مجمع عمومی عادی سالیانه سندیکای صنایع آلومینیوم برگزار شد

پنجره‌ایرانیان؛ مجمع عمومی عادی سالیانه سندیکای صنایع آلومینیوم با حضور شرکت‌های عضو برگزار شد.
  • شنبه 6 مرداد 1397 ساعت 11:18

در این جلسه ابتدا گزارشی از عملکرد سندیکای صنایع آلومینیوم ارائه شد و در ادامه اهداف سال آتی این مجمع مشخص شد. همچنین با ارائه آمار جایگاه ایران در صنعت آلومینیوم در منطقه خاورمیانه مشخص شد.

در ابتدای جلسه، ابوالفضل رضایی دبیر سندیکای صنایع آلومینیوم به ارائه گزارش مختصری از عملکرد این سندیکا طی سال گذشته پرداخت. از مهم‌ترین اقدامات سندیکای صنایع آلومینیوم تثبیت جایگاه سندیکا به‌عنوان یک تشکل تخصصی و تلاش در راستای حفظ منافع اعضا، صنف و صنعت آلومینیوم کشور بود. هیات مدیره این سندیکا سعی کرده تا با حضور و مشارکت مستمر در مراکز و نهادها تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز جایگاه خود را به‌عنوان یک تشکل تخصصی ثبت و در راستای منافع اعضا گام بردارد. وی ادامه داد با تلاش‌های صورت گرفته نگرش مثبت بسیاری از نهادها نسبت به سندیکا به‌عنوان یک مرجع کلان صنفی و صنعتی به همراه داشته و نهادهای تصمیم‌ساز را قانع نموده تا در اتخاذ سیاست‌های مرتبط با صنعت آلومینیوم نظرات و پیشنهاد‌های سندیکا را کسب و در اغلب موارد پیشنهاد‌های سندیکا را اجرایی کند.

در ادامه رضایی دیگر اقدام این سندیکا در سال گذشته را تاثیرگذاری در نظام قیمت‌گذاری و توزیع کالا بیان کرد و گفت: قیمت‌گذاری و توزیع ماده اولیه یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر صنعت آلومینیوم است. طی سال‌های گذشته با توجه به نوسانات متعدد قیمت‌های جهانی و داخلی قسمت عمده‌ای از فعالیت هیات مدیره سندیکا بر این بخش متمرکز شد.

سایر بخش‌های فعالیت سندیکای صنعت آلومینیوم کشور نیز عبارت بود از: اصلاحات تعرفه‌ای، حضور ملموس در سمینارها، کنفرانس‌ها و نمایشگاه‌ها، معرفی برندهای برتر، تلاش در جهت بهبود اطلاع‌رسانی.

وی در ادامه برنامه‌های در دست اجرای سندیکای صنایع آلومینیوم برای سال جاری را این‌گونه برشمرد: تلاش و برنامه‌ریزی جهت راه‌اندازی سایت اطلاع‌رسانی سندیکا، تلاش در جهت جمع‌آوری بانک جامع اطلاعاتی صنایع آلومینیوم کشور، برنامه‌ریزی جهت افزایش و اجرای دوره‌های آموزش متناسب با نیاز بسترهای مختلف صنعت آلومینیوم، تلاش در جهت حذف واردات محصولات مشابه داخل، تلاش در جهت پایش خریداران واقعی آلومینیوم در بورس کالا جهت شفافیت بیشتر در نظام توزیع بین واحدهای تولیدی.

همچنین در ادامه مجمع سندیکای صنایع آلومینیوم هوشنگ گودرزی رئیس سندیکا به ارائه گزارش مختصری از صنعت آلومینیوم کشور پرداخت. وی گفت: در سال گذشته ۳۳۷ هزار تن شمش آلومینیوم در کشور تولید شد درحالی‌که ظرفیت تولید شمش آلومینیوم کشور ۴۳۰ هزار تن بود. سالانه ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن شمش آلومینیوم در منطقه خاورمیانه تولید می‌شود که سهم ایران در این تولید تنها ۷ درصد است.

وی افزود: میزان صادرات آلومینیوم کشور در سال گذشته، ۲۰۴ هزار تن بود که از این رقم ۱۹۰ هزار تن مربوط به شمش آلومینیوم بود. میزان واردات محصولات آلومینیوم به کشور در سال ۹۶ معادل ۲۲۶ هزار تن بود.

در ادامه رئیس سندیکا به ‌خصوصی‌سازی دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال اشاره کرد و گفت: پس از خصوصی‌سازی دو شرکت آلومینیوم المهدی و هرمزال دیگر محصول خود را در بورس به فروش نمی‌رسانند و تولید آلومینیوم شرکت ایرالکو کفاف نیاز بازار تقاضای داخلی را نمی‌دهد، بنابراین باید برای این امر چاره‌ای اندیشیده شود.

وی افزود: شمش عرضه‌شده در بورس کالا در بسیاری از موارد توسط واسطه گران خریداری‌شده و یا در بازار آزاد باقیمت بالاتری فروخته می‌شود یا صادر می‌شود که با رایزنی با بورس کالا به دنبال حل این مشکل هستیم.

در ۳ ماه ابتدایی سال جاری ۱۳ هزار تن محصول آلومینیومی با ارز ۴۲۰۰ تومان به کشور وارد شده که قیمت این محصولات حتی از قیمت شمش خام تولیدی در کشور نیز بالاتر است و این امر لطمه‌ای جدی به تولیدکنندگان داخلی می‌زند.

هوشنگ گودرزی گفت: ازاین‌پس واردات محصولات آلومینیومی تنها با تایید مراجع ذی‌صلاح امکان‌پذیر خواهد بود و امیدواریم این قانون موجب حمایت از تولیدکنندگان پایین‌دست باشد. در شرایط فعلی کشور، تامین ماده اولیه صنایع بالادست آلومینیوم یکی از مهم‌ترین چالش‌های این صنعت است که امیدواریم این مشکل با همکاری وزارت صنعت حل شود.


ثبت نظر

ارسال