سود ۸ میلیاردی ایرالکو در بهار امسال

پنجره‌ایرانیان؛ بر اساس اطلاعات منتشرشده، شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در سه ماه نخست امسال به سودی هشت میلیارد تومانی رسید.
  • پنجشنبه 2 شهریور 1396 ساعت 7:24

به گزارش ایسنا، وضعیت قیمت جهانی آلومینیوم در نمودارهای جهانی مطلوب به نظر می‌رسد و رشدی صعودی دارد، قیمت‌های جهانی این محصول از حدود یک سال گذشته تاکنون از حدود ۱۵۵۰ دلار در هر تن به مرز ۲۱۰۰ دلار در هر تن رسیده است و جهش جدی قیمت آلومینیوم نیز در کمتر از یک ماه گذشته اتفاق افتاد.

در این میان شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) آستانه این افزایش جهانی قیمت تا هشت میلیارد تومان سود را در سه‌ماهه نخست امسال به ثبت رساند که انتظار می‌رود با توجه به جهش قیمت جهانی و افتتاح خط چهار تولید آلومینیوم در این شرکت میزان سود و تولید آن نیز افزایش یابد.

بهمن اخوان - مدیرعامل آلومینیوم‌سازی ایران – که معتقد است این شرکت می‌تواند به قطب آلومینیوم منطقه برسد با اشاره به اهداف و ویژگی‌های خط تازه افتتاح‌شده ایرالکو، گفت: تصفیه گازهای سلول‌های الکترولیز احیا با راندمان ۹۸ درصد تکنولوژی روز فرانسه، تولید آلومینیوم با کیفیت رقابتی و مطابق با استانداردهای جهانی، تجهیز کارگاه به سیستم اتوماسیون، صرفه‌جویی و کاهش مصرف برق در فرآیند تولید، حفظ سهم تولید آلومینیوم در برنامه کلان کشور و صرفه‌جویی در مصرف مواد اولیه بخشی از اهداف افتتاح این خط است.

وی با اشاره به وضعیت بحرانی مجموعه شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در سال گذشته، اظهار کرد: در ابتدای حضورم در این مجموعه صنعتی این واحد هزار و ۳۰۰ میلیارد دلار بدهی و ۲۸۰ میلیارد دلار زیان‌دهی داشت و حساب‌ها و انبارها خالی بود و باید در پایان ماه ۳۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌شد چراکه شرکت در مرحله ورشکستگی قرار داشت.

مدیرعامل آلومینیوم‌سازی ایران ادامه داد: نتیجه اقدامات چند ماه گذشته افتتاح کارگاه تولید ۵۰ هزار تنی بیلت در اردیبهشت‌ماه و راه‌اندازی خط چهار است. تامین اعتبار برای بهسازی و راه‌اندازی خط چهار از محل بستانکاری‌هایی تامین شد که ضمانتی بابت بازپرداخت آن‌ها داده نشده بود ولی با پیگیری قاطعانه طلب وصول و هزینه خط چهار شد.

وی در ادامه با اشاره به خروج این مجموعه از ذیل ماده ۱۴۱ از بازگشایی نماد بورس ایرالکو خبر داد و آلومینیوم ایران را یک بنگاه ورشکسته سیاسی توصیف کرد که به یک بنگاه اقتصادی و تولیدی تبدیل شده است.

اخوان توقف فروش محصولات به‌صورت تهاتر، تلاش برای ساماندهی و بهبود وضعیت دارایی‌های شرکت، ساماندهی قراردادها و پیمانکاران شرکت از طریق اصلاح ساختار سازمانی مربوطه، کسب سود بالغ‌بر هشت میلیارد تومان در سه‌ماهه نخست سال جاری، خرید مواد اولیه بدون واسطه را ازجمله اقدامات انجام‌شده در این مدت برشمرد.

در مراسم افتتاح خط چهارم تولید آلومینیوم ایران زمانی قمی -استاندار استان مرکزی-با تقدیر از مجموعه مدیریتی آلومینیوم‌سازی ایران، عنوان کرد: برای بهینه‌سازی خط چهار این مجموعه تلاش بسیاری شد و این مهم در دولت تدبیر و امید اتفاق افتاد و برگ زرین دیگری از افتخار و سازندگی برای صنعت گران صنعت آلومینیوم کشور رقم خورد و امیدواریم با همین روحیه، جدیت و بردباری صنعت آلومینیوم کشور به روزهای درخشان و شرایط ایده‌آل برسد.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی - نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی- نیز در آیین افتتاح و راه‌اندازی خط چهار تولید مجموعه آلومینیوم ایران با تأکید بر اینکه دولت دوازدهم باید با همت مسئولین استان، گام‌های بلندتری را برای حل مشکل صنایع نیمه ورشکسته و احیای واحدهای صنعتی استان مرکزی بردارد، افزود: باید با برنامه‌ریزی مدون و طی یک فرایند علمی و منطقی؛ مجموعه‌هایی صنعتی که با مشکلات روبرو هستند را به مسیر اصلی تولید، کار و فعالیت بازگردانیم.

وی با تقدیر از مدیریت آلومینیوم‌سازی ایران، اقدامات صورت گرفته درزمینه بهینه‌سازی خط چهار این مجموعه را ارزشمند برشمرد و اضافه کرد: ظرفیت تولید آلومینیوم در استان مرکزی می‌بایست حداقل به یک الی ۱.۵ میلیون تن برسد. در حال حاضر تولید آلومینیوم در کشور ما حدود پانصد هزار تن است، در کشور چین که سابقه طولانی این صنعت را هم در گذشته نداشته با احداث یک‌صد و هفت کارخانه آلومینیوم‌سازی، سالانه سی‌ودو میلیون تن تولید دارند. امارات متحده عربی سالانه یک ونیم میلیون تن تولید دارد، بنابراین همگی باید دست‌به‌دست هم داده و با کوشش و تلاش مضاعف، تولید ناخالص ملی را بالا ببریم و همگی در رشد و شکوفایی سهیم باشیم.

بر اساس انتظارات ظرفیت تولید آلومینیوم در استان مرکزی باید حداقل به یک الی یک ونیم میلیون تن برسد اما اکنون تولید آلومینیوم در کشور ما حدود پانصد هزار تن است دار حالی که همچنین تولید این محصول در چین با ۱۰۷ کارخانه آلومینیوم‌سازی، سالانه سی‌ودو میلیون تن و امارات متحده عربی سالانه ۱.۵ میلیون تن تولید دارد.


ثبت نظر

ارسال