سردبیر:

رقابت سالم؛ راز پیشرفت صنعت در و پنجره

پنجره ایرانیان: پیشنهاد دیگر پنجره ایرانیان این است که برای اصلاح مسیر فعلی و تداوم رقابت سالم و پرهیز از تخریب برندها به واسطه برخی اقدامات و سوء تفاهم‌ها، در هر شماره میزگردی با حضور تعدادی از فعالان باسابقه و دارای شناخت کافی از صنعت برگزار شود.
  • دوشنبه 31 شهریور 1393 ساعت 15:16

راز بقا و نجات هر فعالیت اقتصادی و استمرار حیات و موفقیت پایدار فعالان اقتصادی بستگی دارد به اینکه تا چه میزان رقابت سالم و شفاف مبنای کارآمدی و پیشرفت بنگاه‌های اقتصادی باشد و بدیهی است که ایجاد انحصار در هر شکل و به هر روش آن‌هم در فعالیت‌های اقتصادی که عمده بازیگران آن از بخش‌های خصوصی باشند، باعث مرگ زودهنگام و کاهش سطح اعتماد مشتریان به دلیل فقدان رقابت برای ارائه کالاها و خدمات با کیفیت و قیمت مطلوب خواهد شد. صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران هم از این قاعده اثبات شده در علم اقتصاد دنیا، مستثنی نیست و تردیدی نباید داشت که افتادن در دام رقابت ناسالم و تلاش برای خارج کردن رقیب به هر قیمت و با ترفند‌های آشکار و نهان، در نهایت اعتبار کل صنعت را مخدوش و متزلزل خواهد ساخت و در این شرایط باید خطر بازی باخت – باخت و واگذار کردن عرصه رقابت به دیگر فعالان صنایع تولید در و پنجره ساخته شده با مواد اولیه دیگر خواهد شد.
از همه پیشکسوتان و مدیران و کارآفرینان و فعالان صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی اجازه می‌خواهم در این نوشتار بی‌پرده و البته با هدف اصلاح مسیر فعلی و تلاش برای انتخاب راهی درست و قابل استمرار سخن بگویم و تردیدی ندارم که آنچه می‌خوانید برگرفته از اظهارنظرها و دغدغه‌های شما فعالان اقتصادی این صنعت نوپا در ایران است که در چند سال اخیر به شیوه‌های مختلف ارتباطی بهره‌برده‌ام و امید که آنچه تقدیم می‌شود، مبنایی شود برای یکی از جدی‌ترین نیاز این صنعت؛ چه اینکه پیش از این هم در سرمقاله یکی از شماره‌های پیشین نشریه پنجره ایرانیان به عنوان بازوی رسانه‌ای صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران به صراحت تاکید شده بود که گفتگو؛ نیاز صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران است و همه برای رونق و پیشرفت این صنعت باید با همدیگر و با یک اراده واحدی تلاش کنند و باید پذیرفت که تکروی و تکصدایی به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.
انتخاب سوژه این سرمقاله در واقع نتیجه و برآیند نظرات و پیشنهادات جمعی از فعالان این صنعت در گروه گفتگوی وایبری پنجره ایرانیان بوده و از این پس تلاش خواهد شد تا در نگارش مطالب و مقالات و گزارش‌ها حتما هم از تمامی فعالان این صنعت در حد مقدورات نظرخواهی شود و هم اینکه این امکان فراهم است که همه بتوانند نظرات و دیدگاه‌های خود را برای انتشار در نشریه پنجره ایرانیان ارسال دارند، مشروط به اینکه مبنای نگارش مطالب و نقطه‌نظرات نه تخریب دیگران که نقد سازنده برای پیشرفت کل صنعت باشد. اما آنچه اکنون صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران را تهدید می‌کند، به واقع شکل‌گیری امواج و اشکال گوناگونی از رقابت‌های ناسالم در تمامی عرصه‌های این صنعت از پروفیل، ماشین‌آلات و یراق‌آلات گرفته تا ملزومات و مواد اولیه و ساخت و نصب در و پنجره‌ها که تداوم وضعیت کنونی به طور قطع به زیان همگان خواهد بود و خطر رویگردانی افکار عمومی و مصرف‌کنندگان در و پنجره‌های یوپی‌وی‌سی را تشدید خواهد کرد.
امروزه در دنیای جدید تجارت و صنعت یکی از جدی‌ترین اصول مورد توافق فعالان اقتصادی در هر رشته‌ای رعایت اصول  حرفه‌ای و اخلاق کسب و کار است و این مساله اثبات شده است که رقابت ناسالم حیات و منافع و مصالح همگان را به خطر می‌اندازد و این موضوع البته به معنای نادیده‌گرفتن و نفی سیاست‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و تلاش برای برندسازی نیست؛ مشکل اینجاست که گاه روش‌ها و تکنیک‌های رقابتی و تبلیغاتی به گونه‌ای اجرا می‌شود که به اصطلاح جنبه پا روی پای دیگران گذاشتن و بالارفتن از طریق پای نهادن بر روی دوش دیگران پیدا می‌کند و حتی گاه حساسیت نسبت به برندها و نام‌ها تا آنجا ادامه می‌یابد که اصل صنعت و آینده آن در حاشیه قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی به طور حتم، شاید منافع کوتاه‌مدت نصیب برخی شود و برخی دیگر زیان ببینند ولیکن این دور باطلی است و به حکم آسیاب به نوبت باید شاهد روزی باشیم که نوبت به آسیاب کل صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی هم برسد.
خطر جدی‌تر اینجاست که افراط و تفریط در برندسازی و تبلیغات به جای رسیده‌اند که برخی بدون شناخت از وضعیت واقعی صنعت اقدام به سرمایه‌گذاری‌های جدید می‌کنند، حال آنکه بسیاری از واحدهای موجود از رکود در تولید و فروش و ظرفیت‌های خالی رنج می‌برند و یک انسجام و اراده لازم برای آسیب‌شناسی کل صنعت هم در بخش پروفیل، هم ماشین‌آلات، هم یراق‌آلات و به ویژه در بخش‌های تولید و نصب در و پنجره‌ها به چشم نمی‌خورد و خواسته یا ناخواسته شرکت‌ها مجبور شده‌اند سیاست تکروی و درون‌بنگاهی را در پیش‌بگیرند و بسیار هزینه‌ کنند و کمتر نتیجه بگیرند. چرا؟
شاید یکی از چراهای بدون پاسخ شفاف این است که چگونه در این سال‌ها قیمت تمام شده تمامی کالاها و خدمات در سراسر کشور بالارفته اما در صنعت در و پنجره یوپی‌وی‌سی شاهد اصلاح قیمت تمام شده نیستیم و این کلکسیون قیمت‌های متفاوت در یک فعالیت اقتصادی ناشی از چیست؟ رقابت یا قیمت‌شکنی؟ آینده‌نگری یا نگاه کوتاه‌مدت؟ رقابت سالم با رقیب یا تلاش برای خارج کردن رقیب از بازار؟ ارتقای کیفیت یا پایین آوردن قیمت؟ آیا تا به حال این سوال را پاسخ داده‌ایم که چرا این همه تلاش تجاری و صنعتی خود را ارزان می‌فروشیم؟ سوالات بسیار است اما بی‌پاسخ گذاشتن  این سوالات فراوان و نگاه صرف درون بنگاهی به کل صنعت یک خطاست و ضرورت دارد تا همگان در آسیب‌شناسی چالش‌ها و تهدیدها با فاصله گرفتن از برندها و نام‌های تجاری و محصولات و خدمات خویش، به این جمع‌بندی برسند که اصل صنعت را باید از خطرات نجات داد و هر ضربه‌ای که به هر واحد اقتصادی فعال زده شود، چون سنگی است که به سمت یک ساختمان شیشه‌ای پرتاب می‌شود؟
در این نوشتار قصد آن نداریم که روش‌های رقابت ناسالم را بازگو کنیم یا خطاهای موجود را رصد کنیم که کم و بیش همه از واقعیت‌ها باخبرند و همه نگران آینده هستند؛ آینده صنعتی که در دنیا سابقه طولانی دارد و همچنان در و پنجره یوپی‌وی‌سی گزینه نخست انتخاب محسوب می‌شود، ولیکن در ایران با وجود نوپا بودن و جوان بودن گاه این تهدید جدی‌تر احساس می‌شود که پنجره‌های که در گذشته استفاده می‌شدند دوباره گزینه نخست مردم ‌شوند و این اتفاق تلخ اگر رخ دهد به واقع باید گفت که اگرچه ممکن است برخی‌ها تقصیر داشته باشند؛ اما باید قصور همگان در پیشگیری از وقوع یک بیماری در صنعت را نمی‌توان کتمان کرد. اما چه باید کرد؟
 پنجره ایرانیان؛ پنجره‌ای باز به روی همه
واقعیت این است که نباید تصور کرد که درمان رقابت ناسالم با یک داروی تک‌نسخه‌ای ممکن می‌شود و نباید انتظار داشت که به اتکای تلاش انجمن‌های صنایع تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی و انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی همه مشکلات برطرف خواهد شد؛ چرا که همراه با تلاش‌های موجود ضرورت دارد تا ابتدا یک بستری برای گفتگو و تبادل نظر ورای برندها و نام‌های تجاری شکل بگیرد و البته در این مسیر انتظار و شایسته است که پیشکسوتان و افراد دارای تجربه و تحصیلات پیشگام شود و یک چارجوبی برای آسیب‌شناسی و ریشه‌یابی مشکلات و دست‌اندازها طراحی شود و در این چارچوب تعیین شده همه بتوانند مشکلات و نظرات خویش را منعکس کنند تا بتوان درباره نسخه‌نویسی و تجویز روش‌های درمانی تصمیم‌گیری کرد. چرا که همه اجزا این صنعت از بیماری واحدی رنج نمی‌برد و چه بسا مشکلات بخش تولید در و پنجره با مشکلات و خطاهای بخش نصب متفاوت باشد، یا اینکه برخی از فقر آموزش و مهارت رنج ببرند و برخی که در بخش پروفیل فعالیت دارند، رنج‌شان و مشکلات‌شان متفاوت با رنج‌ها و مشکلات باشند که فعالان بخش یراق‌آلات با آن مواجه هستند. از این جهت پنجره ایرانیان، یک پنجره باز به روی همه است تا در کنار شرایط رقابتی برای ارائه محصولات و کالاها و تبلیغات آن بتوانند نظرات و پیشنهادهای خویش را مطرح کنند. به واقع پنجره ایرانیان خود محصول یک رقابت سالم و شفاف است و تردیدی وجود ندارد که اگر پنجره ایرانیان هم خواسته یا ناخواسته وارد رقابت‌های ناسالم شود، آن زمان دور نخواهد بود که مرجع رسانه‌ای صنعت در و پنجره ایران هم دچار مشکلات خواهد شد.
آشکارا و شفاف اعلام می‌شود که پنجره ایرانیان در گام دوم تحول اقدام به راه‌اندازی سایت رسمی خود به نشانی اینترنتی www.panjereh-iranian.com با قابلیت‌ها و امکانات چندرسانه‌ای متفاوت و مبتکرانه کرده است و حتی برای دسترسی آسان‌تر مردم به تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی، سالن‌های مجازی ویژه هر استان‌ را تدارک دیده تا تولیدکنندگان در هر استان بتوانند محصولات و خدمات و توانمندی‌های خویش را به معرض نمایش و قضاوت عمومی بگذارند؛ اما پیشنهاد دیگر پنجره ایرانیان این است که برای اصلاح مسیر فعلی و تداوم رقابت سالم و پرهیز از تخریب برندها به واسطه برخی اقدامات و سوء تفاهم‌ها، در هر شماره میزگردی با حضور تعدادی از فعالان باسابقه و دارای شناخت کافی از صنعت برگزار شود. لازمه کلید خوردن میزگرد‌های تخصصی و البته استمرار آن در آینده، اولویت دادن حیات و نجات صنعت به برندها و نام‌ها، سعه صدر در برابر نظرات مختلف و گاه متفاوت با یکدیگر و داشتن روحیه شنیدن و تحمل نقدها و صداهای دیگران، همراهی و همگرایی همگانی برای اصلاح خطاها و رفع خطرات پیش‌رو، مشارکت فعالانه و مسئولانه و پیگیرانه در برگزاری میزگردها، انجام گفتگوهای تخصصی و همکاری و اراده جمعی برای رسیدن به یک خرد جمعی است. با این شرایط پنجره ایرانیان، پنجره‌ای همیشه باز به روی همه برای رقابت سالم و شفاف با امید گذار کم‌هزینه از دشواری‌ها و مشکلات و گام نهادن در جاده پیشرفت و توسعه است. ما منتظر اولین «بسم‌ا...‌» ها هستیم.

نشریه پنجره ایرانیان، سال هفتم، شماره 84،مهرماه 1393



ثبت نظر

ارسال