کارگاه آموزشی ارزیابی رفتار نماهای نوین و متداول در برابر آتش

پنجره‌ایرانیان؛ کارگاه آموزشی ارزیابی رفتار نماهای نوین و متداول در برابر آتش و تطبیق آن با مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، صبح روز 11 بهمن‌ماه در سومین روز از برگزاری همایش نما با محوریت مصالح و جزییات اجرایی برگزار شد.
  • سه شنبه 16 بهمن 1397 ساعت 11:44

به گزارش صما، در این کارگاه آموزشی که جمعی از متخصصان، مهندسان و کارشناسان حضور داشتند، سعید بختیاری رئیس بخش آتش مرکز تحقیقات راه و شهرسازی به بیان توضیحاتی درخصوص الزامات اجرای نما و ایمنی نما در برابر آتش پرداخت.

بختیاری در این جلسه با بیان اینکه محصولات ساختمانی در برابر آتش به دو حوزه شامل واکنش در برابر آتش و همچنین مقاومت در برابر آتش دسته‌بندی می‌شود، گفت: با توجه به این دو فیلد در بخش مصالح ساختمانی، معمار و طراح باید تصمیم بگیرد که آیا مصالح موردنظر قابلیت استفاده در مرحله نازک‌کاری را دارد یا از این امکان برخوردار نیست.

وی تاکید کرد: همچنین در این بخش توانایی یک عضو ساختمانی برای ادامه وظیفه عملکرد خود در شرایط حریق، عدم ریزش و جلوگیری از گسترش آتش در فضاهای مجاور مطرح است.

بختیاری در ادامه با بیان اینکه در مباحث آتش‌سوزی، توجه به جزییات اجرایی در جهت جلوگیری و پیشروی از آتش‌سوزی در ساختمان و مصالح می‌تواند بسیار مهم باشد، گفت: این در حالی است که متاسفانه در ساخت‌وسازهای کشور ما به جزئیات توجه نمی‌کنند.

وی همچنین بر ضرورت وجود ضوابط و مقررات و استانداردها در بخش تولید مصالح باکیفیت تاکید کرد و افزود: وقتی مقررات و استانداردها وجود نداشته باشد، افرادی که مصالح خوب و کیفی تولید می‌کنند، نمی‌توانند وارد رقابت شوند.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت توجه به ایمنی نما در برابر آتش در ساختمان‌های بلندمرتبه اشاره کرد و گفت: هرچه ارتفاع ساختمان بیشتر باشد، اهمیت ایمنی آن در برابر حریق افزایش می‌یابد و درعین‌حال توجه به ضوابط سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت: در ساختمان‌های بلندمرتبه مسائل ایمنی در برابر آتش فوق‌العاده مهم است و مسئله مهم این است که در این ساختمان‌ها برخلاف تصور عموم نباید انتظار داشته باشیم که آتش‌نشانی اقدام به اطفای حریق کند، بلکه این ساختمان‌ها باید خود به تجهیزات و تاسیسات اطفای حریق مجهز باشند.


ثبت نظر

ارسال