چین،بزرگترین واردکننده انرژی جهان

پنجره ایرانیان: چین با توجه به افزایش میزان تولید و مصرف نفت و گاز در روند صنعتی شدن و توسعه شهری خود، تا سال 2035 میلادی به بزرگترین واردکننده انرژی جهان تبدیل می شود.
  • دوشنبه 4 خرداد 1394 ساعت 18:4

کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین در گزارشی که در پایگاه اطلاع رسانی خود منتشر کرد، نوشت: تولید نفت خام کشور در چهار ماهه نخست سال 2015 میلادی، 69 میلیون و 580 هزار تن بوده که نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته میلادی 1.6 درصد رشد داشته است.این نهاد تنظیم کننده بازار افزود: میزان تولید گاز طبیعی در چین نیز با 4.7 درصد رشد در حد فاصل ماه های ژانویه تا آوریل ، به 45 میلیون متر مکعب رسید.

در این گزارش آمده است: میزان واردات گاز طبیعی چین نیز در این مدت هفت درصد افزایش یافته و به 19 میلیون و 800 هزار متر مکعب رسیده است.کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند که افزایش تولید و مصرف گاز طبیعی در چین به دلیل روند صنعتی شدن و توسعه شهری در این کشور است.

وابستگی چین به واردات انرژی تا حدی است که شرکت انگلیسی «بریتیش پترولیوم» در گزارشی اعلام کرد میزان واردات نفت و گاز چین تا سال 2035، به ترتیب 75 و 40 درصد رشد خواهد داشت.این موضوع می تواند به راحتی این کشور بزرگ قاره آسیا را به بزرگترین واردکننده انرژی جهان تبدیل کند.

همچنین پیش بینی شده است سهم زغال سنگ در تامین انرژی مورد نیاز چین تا سال 2035 میلادی، از 68 درصد فعلی به 51 درصد کاهش یابد. گاز طبیعی، 12 درصد و نفت نیز 18 درصد از مصرف انرژی چین را تشکیل خواهد داد.در حال حاضر، دولت چین یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی دنیا است که به واردات منابع طبیعی از جمله نفت و گاز نیازمند است.

این کشور بیشترین نفت مورد نیاز خود را از خاورمیانه از جمله ایران و عربستان سعودی وارد می کند.چین از سال 1993 میلادی یک واردکننده صرف نفت بوده و بیش از 55 درصد از نفت مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر خریداری کرده است.


ثبت نظر

ارسال