پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران برگزار شد؛

«آلومینیوم در جستجوی توسعه و ارتقاء آینده»

پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران (iiac2018) با شعار «آلومینیوم در جستجوی توسعه و ارتقاء آینده» در راستای تحقق سیاست‌های کلان اقتصادی کشور و توسعه امر تولید و اشتغال‌زایی با تاکید بر جذب سرمایه خارجی و فراهم‌سازی شرایط مناسب جهت حضور صاحبان صنایع و بزرگ‌ترین شرکت‌ها و مراکز فعال در صنعت آلومینیوم، 4 تا 6 اردیبهشت 1397 در هتل المپیک تهران برگزار ‌شد.
  • سه شنبه 1 خرداد 1397 ساعت 12:14

به گزارش خبرنگار پنجره ‌ایرانیان، این رویداد به همت مرکز تحقیقات آلومینیوم ایران وابسته به دانشگاه علم و صنعت ایران و همکاری ایمیدرو، هر دو سال یک‌بار با مشارکت گسترده صنعتگران و دانشگاهیان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. حضور بزرگان صنعت آلومینیوم داخلی در زمینه‌های مختلف اعم از انواع شمش‌ها، ورق، سیم و کابل، پروفیل و صنایع پایین‌دستی آن‌ها، موجبات رونق بیش‌ازپیش این نمایشگاه و کنفرانس را فراهم آورده بود.

هدف از برگزاری کنفرانس و نمایشگاه آلومینیوم ایران یادآوری اهمیت این صنعت به مسئولان کشور است. درحال‌حاضر لازمه‌ تولید آلومینیوم داشتن معادن بوکسیت نبوده، بلکه در اختیار داشتن انرژی ارزان است. مزیت اصلی کشور ایران در این زمینه، بهره‌مندی از انرژی ارزان‌قیمت نفت و گاز است و امیدواریم مسئولان به‌جای صادرات مستقیم گاز، بهره‌برداری حداکثری از میدان‌های مشترک گازی، تولید برق و درنهایت تولید و صادرات آلومینیوم را در دستور کار قرار دهند. بزرگ‌ترین هدف از این گردهمایی بحث و تبادل‌نظر درباره آخرین یافته‌ها و پیشرفت‌ها در کلیه زمینه‌های آلومینیوم اعم از تولید، فرآوری و کاربرد و امکان سرمایه‌گذاری مطمئن در صنعت آلومینیوم ایران است که در این راستا ۱۲۰ چکیده مقاله و ۸۸ مقاله کامل به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شد که از این تعداد ۷۵ مقاله که درزمینه‌های مواد پیشرفته، ریخته‌گری و انجماد، خوردگی و عملیات سطحی، عملیات حرارتی، فلزکاری و خواص مکانیکی، متالورژی پودر، مواد خام و تکنولوژی احیاء، بازیافت، شبیه‌سازی و اتوماسیون و جوشکاری بود، پذیرفته و ارائه شد. ارائه تکنولوژی‌های توسعه‌یافته درزمینه مواد و صنایع معدنی آلومینیوم و تاکید بر ایجاد فرصت همکاری متقابل مابین بزرگان صنایع ایران با تمامی کشورهای فعال در این عرصه، از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است.

نمایشگاه این دوره، در فضایی بالغ‌بر ۳۰۰۰ مترمربع و با حضور بیش از 9۰ شرکت داخلی و خارجی در چهار سالن نمایشگاهی برپا شد. بزرگان صنایع آلومینیوم کشور و شرکت‌های وابسته در نمایشگاه منحصربه‌فرد آلومینیوم ایران حضور یافته و بیش از ۳۰ شرکت بین‌المللی نیز آخرین دستاوردها، فناوری‌ها، خدمات و محصولات مربوط به آلومینیوم و صنایع وابسته را ارائه دادند.

در حاشیه پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران، دوره‌های آموزشی متعددی از طرف استادان برجسته بین‌المللی تدارک دیده‌شده بود که موردتوجه عموم بازدیدکنندگان و فعالان صنعت آلومینیوم کشور قرار گرفت. در روزهای ۱ تا ۳ اردیبهشت و در محل دانشگاه علم و صنعت ایران کارگاه‌های آموزشی با عناوین عملیات سطحی و آندایزینگ آلومینیوم با حضور دکتر جودی رونگه از آمریکا و دکتر مارسلو روسی از ایتالیا، تکنولوژی احیاء آلومینیوم با حضور پروفسور بری ولچ از نیوزیلند و پروفسور پیتر پولیاکوف از روسیه، نگرشی نوین در ذوب، آلیاژسازی و ریخته‌گری آلومینیوم و آلیاژهای آن توسط دکتر مهدی میراسماعیلی، مواد ساندویچ (ساندویچ پنل‌ها) و کاربرد آن‌ها در قطعات سبک‌وزن خودروسازی، هوافضا و پزشکی با حضور پروفسور هاینز پالکوفسکی از آلمان و پروفسور عادله کارادو از فرانسه و همچنین بررسی تحولات و خواص دیرگدازهای مصرفی صنعت آلومینیوم توسط دکتر حسین سرپولکی برگزار ‌شد.

 

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید

 

پنل‌های تخصصی کنفرانس نیز با محوریت مشکلات و معضلات بنیادین صنعت آلومینیوم تنظیم شده بود که با حضور چهره‌های صنعتی و مدیریتی به این چالش‌ها پرداخته شد و بحث و تبادل‌نظر متخصصان و شرکت‌کنندگان به دستاوردهایی در راستای حل این مشکلات نیز منتهی شد.

محورهای کنفرانس

سرمایه‌گذاری خارجی گسترده در صنعت آلومینیوم ایران، آلومینیوم و بازارهای مربوط به آن، پیشرفت‌های آتی در تولید آلومینیوم و کاربردهای آن، تکنولوژی اِحیای آلومینیوم، مواد خام، ریخته‌گری و اِنجماد، خواص مکانیکی و شکل‌دهی، بازیابی و محیط‌زیست، متالورژی پودر، نانوتکنولوژی، عملیات حرارتی، جوشکاری و اِتصال، مواد کامپوزیتی، مواد دیرگٌداز، خوردگی و مهندسی سطح، شبیه سازی و اٌتوماسیون و مدیریت مصرف انرژی در صنایع آلومینیوم، از جمله مهمترین محورهای پنجمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران بود.

آغاز به کار کنفرانس و نمایشگاه

پنجمین نمایشگاه و کنفرانس دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم ایران، روز سه شنبه 4 اردیبهشت ماه 97 با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دانشگاه علم و صنعت ایران بازگشایی شد.

سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری

در آیین گشایش پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران، معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو اظهار کرد: در صنعت آلومینیوم کشور تا پیش از این حدود ۲/۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شده اما بر اساس برنامه‌ریزی‌های ایمیدرو قرار است این میزان سرمایه‌گذاری به حدود ۶ میلیارد دلار برسد.

اردشیر سعدمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که ایمیدرو انجام داده، قرار است ظرفیت آلومینیوم کشور را به ۱/۵ میلیون تن در سال برسانیم.

وی در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه این عنصر در بخش معدن نیز در کنار صنعت به‌کار می‌رود و در صنعت تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود. آلومینیوم با جذابیتی که دارد در بخش معدن نیز دارای کاربرد است. پوکه‌های چاشنی انفجاری در معادن از جنس آلومینیوم است.

سعدمحمدی همچنین خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا ۲۰ عنصر را به‌عنوان عناصر استراتژی اعلام کرده که آلومینیوم نیز در میان آن‌ها قرار دارد. در سال ۲۰۱۶ میلادی، میزان تولید جهانی این فلز ۵۸ میلیون تن بود و سال گذشته میلادی به بالای ۶۴ میلیون تن ارتقا پیدا کرد. در امسال میلادی، بحث برای رسیدن به بالای ۶۸ میلیون تن است و برنامه‌ها برای رسیدن به ۸۸ میلیون تن در افق سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) است.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در ادامه افزود: بر اساس آخرین پیش‌بینی، سرانه مصرف آلومینیوم برای هر نفر در ایران به ۱۰ کیلوگرم در سال ۲۰۲۵ ارتقا می‌یابد و به این مفهوم است که در این سال سرانه مصرف ایران به ۵۴۰ هزار تن خواهد رسید.

سعدمحمدی در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای که درزمینه آلومینیوم در دست اقدام است، خاطرنشان کرد: آلومینیوم جنوب (سالکو) یکی از طرح‌های توسعه‌ای آلومینیوم است که با سرمایه‌گذاری ۱/۲ میلیارد دلار در حال اجراست. این طرح ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اوایل سال ۹۸ فاز نخست آن با تولید ۳۰۰ هزار تن به بهره‌برداری خواهد رسید و جاجرم نیز با ظرفیت ۴۰ هزار تن وارد مدار تولید خواهد شد. تا سال آینده ظرفیت تولید آلومینیوم کشور را به ۸۰۰ هزار تن خواهیم رساند و البته قصد داریم در چند سال آینده، آن را به ۱/۵ میلیون تن برسانیم. وی یادآور شد: حوزه آلومینیوم باید در همه ابعاد گسترش یابد که یکی از آن‌ها تربیت نیروی متخصص است و در این زمینه باید برنامه داشته باشیم.

 جابه‌جایی به کمترین میزان برسد اما درباره آلومینیوم بهتر است کارخانه در منطقه‌ای باشد که انرژی ارزان‌تر است زیرا ۴۰ درصد از نرخ تمام‌شده آلومینیوم به انرژی برمی‌گردد. ازاین‌رو اگر قرار است برای کارخانه‌ای برنامه‌ریزی کرده و آن را بسازیم بهتر است در منطقه‌ای واقع شود که مصرف انرژی پایینی داشته باشد. وی در ادامه افزود: در ایران از منابع خدادادی گاز بهره‌مند هستیم. در سال‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد مصارف انرژی، برقابی بود اما به‌تدریج رو به کاهش رفت و امروز جهت‌گیری به سمت استفاده از گاز است و ایران باید از این ظرفیت بهره ببرد.

سعدمحمدی خاطرنشان کرد: ۳۴۰ هزار تن در سال گذشته، آلومینیوم در کشور تولید شده و در جاجرم نیز در سال ۹۶ به میزان ۲۴۰ هزار تن پودر آلومینا تولید شد. سعدمحمدی بیان کرد: ایجاد کارخانه پودر آلومینا یک ضرورت است و ما نیز به دنبال عملیاتی کردن ساخت کارخانه پودر آلومینا با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در کنار آلومینیوم جنوب که به سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیون یورو نیاز دارد، هستیم. همچنین کارخانه‌ای با ظرفیت ۱۶۰ هزار تن برای تولید آلومینیوم تخت به‌عنوان گسترش صنایع پایین‌دستی در دستور کار است.

وی گفت: طرح پترولیوم کک نیز با سرمایه‌گذاری ۸۵۰ میلیون یورو در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بتوانیم سرمایه‌گذار خوبی برای آن جذب کنیم.

معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی افزود: میزان ذخایر قطعی بوکسیت جهان ۲۸ میلیارد تن بوده اما ذخایر احتمالی ۶۰ میلیارد تن است.

سعدمحمدی ادامه داد: تاکنون بیش از ۳۰ شرکت برای مناقصه بوکسیت گینه اعلام آمادگی کرده‌اند اما باید اعلام کنیم اکنون ذخایر بوکسیت در کشور وجود دارد و باید کار اکتشافی قوی‌تری برای بوکسیت در کشور انجام شود. در این میان سازمان ایمیدرو نیز برنامه‌هایی برای اکتشاف ذخایر بوکسیت در سال جدید دارد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: برای نمونه، شرکت روسال که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم جهان است از نفلین‌سینیت ۲۴ تا ۲۶ درصد آلومینا می‌گیرد اما باید به این نکته توجه کرد که درصد نفلین‌سینیت ایران ۱۸ درصد است. وی با اشاره به اینکه آلومینیوم از بازار مصرف خوبی برخوردار است عنوان کرد: ما می‌توانیم ترکیه را به‌عنوان یکی از بازارهای هدف برای صادرات آلومینیوم در نظر بگیریم.

در جست‌وجوی توسعه و ارتقای آینده

همچنین در آیین پنجمین نمایشگاه و کنفرانس دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم، سید حسین سیدین، دبیر پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران عنوان کرد: نخستین کنفرانس آلومینیوم در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸ خورشیدی) برگزار شد. دبیرخانه این کنفرانس با همکاری سازمان ایمیدرو و دانشگاه علم و صنعت، تشکیل و قرار شد این کنفرانس به‌صورت دوسالانه برگزار شود.

وی در ادامه گفت: هدف این کنفرانس، بهبود صنعت آلومینیوم ایران است. شعار امسال این کنفرانس، «آلومینیوم؛ در جست‌وجوی توسعه و ارتقای آینده» است. سیدین در ادامه با اشاره به محورهای این همایش عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم، برنامه‌های کاربردی آلومینیوم، مباحث مربوط به آخرین فناوری، ریخته‌گری و انجماد متالورژی اتوماسیون، محیط‌زیست در صنعت آلومینیوم و... محورهای اصلی این همایش در این دو روز است. وی ادامه داد: در بخش نمایشگاه که در ۳ روز برگزار می‌شود، حضور ۹۰ شرکت خارجی از آلمان، اسپانیا، ایتالیا، سوئیس، فرانسه، هند، ترکیه، کانادا و... و نیز شرکت‌های ایرانی قطعی است. سیدین خاطرنشان کرد: در آیین پایانی کنفرانس، از ۵ شرکت برتر آلومینیوم و ۳ پیشکسوت در این صنعت قدردانی خواهد شد.

ارتباط دانشگاه و صنعت را قوی‌تر کنیم

جبار علی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت در پنجمین نمایشگاه و کنفرانس دوسالانه بین‌المللی آلومینیوم عنوان کرد: ارتباط موثرتری باید بین علم و صنعت شکل بگیرد. ذاکری در ادامه خاطرنشان کرد: در کشور ما عرضه و تقاضای پژوهش مغفول مانده است. در این زمینه، رابطه دانشگاه و صنعت نیز مغفول مانده است. دانشگاه، بیشتر مرکز علم و پژوهش شده است و مصرف و تقاضا بیشتر از سوی شرکت‌هاست. باید از شکل عرضه و تقاضای فعلی خارج شویم. وی تاکید کرد: خلق ثروت از طریق پژوهش باید به‌وسیله دانشگاه انجام شود. وی با اشاره به اهداف کنفرانس عنوان کرد: امیدوارم در مدت برگزاری نمایشگاه و کنفرانس آلومینیوم، ارتباط موثری بین شرکت‌های ایرانی و خارجی شکل بگیرد و شاهد دستاوردهای خوب صنعت آلومینیوم در این کنفرانس باشیم.

بستری برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی

رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران بستر مناسبی را برای همکاری شرکت‌‌های داخلی و خارجی فراهم آورده تا بتوانند اقدام به مذاکره و عقد قرارداد در جهت توسعه صنعت آلومینیوم ایران کنند.

مهدی کرباسیان در حاشیه برگزاری این رویداد بین‌المللی افزود: مطابق با سند چشم‌انداز توسعه و افق ۱۴۰۴ مبنی بر جذب سرمایه‌گذار خارجی، ایجاد ارزش‌افزوده بالا در صنعت آلومینیوم و لزوم تحقق اهداف ایمیدرو، این رویداد درعین‌حال بستر مناسبی نیز برای شرکت‌‌ها و تولیدکنندگان بزرگ خارجی فراهم آورده تا بتوانند سهمی از بازار ایران را به خود اختصاص دهند.

وی ادامه داد: با توجه به تمدید قرارداد بهره‌برداری از معدن بوکسیت در گینه و وجود زمینه مناسب برای فعالیت تولیدکنندگان داخلی و بهره‌برداری از این ظرفیت، کنفرانس آلومینیوم محفل مناسبی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی و مشارکت با نهادها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری داخلی را فراهم آورده است.

کرباسیان اضافه کرد: همچنین شرکت‌کنندگان زیادی از کارخانه‌ها و مراکز صنعتی، دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور در این کنفرانس به ارائه مقالات خواهند پرداخت که زمینه‌ساز غنای علمی این رویداد خواهند بود.

وی همچنین افزود: این مهم که فلز آلومینیوم به‌عنوان یک فلز سبک پرکاربرد از یک کنفرانس و نمایشگاه تخصصی در سطح استانداردهای بین‌المللی برخوردار است، مایه خرسندی است که می‌تواند در راستای توسعه صنایع مرتبط با این فلز نقش پررنگی را ایفا کند. البته جای تاسف باقی است که این صنعت نتوانسته است جایگاه واقعی خود را در صنایع بنیادین کشور یافته و مسیر توسعه را مطابق انتظارات و اهداف بپیماید که امید است با برگزاری این رویدادها بتوانیم بخشی از این مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس هیئت عامل ایمیدرو ضمن ابراز امیدواری جهت برگزاری این رویدادها و رسیدگی به مسائل مرتبط و نیز ارائه آخرین دستاوردهای این صنعت، در راستای توسعه صنایع زیربنایی و روبنایی کشور، خبر داد: مجتمع آلومینیوم جنوب نیز در اردیبهشت‌ماه سال آینده با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال آغاز به کار خواهد کرد که این مهم منجر به افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به مقدار دو برابر خواهد شد و گام مهمی در جهت تحقق اهداف اسناد توسعه بالادستی خواهد بود.

 

موانع بانکی، مهم‌ترین چالش پیشرفت فناوری آلومینیوم در ایران

پیشرفت صنعت آلومینیوم در کشور می‌تواند فرصت‌های زیادی را برای صنایع ایران به همراه داشته باشد. ازاین‌رو نیاز به توسعه تکنولوژیک و جذب سرمایه در این حوزه به جدیت حس می‌شود. بااین‌حال برخی بر این باورند که صنعت آلومینیوم در ایران بااینکه به سمت اوج خود حرکت می‌کند، از فنّاوری به‌روز برخوردار نیست.

توماس اُوُبگار، مهندس یک شرکت تامین تجهیزات آلومینیوم اتریشی حاضر در پنجمین کنفرانس و نمایشگاه آلومینیوم ایران، گفت: به نظر می‌رسد که ایران برای بهبود وضعیت صنعت آلومینیوم و بهره‌برداری هر چه بیشتر در این زمینه، نیاز به سرمایه‌گذاری در راستای ایجاد واحدهای جدید با فنّاوری ‌روز است.

وی با اشاره به نیاز ایران به تجهیزات جدید، گفت: این‌طور که دیده می‌شود، بسیاری از واحدهای تولید آلومینیوم ایران با فنّاوری مربوط به 20 تا 30 سال پیش فعالیت می‌کنند.

اُوُبگار در خصوص مشکل نبود واحدهای جدید در ایران نیز اظهار کرد: مشکل اصلی عدم حضور شرکت‌های صاحب فناوری و سرمایه‌گذار در ایران، مسئله تبادلات بانکی است.

وی ادامه داد: درحالی‌که مسئله تحریم‌های علیه ایران تا حدودی رفع شده است و شرکت‌های تامین‌کننده تجهیزات مانعی برای کار در ایران ندارند، عدم توانایی در تبادلات مالی در بانک‌ها باعث شده است که روند سرمایه‌گذاری و کار در ایران توسط شرکت‌های خارجی کند شود.

این فعال حوزه آلومینیوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا مشکل در تبادلات بانکی، بیشتر به بانک‌های ایرانی مربوط می‌شود یا بانک‌های خارجی، گفت: بیشتر بانک‌های خارجی به دلیل ترسشان از سیاست‌های آمریکا علیه ایران ترجیح می‌دهند با بانک‌های ایرانی کار نکنند.

وی ادامه داد: علاوه بر این بسیاری از بانک‌های بزرگ هم به دلیل داشتن فعالیت گسترده در آمریکا، از همکاری با بانک‌های ایرانی اجتناب می‌کنند که فرصتشان برای کار در ایالات‌متحده از بین نرود.

اُوُبگار همچنین افزود: بااین‌حال آمریکا تعیین‌کننده سیاست تمام بانک‌ها نیست؛ اما بانک‌ها نیز مانند بسیاری از شرکت‌های فعال حوزه آلومینیوم و صاحب فناوری به این خاطر از فعالیت در ایران هراس دارند که ممکن است آمریکا فرصت‌های پیش رویشان را خدشه‌دار کند. علاوه بر این مسئله دیگر این است که این شرکت‌ها همواره از این‌که ارزش سهامشان در بورس آمریکا افت کند می‌ترسند، بر این اساس برای کار در ایران بسیار محافظ کارانه عمل می‌کنند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که فناوری ایران در زمینه تولید آلومینیوم در چه سطحی قرار دارد نیز گفت: به نظر می‌رسد که فناوری این حوزه در ایران تا حدودی از مد افتاده است و به چند سال قبل بازمی‌گردد. در ایران برای تولید آلومینیوم انرژی بسیاری مصرف می‌شود و مواد اولیه هم بیش‌ازاندازه استفاده می‌شوند.

این فعال حوزه آلومینیوم در پایان خاطرنشان کرد: ظرفیت بالایی برای کمتر مصرف کردن انرژی و مواد اولیه در این حوزه در ایران وجود دارد و باید از فرصت‌های موجود به‌خوبی استفاده شود تا هم هزینه کاهش پیدا کند و هم تولید رشد کند.

بر این اساس می‌توان این‌گونه برداشت کرد که ایران با بالا بردن راندمان واحدهای تولید آلومینیوم خود می‌تواند تولید در این حوزه را به‌صورت مطلوبی افزایش دهد که نتیجه این افزایش تولید می‌تواند درآمدهای مناسبی را برای ایران به همراه داشته باشد. بر این اساس باید به بهبود وضعیت فنّاوری حوزه آلومینیوم ایران به‌صورت جدی توجه شود و اقداماتی در راستای جذب سرمایه و حضور شرکت‌های خارجی و صاحب فنّاوری در ایران انجام شود.

 

در تولید آلومینا و آلومینیوم مزیت داریم

در پنل تخصصی پنجمین کنفرانس بین‌المللی صنعت آلومینیوم، مدیر صنایع معدنی ایمیدرو گفت: حوزه‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم فراهم است.

محمد آقاجانلو اظهار کرد: با توجه به وجود انرژی فراوان در کشور به‌عنوان ماده اولیه مهم و حضور نیروی تحصیل‌کرده، مزیت کشور ما در تولید آلومینیوم و آلومینا است. امیدواریم دولت زیرساخت‌ها را تامین کند تا شرایط بهتری در صنعت آلومینیوم پیدا کنیم. وی افزود: برای توسعه صنعت آلومینیوم کشور، حوزه‌های مختلف به سرمایه‌گذاری نیاز دارند که امیدواریم بتوانیم با همکاری بخش خصوصی، این طرح‌ها را پیش ببریم.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو با اشاره به طرح‌های در دست اجرای ایمیدرو در صنعت آلومینیوم، تصریح کرد: ساخت واحد ریخته‌گری جاجرم از جمله طرح‌هایی است که اجرای آن به‌زودی آغاز می‌شود. طرح جدید تولید شمش آلومینیوم در منطقه پارسیان از دیگر برنامه‌هاست. همچنین با توجه به نیاز کشور به بوکسیت، مصمم به اجرای طرح بوکسیت گینه هستیم اما در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت، تامین بوکسیت موردنیاز از منابع دیگر موردنظر است.

وی ادامه داد: طرح ۴۰ هزار تنی تولید شمش آلومینیوم جاجرم نیز تا پایان مهر به بهره‌برداری می‌رسد. طرح ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب نیز حداکثر تا فروردین سال آینده بهره‌برداری خواهد شد.

آقاجانلو با اشاره به حوزه‌های موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در صنعت آلومینیوم، گفت: تولید آلومینا ضروری‌ترین نیاز صنعت آلومینیوم است و با توجه به ورود ظرفیت حدود ۳۵۰ هزار تن (سالکو و جاجرم) به مدار تولید در سال آینده و نیاز به حدود ۱/۶ میلیون تن آلومینا، بیش از ۱۵ درصد نیاز کشور از تولید داخلی (۲۴۰ هزار تن تولید آلومینا) تامین نخواهد شد و ازاین‌رو نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم.

وی ادامه داد: تولید پترولیوم کک یکی دیگر از نیازهای ضروری این صنعت است که تامین آن دغدغه جدی به شمار می‌رود. با توجه به سیاست چین برای کاهش آلودگی هوا و متعاقب آن، کاهش تولید پترولیوم کک، نرخ این محصول در بازارها رو به افزایش خواهد گذاشت. ما باید به سمت سرمایه‌گذاری در این حوزه برویم و البته سرمایه‌گذاری در آن بسیار مناسب خواهد بود.

مدیر صنایع معدنی ایمیدرو بیان کرد: از دیگر نیازها، تولید ورق آلومینیوم برای تکمیل زنجیره ارزش این صنعت است. واحدهای تولیدی ورق درحال‌حاضر، ظرفیت بسیار پایینی (حدود ۴۵ هزار تن) دارند و ۱۰ درصد از شمش تولیدی کشور (که حدود ۴۰۰ هزار تن است) را مصرف می‌کنند. این در حالی است که ۴۰ درصد از شمش آلومینیوم تولیدی به ورق تبدیل می‌شود که با آمارهای جهانی فاصله بسیاری دارد.

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات واحدهای صنعت آلومینیوم، نداشتن صرفه مقیاس و درنتیجه قابل‌رقابت نبودن با بازارهای خارجی، فناوری قدیمی و مسائل زیست‌محیطی است.

مطالبات گذشته، گریبان گیر آلومینیوم المهدی

مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی در پنجمین کنفرانس آلومینیوم ایران عنوان کرد: بخش خصوصی باید بدون تکیه‌بر دیگران پول دربیاورد.

محمد نصوری با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ هزار تن تولید داشتیم و امسال با تعداد دیگ‌های افزایش‌یافته رکورد ۵ ساله را خواهیم شکست، اظهار کرد: در قبال این نوع فعالیت، سایر فعالیت‌ها مانند گذشته ادامه دارد. در حوزه منابع انسانی با تعهد اشتغال ۱۸۳۰ نفر روبه‌رو بودیم که حدود ۶۳۰ نفر از طرف شرکت‌های پیمانکاری مشغول بودند. برخلاف تمامی حواشی، ۶۳۰ نفری که اعلام می‌شد از کار اخراج شده‌اند، بار دیگر اضافه شده‌اند و در حال فعالیت در شرکت هستند.

وی افزود: این مسئله باعث حواشی زیادی شد. اصلی‌ترین محوری که همه ما باید به آن توجه کنیم این است که چرخه تولید را به هیچ بهانه‌ای متوقف نکنیم. از همه به‌ویژه منتقدان تشکر می‌کنم که باعث شدند تلاشمان بیشتر شود و انتقادهایشان باعث اصلاح کار ما شد. امیدوارم ازاین‌پس هم انتقادها سازنده باشد و کمتر ما را به حاشیه ببرد.

نصوری با تاکید بر اینکه کارخانه‌ای که پیش از واگذاری، فعالیت خود را انجام نمی‌داد اکنون در حال تولید است، اضافه کرد: پس از واگذاری تا انتهای سال ۹۶ تمامی‌اند مصرفی خود را در کارخانه تولید کردیم درحالی‌که پیش از واگذاری، بیشتر آن وارد می‌شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر افزایش تولیدات، شاهد اشتغال ۲۵۰۰ نفر هستیم و اکنون هیچ نیروی پیمانکاری نداریم، تصریح کرد: نوسانات ارزی، بر تولیدکنندگان فشار وارد می‌کند و با توجه به اینکه یک بنگاه خصوصی هستیم این موضوع تاثیر بسزایی روی کارخانه دارد.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی گفت: امیدواریم بتوانیم ظرفیتمان را به ۴۰۰ دیگ برسانیم که نخستین هدفمان است. ۷۰ درصد مواد اولیه را وارد می‌کنیم و برای تنظیم واردات باید میزان قابل‌توجهی هم صادرات انجام دهیم تا ارز موردنیاز را تامین کنیم.

وی افزود: تولید بر اساس ۳۴۲ دیگ باید به ۱۹۰ هزار تن برسد و اگر ۶۰ دیگ دیگر نیز اضافه شود به ۲۲۰ هزار تن خواهد رسید. پیش‌بینی می‌شود از ۳ ماهه دوم سال، این ۶۰ دیگ راه‌اندازی شوند تا به هدفمان دست پیدا کنیم.

 

 

نصوری ادامه داد: یکی از مواردی که پیگیری کردیم برنامه‌های مربوط به استاندارد در دو بخش است. آزمایشگاه ما به‌عنوان همکار اداره استاندارد، گواهی لازم را دارد و می‌تواند برای سایر واردکنندگان گواهی صادر کند. کمیته‌ای راه‌اندازی کردیم که بخش عمده فرآیند استانداردسازی را انجام می‌دهد و از سال ۹۶ به‌طور رسمی شروع به کار کرده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ازنظر تولید کمی، شاید به رقابت معنی‌داری نرسیدیم اما بالاترین کیفیت تولید را داریم، عنوان کرد: بر اساس اصل ۴۴ این واگذاری انجام شده اما مقاومت زیادی وجود داشت و حواشی متعددی به وجود آمد. نکته مهم این است که اراده برای اقتصاد سالم و اجرای شفاف اصل ۴۴ وجود داشته باشد.

نصوری با اشاره به مالیات معوقه پیش از واگذاری از سال ۹۱ تا ۹۳ تصریح کرد: مطالبات برق و مالیات را پرداخت کردیم و به‌طورکلی آنچه در تعهد خریدار بوده پرداخت شده است و درحال‌حاضر جذب نیرو نداشته و قصد داریم بهره‌وری را با همین نیروها افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی با بیان اینکه قصد پایش آزمایشگاه مجموعه صنعتی را داریم و قراردادی با بیرون بسته‌شده تا به‌طور مستند اطلاعات و آمار را ارائه دهد، اظهار کرد: در حوزه تولید آلایندگی برای محیط‌زیست نداریم و همچنین یک‌سوم آب مصرفی‌مان را از آب شرب خریداری‌شده تامین می‌کنیم.

وی همچنین درباره صحبت‌های مطرح‌شده مبنی بر مشکلات برخی کارگران، افزود: درباره کارکنانی که مشکلاتی داشته‌اند، کمیته انضباطی تشکیل می‌دهیم که نظر نهایی را صادر می‌کند و ما هم تمکین می‌کنیم. پرونده‌ها به اداره کار ارجاع داده شده‌اند.

مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی با بیان اینکه برای بخش خصوصی، یک‌میلیون تومان هم زیاد است، اضافه کرد: بخش خصوصی باید بدون تکیه‌بر کسی پول دربیاورد. هنوز مطالبات گذشته گریبان گیر آلومینیوم المهدی است و قادر نیست هزینه‌اش را با تولیدش یکسان کند، کارخانه نیز هنوز به سوددهی نرسیده است.

پایان کار کنفرانس و نمایشگاه

پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران سرانجام روز پنجشنبه 6 اردیبهشت ماه 97 پس از 3 روز فعالیت، به کار خود پایان داد. در مراسم اختتامیه پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی آلومینیوم ایران که روز چهار‌شنبه 5 اردیبهشت‌ماه ۹۷ در سالن همایش‌های هتل المپیک تهران برگزار شد از برترین‌های صنعت آلومینیوم در بخش‌های مختلف تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 128-خرداد97


ثبت نظر

ارسال