تعامل تولیدکنندگان با وزارت صمت و بانک مرکزی زمینه‌ساز عبور از مشکلات

پنجره‌ایرانیان؛ معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) به ارتباط تنگاتنگ تولیدکنندگان آلومینیوم با وزارت صمت و بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: تعامل سه ضلع «بانک مرکزی»، «وزارت صمت» و «بنگاه‌های تولیدی» زمینه‌ساز عبور از بسیاری از مشکلات است.
  • چهارشنبه 30 مرداد 1398 ساعت 13:7

علی بهشتی در نشست هم‌اندیشی چشم‌انداز صنایع غیرآهنی، بیان کرد: خوشبختانه جدای از موضوع دلار ۴۲۰۰ تومان که به‌صورت دستوری اجرایی شد، صاحبان صنعت آلومینیوم با ارگان‌های دولتی ازجمله ایمیدرو تعامل بسیار خوبی دارند.

او افزود: اما متاسفانه ارزیابی‌ها نشان می‌دهد ایرانی‌ها در بحث کارگروهی و تیمی ثابت کرده‌اند که ضعیف بوده و در این زمینه با مشکلات بسیاری روبه‌رو شده‌اند. علت این نقصان این است که پیش از آغاز یک فعالیت، برای آن، سیستم و ساختار مشخصی تعریف و تدوین نمی‌شود.

 معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در ادامه این نشست به ایرادهایی که در بدنه کارشناسی کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: ایران روی بحث کارشناسی به‌خوبی کار نکرده است. کارشناسان در ایران معمولا در پایین‌ترین رتبه‌ کاری قرار دارند. واقعیت این است که ما نه نیروی کارشناسی را درست استخدام می‌کنیم، نه درست آن‌ها را آموزش می‌دهیم و نه درست آن‌ها را هدایت می‌کنیم که به اهدافی که سازمان در نظر دارد برسیم. درنتیجه نظرات کارشناسی که گفته می‌شود، طرح‌هایی ناپخته هستند که ناشی از نبود کارشناسان آموزش‌دیده است.

او در ادامه به برخی از چالش‌های دیگر اشاره کرد که صنعت آلومینیوم را آزار می‌دهد. به اعتقاد بهشتی یکسری ضوابط و قوانین خارج از مسائل حرفه‌ای گاهی در بورس کالا اتفاق می‌افتد، مانند بحث سهمیه‌بندی‌ها که دردسرساز شده است. او معتقد است این موضوع فضای رقابتی را برهم زده و باعث اختلاف قیمت‌ها در بازار بورس کالا و بازار بیرون از آن شده است.

به گفته معاون بازرگانی شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو)، دغدغه حاکمیت این است که کالاها درست توزیع شوند و محدودیت‌ها باعث نشوند که به یکسری‌ از بخش‌ها کالا نرسد. این دغدغه به دلیل اینکه نظرات کارشناسی را در پشت خود ندارد، معمولا باعث می‌شود تصمیماتی اتخاذ شود که به رانت دامن می‌زند.

کمبود تقاضا چالش بعدی است که بهشتی از آن نام می‌برد. به اعتقاد او رونق بازار مسکن و خودرو به‌شدت کاهش پیدا کرده و این موضوع مصرف آلومینیوم را نزولی کرده است. دراین‌بین بحث سهمیه‌بندی‌ها، مشکلات کمبود تقاضا را مضاعف کرده است. او معتقد است اگر بخواهیم بازار فروش آلومینیوم تقویت شود باید محرک‌هایی برای بازار آن تعریف شود. همچنین مشوق‌هایی ایجاد شود تا بخش ساختمان یا خودرو را فعال کرد.

به اعتقاد بهشتی اصلاح بخش‌هایی که در بورس کالا محدودیت به وجود آورده است شاید بتواند بنگاه‌های صنعت آلومینیوم را روی پا نگه دارد.

 


ثبت نظر

ارسال