تولید برق از آب دریا

پنجره ایرانیان: محققان از نور خورشید برای تبدیل آب به هیدروژن پراکسید استفاده کرده‌اند. این ماده می‌تواند در سلول‌های سوختی برای تولید انرژی الکتریسیته مورد استفاده قرار بگیرد.
  • چهارشنبه 5 خرداد 1395 ساعت 15:4

به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه اوزاکا روش جدیدی برای تولید هیدروژن پراکسید از آب دریا ارائه داده‌اند. این اولین روش فتوکاتالیستی است که برای تولید هیدروژن پراکسید به کار گرفته شده و کارایی آن به اندازه‌ای است که می‌تواند برای تولید هیدروژن پراکسید به منظور استفاده در سلول سوختی مورد توجه قرار بگیرد.

فراوان‌ترین منبع موجود در زمین آب دریا است و در این روش از این منبع فراوان برای تولید یک سوخت خورشیدی یعنی هیدروژن پراکسید استفاده می‌شود.

مهمترین فایده این فرآیند استفاده از هیدروژن پراکسید مایع به جای هیدروژن گازی است. این گاز در بیشتر سلول‌های سوختی امروزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ذخیره اشکال مایع هیدروژن در تراکم‌های بالاتر امکان‏پذیر بوده و روش ساده‌تری نیز محسوب می‌شود. معمولا گاز هیدروژن باید به شدت فشرده شده یا در موارد خاص سرد شود تا در دمای برودتی به حالت مایع درآید. در عوض هیدروژن پراکسید مایع می‌تواند در تراکم‌های بالا با سادگی و ایمنی بیشتری ذخیره و تبدیل شود، اما تا پیش از این هیچ روش فوتوکاتالیستی کارآمدی برای تولید هیدروژن پراکسید مایع وجود نداشت. راه‌هایی برای تولید هیدروژن پراکسید وجود دارد اما در این روش‌ها از نور خورشید استفاده نمی‌شود، لذا این روش‌ها به مقادیر زیادی انرژی نیاز دارند و عملا فاقد کارایی لازم هستند.

در مطالعه جدید محققان سلول فوتوالکتروشیمیایی جدیدی ساخته‌اند که اساسا یک سلول خورشیدی است که هیدروژن پراکسید تولید می‌کند. وقتی نور خورشید فوتوکاتالیست را روشن می‌کند، فوتوکاتالیست فوتون‌های نوری را جذب کرده و از انرژی آن‌ها برای به راه اندازی واکنش‌های شیمیایی استفاده می‌کند (اکسیداسیون آب دریا و کاهش اکسیژن) و نهایتا هیدروژن پراکسید تولید می‌کند.


ثبت نظر

ارسال