انجمن پنجره به همراه انجمن تولیدکنندگان موادشیمیایی برگزارکردند:

چشم انداز مثبت پساتحریم در صنعت

پنجره ایرانیان: این روز‎ها از هر کوچه و خیابانی که می ‏گذرید، فارغ از پایین یا بالا و دار و ندار بودن آن منطقه، همه جا صحبت از پساتحریم است. تحریم تا جایی پیش رفته که حتی مردم عادی هم از ترکش آن بی‎نصیب نمانده‎اند، چه رسد به شرکت‎ها و بازرگانان. در واقع در هر صنفی که مشغول هستید، کارتان به تحریم گره خورده است.
  • دوشنبه 19 بهمن 1394 ساعت 14:40

چندین سال است در همه ابعاد، اصناف از جزئی‎ترین بخش ‏ها تا کلان‏ ترین آنها در تحریم به ‏سر می‎برند. تحریمی بدون حد و مرز، که البته با شرایط سیاسی موجود، هر لحظه این امکان وجود دارد که یکسره برطرف شود. ما کاری به چرایی تحریم نداریم، اما نمی‏ توان نسبت به تاثیر این تحریم ‏ها و چگونگی فعالیت در چنین فضایی بی ‏اعتنا بود. نمی‎شود دست روی دست گذاشت و تنها در انتظار آینده نشست. باید حرکت، فعالیت و برنامه‎ریزی داشت. حتی باید بدترین حالت را در نظر گرفت ــ برجا ماندن تحریم ‏ها ــ و برای آن فکری کرد. یکی از اقداماتی که در چنین فضایی می ‏توان به ‏عمل آورد، همان کاری است که شرکت‏ های بزرگ بین ‏المللی در همه شرایط بر آن مبادرت می‏ ورزند؛ یعنی تدبیر و برنامه‎ریزی. حال تصور کنید تحریم‎ها رفع شود و ما بستر‎سازی در صنف و شرکت خود را انجام داده باشیم، بدون تردید عملکرد متفاوت‎تری در بهره‎وری خواهیم داشت.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

واکاوی پساتحریم، در سمینار استراتژی پساتحریم
طبق دعوت قبلی که از سوی انجمن تولیدکنندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی ایران و انجمن تولیدکنندگان مواد شیمیایی صنعت ساختمان صورت گرفته بود، 13 دیماه قصد پوشش خبری سمینار استراتژی پساتحریم را داشتیم. نشست در مجتمع رفاهی بانک صنعت و معدن، واقع در خیابان آجودانیه برگزار می‎شد؛ به خیابان اقدسیه که رسیدیم با ترافیک سنگینی مواجه شدیم، از آنجایی که حرفه ما خبر است علت را جویا شدیم و دریافتیم عده ‏ای ناشناس به سفارت عربستان سعودی یورش برده ‏اند، و بعد متوجه شدیم که این راهبندان کمترین پیامد عمل ایشان بوده است. به هر طریق ممکن خود را به سمینار رساندیم. این جلسه در ساعت 14:20 دقیقه با سخنرانی مهندس اکبر معتضدی شروع شد. وی ضمن خیرمقدم به حضار بابت تاخیر اجباری به‏ وجود آمده که در بالا به آن اشاره شد، از حضار عذرخواهی کرد.
رئیس هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان در و پنجره ایران، در ادامه موضوع جلسه را که استراتژی پساتحریم است، چنین تشریح کرد: در این روزها که بحث پساتحریم داغ است، متاسفانه بعضی افراد فقط به این دلیل که تحصیلات آکادمیک دارند به شرکت و موسسات مشاوره‎های نادرست می‎دهند، زیرا این افراد از نظر اجرایی تجربه کافی ندارند.
معتضدی با بیان اینکه، این نشست تخصصی با سخنرانی دکتر مایکل احسانی و شهرام تاج برگزار می‎شود، تاکید کرد: این سمینار جهت روشن شدن مسائل پساتحریم تشکیل شده است که در عین حال، شرکت‏ کنندگان می ‏توانند از نظرات و تجربه این دو بزرگوار درقالب مشاوره جهت ارتقای کیفیت شرکت‎های خود بهره بگیرند.
سپس معتضدی به معرفی سخنران نخست، دکتر مایکل احسانی، پرداخت: دکتر احسانی فارغ‎اتحصیل دانشگاه بوستون تگزاز بوده و در سابقه خود فعالیت به ‏عنوان مشاور ارشد شرکت‏‎های بین‏ المللی در 32 کشور آمریکایی، اروپایی و آسیایی را دارد. همچنین ایشان دارای پروانه مجاز گواهی حسابرسی ارشد از شرکت بین‎المللی حسابرسان RICA می‎باشد. سپس معتضدی باتوجه به کمبود زمان در مورد سوابق ایشان به همین بسنده کرد و از دکتر احسانی جهت سخنرانی دعوت به عمل آورد.
دکتر مایکل احسانی در ابتدا با تشکر از حضور فعالان صنعت ساختمان در سمینار استراتژی پساتحریم، ایراد سخنرانی را با تکمیل کردن سوابق خود آغاز کرد. احسانی گفت: فعالیت من باشرکت‎های مختلف به این منجر شد که ترکیبی از کیفیت، بهبود فرایندکار و مهارت‎های عملیاتی برای سازمان‎ها و موسسات جهان را به ارمغان بی آورم. نحوه تعامل بنده با شرکت‎ها به‏ صورت مشاوره و همکاری در جهت بهبود و ارتقا تولید شرکت‏ ها‎ بوده است. سپس مایکل احسانی از شرکت‎کنندگان درخواست کرد تا ضمن معرفی خود نوع فعالیت خود را توضیح دهند.

پساتحریم، فرصتی مغتنم برای تولیدکنندگان و بازرگانان
دکتر مایکل احسانی ضمن اشاره به تحولات سیاسی اخیر در منطقه و تحریم ‏هایی که ایالات متحده علیه روسیه اعمال کرده است، بازار این کشور را فرصت بسیار مغتنمی برای تولیدکنندگان و بازرگانان کشورمان برشمرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود به واکاوای شرایط پساتحریم پرداخت و گفت: با توجه به آغاز دوره پساتحریم، شرکت‎ها و کارخانه‎های مختلفی از اقصی نقاط جهان خواهان سرمایه ‏گذاری در ایران هستند، از شرکت‎های خودروسازی و هواپیماسازی گرفته تا شرکت‎های نفتی و آهن‏ آلات. اگر قرار است این کار انجام شود باید تغییرات گسترده‏ای در حوزه مدیریت، نیروی انسانی و بسترسازی صورت گیرد.

یکی از شروط موفقیت، میزان رضایتمندی مشتری
دکتر احسانی در ادامه اضافه کرد: اگر شرکت‎های خارجی موفق هستند به دلیل جلب رضایت‎ مشتریان است. آنها تلاش دارند تا محصول با کیفیت در اختیار مصرف‎کننده قرار دهند. اتفاقی که زمزمه‎هایی برای اجرا‎ شدن آن در ایران شنیده می‎شود. یکی از عللی که اقتصاد ایران در رکود به ‏سر می‎برد، همین حس مسئولیت‏ پذیری است. وقتی که بعد از فروش محصول دیگر هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارند، حس رقابتی هم در بعد کیفی به ‏وجود نمی‎آید.
وی در ادامه افزود: اگر می‎خواهیم در پساتحریم با شرکت‎های خارجی رقابت کنیم، باید سبک مدیریت و نگاهمان را تغییر دهیم تا به اهداف خود نزدیک شویم.

عدم آینده‎نگری درد مشترک صنعت کشور
دکتر احسانی با اشاره به توانمندی‏ های ایران در زمینه‏ های جهانگردی و کارآفرینی، این قابلیت‏ ها را نیز به‏ عنوان یکی از فرصت‏ های قابل توجه بخش اقتصادی ایران برشمرد و اظهار داشت: با برداشته شدن تحریم‏ ها، امکان به‏ وجود آمدن تغییرات چشمگیری در عرصه‏ های مختلف به ‏وجود می ‏آید، اما متاسفانه آمادگی این تغییرات هنوز در ایران وجود ندارد. زیرا در مقایسه با شرکت‎های اروپایی، آسیایی و آمریکایی، در ایران برنامه ‏ریزی‏ های بلندمدت انجام نمی‏ شود و این یک نقیصه به‏ شمار می ‏رود. برای مثال در ژاپن برنامه ‏ریزی‏ های پانصد ساله انجام می‏ شود که در آنها اهداف کاملا روشنی را دنبال می ‏کنند.

خدمات، بیشترین سهم اقتصاد در ایران
احسانی در رابطه با اطلاعات آمار ایران که سازمان سیا آن را منتشر کرده است، گفت: موسسه سیا راجع به تمام کشور‎های دنیا این اطلاعات را دارد که در این نشست گریزی کوتاه به این آمار می‎زنیم. سازمان سیا آمار رشد اقتصادی ایران در سال 2015 را صفر خوانده و پیش بینی کرده که در ظرف مدت یک سال آینده به 5 درصد خواهد رسید. در این آمار 9 درصد اقتصاد ایران به کشاورزی اختصاص یافته و 38 درصد صنایع مختلف و 53 درصد در قسمت خدمات است.
وی افزود، این آمار نشانگر این است که خدمات مهمترین بخش در اقتصاد کشور است. در حالی‏که در کشورهای مترقی اروپایی به‏ دلیل اینکه تولیدات بیشتری دارند، اقتصاد بیشتر حول صنعت شکل گرفته است تا خدمات.
ایشان تورم کشور را در سال 2015 پانزده درصد اعلام کرد و افزود: ایران در بحث تورم در رده 219 کشورهای جهان است. ضمن اینکه در دوران تحریم صادرات ایران هم کاهش یافته است.
مایکل احسانی در ادامه این سوال را مطرح کرد که پس از برداشته شدن تحریم‎ها، وظیفه ما چیست؟

ارتقا کیفیت، مستلزم مشاوره مدیریتی
وی در پایان سخنان خود، یکی از راه ‏های ارتقاء سطح شرکت‏ های ایرانی را بهره‏ گیری از مشاوران برجسته و باتجربه دانست و تاکید کرد شرکت ‏های بزرگ جهانی مانند گوگل و مایکروسافت نیز همواره از مشاوره استفاده بهینه می‏ کنند.
در ادامه و پس از پایان زمان تنفس، مهندس معتضدی پشت تریبون قرار گرفته و در جهت تکمیل و تایید سخنان دکتر احسانی، بر بازنگری تمام شرکت‎ها در فعالیت‏ های خود تاکید کرد. سپس وی به معرفی دکتر شهرام تاج پرداخت و اظهار داشت: دکتر شهرام تاج سابقه ریاست دانشکده مدیریت و بازاریابی فنی لورنس‏تک میشیگان آمریکا را در پرونده خود دارد که بیش از 30 سال در زمینه‏‏ های آکادمیک، مشاوره اجرایی، نوآوری در مدل ‏های کسب‏ و ‏کار مدیریت ناب و اجرای بیش از 100 پروژه با شرکت ‏های بین ‏المللی در آمریکا، استرالیا، و ژاپن فعالیت داشته است.

مدیران ایرانی با نظراتی خوب و عملکردی ضعیف
در ادامه این نشست، شهرام تاج به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به یکی از نقاط ضعف کشورمان در حوزه مدیریتی، گفت: متاسفانه یکی از نقاط ضعف در ایران آن است که برغم اینکه حوزه مدیریتی به ‏لحاظ تئوری از سطح خوبی برخوردار است، اما در عمل تجربه کافی وجود ندارد. در ایران مدیران ادعا می‏ کنند که همه چیز را می ‏دانند و این ضعف بزرگی است که کسی نمی ‏گوید نمی ‏دانم.
وی افزود: امروزه برای ورود به بازار جهانی، باید محصولی با کیفیت بالا، تحویل سریع و قیمت مناسب برای عرضه داشته باشید. ایشان در ادامه 5 موضوع مهم در خصوص پیشرفت شرکت‎ها را این گونه بر شمرد: رقبای کاری، خود شرکت، خریدار، کالاهای جایگزین، شرکت‎هایی که در این کار نیستند و قصد ورود به بازار را دارند.

یک شرکت نیازمند تیم مدیریت قوی است
شهرام تاج با اشاره به اینکه در ایران هر فعالیت شغلی که نمود پیدا می ‏کند، فراگیر می‏ شود، افزود: باید کاری کرد تا افراد نتوانند بدون داشتن تجربه مرتبط وارد هر صنعتی، به‏ خصوص در و پنجره، شوند. باید راهکاری برای آن اندیشید.
دکتر تاج در پایان سخنان خود تیم نیرومند مدیریتی و به خرج دادن وسواس جهت استخدام کارمندان را دو عامل بسیار تعیین‏ کننده در روند صعودی شرکت ‏ها دانست.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 100 ــ بهمن 94


ثبت نظر

ارسال