خبررسانی رسالت نخست پنجره ایرانیان

پنجره ایرانیان: پنجره ایرانیان ۹ ساله شد. شاید در ابتدای کار، کمتر کسی پیمودن این راه ناهموار و ماندگاری هشت ساله را برای یک ماهنامه متصور بود.
  • سه شنبه 19 آبان 1394 ساعت 9:51

 با در نظر گرفتن دشواری ‏ها و موانع متعدد موجود، چنین تصوری چندان هم بی ‏راه نبود. مشکلاتی که برخی از آنها بر همگان عیان است و بسیاری از آنها جز بر همکاران نشریه، پوشیده است. اما عزم و اراده و نیز تلاش گردانندگان نشریه، که البته با کمک و همراهی بسیاری از فعالان صنعت در و پنجره همراه بود، این مهم را ممکن ساخت. تلاش پنجره ایرانیان در طول تمام این سال‏ ها بر آن بوده است تا در یکنواختی و تکرار متوقف نشود و تا حد امکان با ابتکار و نوآوری روند رو به رشد خود را حفظ کند.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

 

با نگاهی بر شمارگان نخست این نشریه و مقایسه آن با نسخه‏ های امروزی آن، می‏ توان پی برد که پنجره ایرانیان ضمن فائق آمدن بر موانعی که بر سر راه قرار داشت، روزبه ‏روز بر حجم مطالب و نیز فعالیت‏ های خود افزوده است؛ و البته در این مسیر وسواس بسیاری به خرج داده شده است که هرگز کیفیت فدای کمیت نشود. ناگفته پیداست که ماندگاری و دیرپایی جز به کیفیت حاصل نمی ‏شود و حجم فاقد محتوا چندان نخواهد پایید. از این جهت ارتقای کیفیت از روز نخست تا به امروز از اصول اصلی این مجموعه بوده است.
پنجره ایرانیان امروز با پشت سر گذاشتن هشت سال پرفراز و نشیب، هشت سال تلاش و کسب تجربه، نشریه و وبسایت خود را در خدمت ارتقای توان صنعت در و پنجره قرار داده است و این مهم را از طریق اطلاع‏رسانی به کمک تمامی ابزار موجود به انجام می‏ رساند. البته در کنار آگاهی رسانی از طریق انتشار آگهی‏ های تبلیغاتی، پنجره ایرانیان با تمرکز بر روش ‏های مطبوعاتی به ‏صورت حرفه ‏ای کوشیده است با ایجاد تنوع در مجاری انتقال اطلاعات به فعالان صنعت، ضمن پوشش دادن ابعاد مختلف فعالیت ‏های در حال جریان آن هم به‏ صورتی غیرانتفاعی، جذابیت بیشتری را نیز برای خوانندگان خود فراهم آورد.
انتشار اخبار تخصصی و نیز مرتبط با صنعت در و پنجره، تهیه گزارش‏ های اختصاصی از مراسم و گردهمایی‏ های مرتبط، انجام گفتگو و مصاحبه با فعالان صنعت و انجام بازدید از مراکز مهم تولیدی و بازرگانی در سراسر کشور و ارائه گزارش آنها و انتشار مطالب و مقالات آموزشی، از جمله شیوه ‏های مطبوعاتی است که پنجره ایرانیان در دستور کار خود قرار داده و با فراهم آوردن این امکانات، تلاش دارد جوانب مختلف و متنوع فعالیت ‏های در جریان را منتشر سازد و برای فعالان ارجمند این صنعت فرصت به نمایش گذاشتن توانمندی‏ های خود را به روش‏ های گوناگون مهیا سازد.
از جمله فعالیت ‏های مطبوعاتی پنجره ایرانیان، انعکاس هر گونه مراسم، همایش یا نشست ‏های تخصصی و نیز مرتبط با صنعت در و پنجره است. برای نمونه نمایشگاه ‏های تخصصی که در تهران و سراسر ایران برگزار می‏ شوند، یکی از مهم‏ترین رویدادهای این صنعت به شمار می‏ آیند. پنجره ایرانیان تقریبا تمامی چنین نمایشگاه‏ هایی را در سراسر ایران در حد امکان پوشش می‏ دهد. گفتگو با غرفه‏ داران این نمایشگاه‏ ها و نیز گزارش‏ های تصویری از آنها، در نشریه پنجره ایرانیان بازتاب می ‏یابد. همچنین گفتگو با مدیران موفق فعال در این صنعت، ابزار دیگری برای اطلاع رسانی درباره فعالیت ‏های مختلف در حال انجام و نیز به اشتراک گذاشتن تجربه ‏های موفق این صنعت است.
همچنین در ماه‏ های اخیر پنجره ایرانیان با رویکردی نوین اقدام به بازدید از مراکز مهم این صنعت کرد. در نمایشگاهی که در ماه ‏های گذشته در تبریز و اصفهان برگزار شد، پنجره ایرانیان در برخی از مراکز مهم تولیدی و بازرگانی این مناطق حاضر شد و از نزدیک با فعالیت ‏های آنها آشنا شد. گفتگوهای انجام شده و گزارش‏های تصویری تهیه شده از این مراکز در شماره پیشین پنجره ایرانیان و شماره پیش روی شما منتشر شده است.
موارد آموزشی تخصصی این صنعت، بخش دیگری از مطالب پنجره ایرانیان را تشکیل می‏ دهد. این موارد آموزشی مطالبی درباره نکات فنی تولید، استانداردها، اصول و مدیریتی و هر نکته مورد نیاز دیگری را شامل می ‏شود. به‏هرحال بر کسی پوشیده نیست که فقر آموزشی یکی از معضلات بزرگ این صنعت به‏ شمار می‏ رود. هرچند کارشناسان متبحر و مطلعی در این صنعت مشغول به کار هستند، اما در عین حال بسیاری نیز از عدم دسترسی به اطلاعات تخصصی مورد نیاز خود رنج می‏ برند. تلاش پنجره ایرانیان همواره بر این بوده است که با شناسایی افراد مطلع تا حد امکان دانش این کارشناسان را عمومی ساخته و در اختیار همگان قرار دهد. از این جهت پنجره ایرانیان همواره آمادگی انتشار مطالب آموزشی و علمی را که به ‏نوعی با صنعت در و پنجره مرتبط باشد داشته است.
گذشته از این موارد، بخش فراوانی از نیروی پنجره ایرانیان بر جریان یافتن اخبار فعالان این صنعت متمرکز شده است. روشن است که جریان صحیح و سریع اخبار و تبادل اطلاعات در هر مجموعه‏ ای سبب پویایی بخش‏ های مختلف آن مجموعه خواهد شد. از این منظر، پنجره ایرانیان توان بسیاری را صرف این موضوع می‏ کند و به مدد ارتباط مستمری که با شرکت‏ ها و بنگاه‏ های صنعت در و پنجره دارد، می ‏کوشد اخبار آنها را در سریع‏ترین زمان ممکن پوشش داده و منتشر سازد. به ‏هرحال این تلاش غیرانتفاعی پنجره ایرانیان، این امکان را برای همگان فراهم آورده تا کلیت صنعت را از تازه‏ ترین دستاوردها و اقدامات خود آگاه سازند. این اقدام تا حد بسیاری مبتکرانه، با استقبال خوبی رو به‏ رو شده و شرکت‏ های بسیاری روزانه اخبار خود را در اختیار پنجره ایرانیان قرار می ‏دهند، این خبرها در اسرع وقت روی وبسایت قرار می‏ گیرد و همچنین در شبکه‏ های اجتماعی و گروه ‏های تخصصی منتشر می‏ شود.
ضمن اینکه اخیرا با استفاده از قابلیت جدید نرم ‏افزار کاربردی تلگرام، کانال یا شبکه خبری پنجره ایرانیان نیز راه ‏اندازی شده است. بدین ترتیب این امکان برای همه کسانی که علاقمند به رویدادهای این صنعت هستند فراهم شده تا در لحظه از اخبار تخصصی آگاهی یابند. در اینجا نیز پنجره ایرانیان مجددا اعلام می‏ کند که آمادگی دارد اخبار تمامی فعالان این صنعت را پوشش دهد. برای این منظور کلیه علاقمندان می‏ توانند خبرهای خود را در اختیار تحریره پنجره ایرانیان قرار دهند.
البته خبرهای منتشره در پنجره ایرانیان به آنچه گفته شد محدود نمی ‏شود، و پنجره ایرانیان می ‏کوشد تا اخبار سراسری و عمومی مرتبط با صنعت را نیز در حوزه ‏های مختلفی همچون صنعت ساختمان، انرژی و فناوری پوشش دهد، تا از این طریق رسالت اطلاع‏ رسانی خود را تا حد امکان به انجام برساند.
به ‏هرحال به لطف خدا، امروزه پنجره ایرانیان برد گسترده ‏ای یافته و مخاطبان فراوانی را پوشش می ‏دهد. وبسایت این مجموعه با بازدیدهای پرشمار روزانه و تیراژ هفت هزار نسخه ‏ای نشریه پنجره ایرانیان در ماه، دامنه مخاطبان آن را وسعت بسیاری بخشیده است. البته در نظر گرفتن این نکته که قریب اتفاق دریافت‏ کنندگان نشریه، مشتریان نهایی صنعت پنجره یعنی سازندگان ساختمان‏ ها، یا افرادی هستند که هر یک به ‏نوعی مشغول کار و فعالیت در همین صنعت هستند، میزان تاثیرگذاری مطالب منتشره آن را تا حد بسیاری مشخص می‏ سازد.
از سوی دیگر، برغم رکود شدید سال های گذشته و رشد قیمت ها در بخش های گوناگون، پنجره ایرانیان کوشیده است این فشاره های مضاعف را به صنعت و مشتریان خود انتقال نداده، و در مقابل تلاش مضاعفی را صورت داده تا ضمن حفظ کیفیت مطالب خود به ارتقای آن نیز بیاندیشد.
در پایان، پنجره ایرانیان ضمن ابراز صمیمانه ‏ترین سپاس‏ ها به همراهان همیشگی خود که در این هشت ساله همراه و همدم این مجموعه بوده ‏اند و آن را در پشت سر گذاشتن موانع بسیار و طی ناهمواری‏ های این راه پرپیچ و خم، کمک‏ های بسیاری کرده‏ اند، از آنها می‏ خواهد یاری و پشتیبانی‏ های خود را در ادامه راه نیز از پنجره ایرانیان دریغ نکنند. تردیدی وجود ندارد که اگر دلگرمی و همدلی این عزیزان نبود، پیمودن این مسیر ناهموار بسیار دشوار یا حتی ناممکن بود و طبیعتا اگر این همراهی‏ ها تداوم نیابد، ادامه راه صعب و ناممکن خواهد بود. نظرات، انتقادات و پیشنهادات شما بزرگواران، ارزنده ‏ترین کمک به این مجموعه برای برداشتن گام‏ هایی پرتوان‏تر خواهد بود، بنابراین پنجره ایرانیان را با آگاهی از نظرات خود نیرویی افزون ببخشید. امید داریم تلاش‏های هشت ساله پنجره ایرانیان گامی هرچند کوچک در مسیر تحقق رسالت مطبوعاتی خود بوده باشد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره ۹۷ ــ آبان ۹۴


ثبت نظر

ارسال