نوآوری‌های فناوری نانو در صنعت ساختمان

پنجره‌ایرانیان؛ پژوهشگران کشور توانسته‌اند محصولاتی با فناوری نانو بسازند که با این تولیدات و تجهیزات می‌توان زیر سقف یک خانه نانویی ایرانی زندگی کرد.
  • یکشنبه 6 آبان 1397 ساعت 11:7

به گزارش مهر، چند سالی می‌شود که در میان همه تکنولوژی‌ها در ایران، فناوری نانو سری در میان سرها بلند کرده تا حدی که مردم هم با این علم به‌واسطه استفاده از کالاهای مرتبط با آن آشنا شده‌اند.

ایران رتبه چهارم را در دنیا ازنظر علمی و تولید مقالات در حوزه نانو دارد و این نشان می‌دهد که همواره محققانمان درصدد بوده‌اند که جایگاه این فناوری در کشور را ارتقا دهند.

محصولات نانو در حیطه‌های مختلفی قابل‌استفاده و کاربردی است و ما اکنون در زمانه‌ای قرار گرفته‌ایم که می‌توانیم نانو را نه در مقالات، بلکه در خانه‌های خود نیز لمس کنیم.

 

تولید ۵۰ محصول نانویی در یک ساختمان

دکتر محمد یوسفی، مدیر صنعت و بازار حوزه ساخت‌وساز ستاد توسعه فناوری نانو درزمینه آخرین دستاوردهای نانویی درزمینه ساخت‌وساز گفت: درحال‌حاضر ۵۰ محصول نانویی درزمینه ساخت و ساخت، تجهیزات آشپزخانه، منسوجات کاربردی در منزل و ... توسط شرکت‌های دانش‌بنیان صنعتی به تولید می‌رسند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۴۰ محصول در این زمینه به تولید رسید، گفت: طی یک سال ۱۰ محصول دیگر توانستند برای ورود به بازار تأییدیه دریافت کنند.

یوسفی با اشاره به تجهیزاتی که می‌توانند در یک خانه مورداستفاده قرار بگیرند، گفت: بتن و ساختمان، شیرآلات، لوله‌ها، لوازم آشپزخانه مانند گاز، یخچال، هود، لباسشویی، کاشی، ظروف چینی، منسوجات برای استفاده روتختی، پوشش مبلمان، شیشه‌ها، رنگ‌های نانویی، بتن و کف‌پوش‌ها ازجمله محصولاتی هستند که با فناوری نانو اکنون به تولید رسیده و قابل‌استفاده هستند.

وی با تأکید بر اینکه با این محصولات می‌توان یک خانه نانویی داشت، عنوان کرد: این محصولات که متناسب با نیاز ساخت‌وساز طراحی و تولید شده‌اند به صنعت، مردم و کشورهای جهان قابل‌عرضه هستند.

 

نانوهای خانگی

یک خانه نانویی شامل کاشی و سرامیک آنتی باکتریال، شیرآلات بهداشتی ضد لک، ضد اثرانگشت، ضد خش، رنگ‌های عایق حرارت، خودتمیزشونده، مقاوم به خراش، چوب آنتی باکتریال ضد رطوبت و آتش، منسوجات ضد آب و لک و محافظ امواج، لوله‌های فاضلابی بی‌صدا، بتن با مقاومت مکانیکی بالا، سبک سازه، خودترمیم شونده و ضد خوردگی، کف‌پوش‌های مقاوم به خراش و ضدجرم، عایق رطوبت کاربردی در سقف، عایق حرارتی سقف، آینه‌های ضدبخار سرویس بهداشتی و حمام، شیشه کنترل‌کننده انرژی، ضد انعکاس، ضد آتش، هوشمند و خودتمیزشونده، نمای ساختمان آب‌گریز، نمای آجر خود تمیز شوند، دستگیره درب‌های ورودی ضد خش و خراش، درب‌های ضد آب و ضد آتش، فرش‌های آنتی باکتریال، ضدآب و لک، روکش مبل ضد آب و لک، پوشش‌های آب‌گریز و ضد چربی کاربردی در سطوح گاز و هود و... از محصولات نانویی هستند که یک خانه نانویی را مجهز می‌کنند.

این محصولات معمولا آب‌گریز، ضد لک، ضد آب، ضد چربی، ضد خراش، کنترل‌کننده انرژی، خود تمیز شونده و ... هستند که این ویژگی‌ها می‌تواند باری از دوش هر یک از افراد خانه بردارد و شرایط راحت‌تر و آسوده‌تری را برای صاحبان آن فراهم آورد.

در همین راستا به معرفی محصولات نانوی کاربردی در یک ساختمان می‌پردازیم. این محصولات در نمایشگاه فناوری نانو ارائه شد و در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

کاشی و سرامیک‌های آنتی باکتریال نانو

کاشی‌ها دارای پایداری شیمیایی و ظاهر فوق‌العاده‌ای هستند به همین دلیل به طورگسترده در محیط‌های مختلف مانند محیط‌های بیمارستانی و خانگی استفاده می‌شوند. قرار گرفتن کاشی در محیط‌هایی که معمولا در معرض انواع آلودگی است، امکان حضور و تکثیر باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها روی سطح آن را به همراه دارد که این موضوع می‌تواند سلامت انسان را به خطر اندازد.

با توجه به این موضوع نیاز به شستشوی مکرر و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده ضروری به نظر می‌رسد؛ اما استفاده از این مواد نیز به دلیل ماهیت اسیدی و گازهای فرار آن علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی برای شخصی که کار شستشو را انجام می‌دهد، موجب از بین رفتن سیمان و ملات بین کاشی‌ها می‌شود. ازاین‌رو استفاده از کاشی که به‌خودی‌خود دارای خاصیت آنتی‌باکتریال است می‌تواند در رفع این مشکلات موثر باشد.

در همین راستا محققان موفق شدند با استفاده از فناوری نانو و نانو ذرات اکسید روی، کاشی‌های آنتی باکتریال را به تولید برسانند که باکتری‌ها را از بین می‌برد. این نانوذرات می‌توانند با لعاب کاشی به‌عنوان افزودنی مخلوط شوند و خاصیت آنتی‌باکتریال را بر روی آن ایجاد کنند.

 

شیشه‌های کنترل‌کننده انرژی برای ساخت پنجره‌ها

این محصول، کنترل‌کننده انتقال حرارت و حاوی نانولایه‌های فلزی و سرامیکی بوده که برای جلوگیری از انتقال حرارت طراحی شده است. برای کاهش هدر رفتن انرژی از طریق شیشه‌های پنجره ساختمان، از شیشه‌هایی با پوشش خاص موسوم به Low-E (کم گسیل) استفاده می‌شود و درنتیجه زمانی که شیشه گرم می‌شود به‌جای اینکه گرمای خود را گسیل کند، آن را بازتابش می‌کند.

شیشه دوجداره تولیدشده دارای یک جداره شیشه کنترل‌کننده انرژی است که ضریب انتقال حرارت آن بسیار کمتر از شیشه‌های معمولی است و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی در فصل سرما و گرما در منازل و ساختمان‌های اداری و ... می‌شود و به‌عنوان یک عایق حرارتی شفاف عمل می‌کند.

 

 

صادرات محصولات ساختمانی نانو به کشورهای خارجی

اما این تعداد محصول تنها نمونه های انگشت شماری از تولیدات شرکتهای ایرانی هستند که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین تعدادی از آنها علاوه بر فروش و رفع نیاز کشور به کشورهای دیگر نیز صادر می شوند.

 

فهرست محصولات تایید شده نانوی کاربردی در ساختمان

به گفته یوسفی، مسئول صنعت و بازار حوزه ساختمان ستاد توسعه فناوری نانو، این ۵۰ محصول توسط ۳۰ شرکت تولید شده اند و به مرحله تجاری سازی رسیده اند که برخی از آنها صادر شده و در کشورهای خارجی نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه این محصولات دارای تاییدیه نانو مقیاس و برخی مراکز تحقیقاتی هستند، افزود: در حال حاضر لوله های بیصدای نانو به کشورهای اروپایی و منطقه خلیج فارس و جنوب شرقی اسیا، شیرآلات به چین و کره جنوبی  و کشورهای عربی، کاشی های نانو به کشور عراق، شیشه های نانو به ۲۰ کشور دنیا و ... صادر می شوند.

 


ثبت نظر

ارسال