افزایش نیاز جهان به آلومینیوم

پنجره‌ایرانیان؛ گزارش جدید موسسه فیچ‌سولوشِنز از عرضه و تقاضای آلومینیوم نشان می‌دهد که بازار جهانی این فلز در چند سال پیش رو با کمبود عرضه روبه‌رو خواهد بود. این کمبود، برآمده از رشد مصرف در صنایع ساخت‌وساز، خودروسازی و هوافضای جهان است.
  • سه شنبه 7 اسفند 1397 ساعت 11:49

به گزارش صمت از ماینینگ، فیچ‌سولوشِنز در جایگاه یک موسسه تحلیلگر بین‌المللی از افزایش تقاضای جهانی آلومینیوم در چند سال پیش رو خبر می‌دهد. این افزایش تقاضا درنتیجه رشد صنعت ساخت‌وساز و افزایش روزافزون مصرف این فلز در خودروسازی است. صنعت خودروسازی، آلومینیوم را جایگزین مناسبی برای فولاد می‌داند که به کاهش وزن خودرو می‌انجامد. فیچ همچنین پیش‌بینی می‌کند بازار جهانی آلومینیوم در میانه سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ میلادی (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ خورشیدی) با کمبود پایدار و پیوسته روبه‌رو باشد.

علاوه بر ساخت‌وساز و خودرو، صنعت هوافضا نیز ازجمله صنایعی است که تقاضا برای آلومینیوم را در بازارهای کلیدی رشد می‌دهد. در این صنعت هم آلومینیوم جایگزین خوبی برای فولاد است و در سازگاری با محیط‌زیست نسبت به این فلز ارجحیت دارد. فیچ همچنین از چندین معامله چشمگیر میان تولیدکنندگان صنایع خودروسازی و هوافضا با تولیدکنندگان آلومینیوم خبر می‌دهد و می‌گوید که این معاملات به افزایش تقاضا و ضعف عرضه در چند سال گذشته منجر شده است. نمونه‌ای از این قراردادها در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ خورشیدی) میان شرکت امریکایی آرکونیک و شرکت ژاپنی تویوتا امضا شد.

در این قرارداد، آرکونیک که در مهندسی و تولید فلزات سبک فعالیت می‌کند، متعهد شد که برای چند سال، تقاضای خودروساز ژاپنی را به آلومینیوم تامین کند. این در حالی است که میزان تولید آلومینیوم چین در سال‌های پیش رو کاهشی خواهد بود. این کاهش برآمده از فشارهایی است که دولت این کشور برای محکم کردن جای پای قوانین زیست‌محیطی وارد می‌کند. درنتیجه این سختگیری‌ها، تولید این فلز در چین با هزینه بیشتر همراه است و به میزان کمتر از گذشته خواهد بود. این در حالی است که چین همواره بزرگ‌ترین تولیدکننده آلومینیوم اولیه در جهان بوده است.

بر اساس داده‌های منتشرشده در دانشنامه ویکی پدیای انگلیسی، این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی (نیمه دی ۱۳۹۴ تا نیمه دی ۱۳۹۵) ۳۱.۸۷۳ میلیون تن آلومینیوم اولیه تولید کرد. این در حالی است که در آن سال کل تولید آلومینیوم اولیه جهان ۵۸.۸۰۰ میلیون تن بود. بااین‌حال فیچ پیش‌بینی می‌کند که محصول آلومینیوم چین در چند سال آینده همچنان با رشد تدریجی همراه باشد و از ۳۴.۳ میلیون تن در امسال میلادی (۲۰۱۹) به ۴۱.۹ میلیون تن در سال ۲۰۲۸ میلادی (۱۴۰۷ خورشیدی) برسد.

این ارقام نشانگر متوسط رشد ۲.۴ درصدی در هر سال است. این در حالی است که در ۱۰ سال گذشته، متوسط رشد تولید آلومینیوم چین برای هر سال ۱۱.۷ درصد بود. بااین‌وجود چین همچنان نیروی محرک تولید جهانی آلومینیوم باقی خواهد ماند و در چند سال آینده نیز نیمی از محصول آلومینیوم جهان را تولید خواهد کرد.

فیچ در ادامه این گزارش خاطرنشان می‌کند همبستگی شرکت‌های مصرف‌کننده آلومینیوم و تولیدکنندگان این فلز در بازارهای خودروساز امریکا، اتحادیه اروپا و چین ادامه خواهد داشت و روند رو به توسعه این بازارها، فرصت‌ رشد بیشتری برای این فلز فراهم خواهد آورد؛ بااین‌حال و در شرایطی که انتظار می‌رود همبستگی آلومینیوم‌سازها با صنایع مصرف‌کننده در طولانی‌مدت ادامه داشته باشد،

افزایش بهای آلومینیوم خبر از وزش بادهای مخالف این جریان می‌دهد. بهای آلومینیوم در حالی افزایش پیدا می‌کند که خودروسازان در تلاش‌اند از هزینه‌های تولید کم کنند و درنهایت تحلیلگران فیچ پیش‌بینی می‌کنند مصرف آلومینیوم جهان از ۶۲.۹ میلیون تن در امسال میلادی (۲۰۱۹) به ۷۹.۷ میلیون تن در سال ۲۰۲۸ رشد یابد. این ارقام نشان‌دهنده متوسط رشد ۲.۸ درصد در هر سال است.

تمایل شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و هوافضا تنها به افزایش تقاضا برای آلومینیوم منجر نشده است. در کل، این روزها بازار هرگونه ماده معدنی که وزن خودرو و هواپیماها را کاهش دهد، داغ است. کاهش وزن هواپیما و خودرو می‌تواند منتهی به کاهش چشمگیر مصرف سوخت شود. درنتیجه این رویکرد، صنعت هوافضا حتی به جایگزین کردن آلومینیوم با آلیاژهای اسکاندیوم-آلومینیوم فکر می‌کند.

در صورت تحقق این اتفاق، تقاضا برای آلیاژ یادشده می‌تواند تا حدود ۸۰ تن در سال بالا رود، این در حالی است که مصرف کنونی اکسیداسکاندیوم جهان حدود ۱۵ تا ۲۰ تن در سال است و همچنین استفاده از آلیاژهای اسکاندیوم برای جایگزین شدن با مقدار کمی از آلومینیومی که در ماشین‌آلات استفاده می‌شود، نیاز صنعت خودروسازی به اسکاندیوم را بالا می‌برد و این ظرفیت را دارد که تقاضا برای این فلز را تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۱۴ خورشیدی) به بیشتر از ۱۸۰۰ تن در سال برساند.


ثبت نظر

ارسال