ایده‌های صنعت ساختمان گرفتار کمبود پول و سرمایه

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس مرکز شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته گفت: محال است که به کسب‌وکار اهمیتی داده نشود ولی انتظار رونق اقتصادی داشته باشیم
  • سه شنبه 13 آذر 1397 ساعت 10:0

متوجه شده‌ایم که ایده‌هایی در حوزه صنعت ساختمان در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، اما به دلیل مشکلات متعدد مالی عمدتاً به نتیجه نمی‌رسند. مجتبی جان قربان درخصوص معرفی اولین شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: همیشه وقتی در کشور صحبت از ساختمان‌سازی می‌شود پروژه و یا مباحث سخت‌افزاری به میان می‌آید از سوی دیگر مردم تصور می‌کنند که شرکت‌های دانش‌بنیان یا ایده‌های نوین فقط در مباحث نرم‌افزاری کاربرد دارد این در حالی است که شتاب‌دهنده نیز سخت‌افزاری می‌تواند باشد و صنعت ساختمان نیز نیازمند ایده است.

وی افزود: شتاب‌دهنده ساختمان اولین شتاب‌دهنده در حوزه سخت‌افزاری است که درزمینه ساختمان‌سازی و صنایع وابسته به آن فعال می‌شود و از ایده‌های نو بهترین استفاده را خواهد برد. رئیس مرکز شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته فناد ادامه داد: محال است که به کسب‌وکار اهمیتی داده نشود ولی انتظار رونق اقتصادی داشته باشیم. ما متوجه شده‌ایم که ایده‌هایی در حوزه صنعت ساختمان در شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد، اما به دلیل مشکلات متعدد مالی عمدتاً به نتیجه نمی‌رسند.

جان‌قربان با اشاره به اینکه مرکز شتاب‌دهنده ساختمان از دو طریق ارجاع و جذب ایده‌ها پیش خواهد رفت، تصریح کرد: این مرکز هم شکاف مالی و هم شکاف مدیریتی را برای استارتاپ‌های نوپا پر خواهد کرد و ایده‌های آن‌ها را به تجاری‌سازی می‌رساند. همچنین تلاش می‌شود که در پروژه‌های بزرگ نیز از ایده‌ها به‌درستی استفاده شود. وی با بیان اینکه در صنعت ساختمان بروکراسی اداره، فعالان را احاطه کرده است، گفت: معمولاً نتایج خوبی از حضور ایده‌ها در بخش دولتی گرفته نمی‌شود به همین دلیل این موضوعات باید در بخش خصوصی وارد شود چراکه در این بخش بدون بروکراسی‌های اداری دولتی کار بهتر پیش می‌رود.

رئیس مرکز شتاب‌دهنده صنعت ساختمان و صنایع وابسته فناد با بیان اینکه شهرک‌های علمی و تحقیقاتی و همچنین بنیاد علمی نخبگان پر از ایده هستند، اما به دلیل نبود حلقه واسط میان صنعت و دانشگاه این ایده‌ها معطل مانده است، ادامه داد: این شتاب‌دهنده سعی دارد به‌صورت چرخ‌دنده واسط میان صاحبان ایده و صنعت بایستد.

جان‌قربان با اشاره به اینکه درزمینه صنعت ساختمان هنوز سنتی عمل می‌کنیم و ساخت‌وساز ما همچنان مثل ساخت اهرام ثلاثه مصر است، گفت: امروز 50 درصد سرمایه کشور در صنعت ساختمان است که از این میزان 40 تا 50 درصد پرت می‌شود چراکه نوع ساختمان‌سازی ما تکنیکال نیست و ایده‌ها جایی در ساختمان‌سازی ما ندارند.

همچنین در ادامه این نشست جمشید پرویزیان عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: شتاب‌دهنده‌ها نسل جدیدی از محل‌های حضور و بروز نخبگان هستند. این شتاب‌دهنده اعلام حضور کرده است و امیدواریم که جوانان و همه افراد صاحب ایده از این بستر فراهم‌شده استفاده کنند و برای ساختمان‌سازی این کشور ایده بیاورند. وی افزود: رئیس گروه معماری GMP آلمان نیز در مراسم آغازین این شتاب‌دهنده سخنرانی خواهد کرد. او مؤسس کانون فرهنگی معماری آلمان است که می‌تواند مشکلات این صنعت در کشور به‌خصوص درزمینه معماری را برشمارد و جایگاه معماری در ساختمان‌های روز جهان را بررسی و با ساختمان‌های ایران مقایسه کند. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان کرد: ما آماده‌ایم تا ظرف دو تا سه ماه آینده 10 ایده را جذب و بررسی و برای تجاری‌سازی آن‌ها اقدام کنیم.

 


ثبت نظر

ارسال