ساخت پیشرفته‌ترین پنجره هوشمند جهان

پنجره‌ایرانیان؛ گروهی از محققان نسل جدیدی از پنجره‌های هوشمند ساخته‌اند که هم‌زمان با عبور نور از خود مانع از انتقال گرمای آن می‌شود.
  • سه شنبه 8 بهمن 1398 ساعت 14:23

به گزارش مهر، پیش‌تر محققان موفق به تولید پنجره‌هایی شده بودند که شفافیت آنها متغیر بوده تا بدین ترتیب شدت گرمای منتقل‌شده همراه با آن نیز تغییر کند به‌طوری‌که در روزهای گرم سال، گرمای کمتری از نور نیز همراه با آن وارد فضای داخل خانه شود.

بااین‌حال این ایده همواره چالش‌های خاص خود را داشته به‌طوری‌که با تغییر هوشمندانه آن از شدت نور نیز کاسته می‌شد. اکنون گروهی از محققان دانشگاه تگزاس پنجره هوشمندی ساخته‌اند که بدون کاستن از شدت نور منتقل‌شده، شدت گرمای آن را کنترل می‌کند.

آنها دو سال پیش پوشش شیشه هوشمندی ساختند که مانع از عبور نور مریی و مادون‌قرمز می‌شود. در ادامه و با تلفیق ماده‌ای موسوم به کریستال‌های ITO به شیشه حاوی اکسید نوبیوم، ماده الکتروکرومیکی ابداع شد که با توجه به توان الکتریکی به‌کاررفته، مانع از عبور نور یا هدایت آن می‌شود.

این دستاوردها محققان را به خلق مواد الکتروکرومیکی سوق داده که دست کاربران در انتقال هوشمندانه و انتخابی نور و گرما باز می‌گذارد.

از این فناوری جدید به‌عنوان پیشرفته‌ترین پنجره هوشمند جهان یاد می‌شود.


ثبت نظر

ارسال