نظر

ارسال