8000 تومان برای دلار قیمت منطقی است؛

روند کاهشی دلار فعلا ادامه دارد

پنجره‌ایرانیان؛ یک کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به روند کاهشی قیمت دلار در بازار، پیش‌بینی کرد روند کاهشی فعلا ادامه داشته باشد و گفت: به نظر می‌رسد قیمت هشت هزار تومان برای دلار قیمت منطقی باشد.
  • سه شنبه 10 مهر 1397 ساعت 12:9

دکتر علی حیات‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، از روند کاهشی نرخ ارز که طی چند روز اخیر در کشور آغاز شده و به اوج خود رسیده یاد کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش نرخ دلار، تضمین اتحادیه اروپا برای مبادلات تجاری و مالی با ایران است.

وی برخورد جدی با اخلال‌گران اقتصادی را از دیگر عوامل موثر بر کاهش نرخ دلار در بازار دانست و اظهار کرد: عامل دیگری که بر کاهش نرخ دلار اثر دارد لایحه FATF (مبارزه با پول‌شویی) است که دوباره بحث آن داغ شده و احتمال تصویب آن زیاد است.

حیات نیا خاطرنشان کرد: ظاهرا دولت طی چند روز اخیر تزریق ارز به بازار داشته که این کار نیز بر کاهش قیمت دلار بی‌تاثیر نبوده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی از تاثیر قابل‌توجه جو روانی هم بر کاهش قیمت دلار یاد کرد و با بیان اینکه با شروع کاهش قیمت دلار مردم ارزهایی که داشتند را وارد بازار کرده‌اند، گفت: این روند عرضه دلار در بازار می‌تواند بر تداوم کاهش قیمت دلار اثر داشته باشد.

حیات‌نیا ادامه داد: آینده بازار ارز به تصمیمات و سیاست‌های ارزی آینده دولت و همچنین مسائل بین‌المللی بستگی دارد.

وی پیش‌بینی کرد با مجموعه این عوامل فعلا روند کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد و خاطرنشان کرد: اگرچه عوامل و متغیرهای متعددی بر روی نرخ دلار اثرگذار است، اما به نظر می‌رسد همان‌طور که بسیاری از کارشناسان اعلام کردند نرخ حدود هشت هزارتومانی برای دلار منطقی باشد و قیمت تا این میزان پایین بیاید.

حیات‌نیا خاطرنشان کرد: طی شش تا هشت ماه اخیر قیمت دلار آن‌قدر به‌طور مداوم بالا رفته و دچار حباب شده که بعید است این کاهش قیمت‌‎ها به‌زودی متوقف شود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی به‌تدریج و در بلندمدت حباب دلار به‌طور کامل خالی خواهد شد و شاهد به ثبات رسیدن قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید سیاست‌های بلندمدت مشخصی برای مدیریت ارز داشته باشد، گفت: نباید فراموش کرد 90 تا 93 درصد سیاست‌گذاری بازار ارز در اختیار بانک مرکزی و فقط هفت تا 10 درصد سهم بازار آزاد و دلالی است.

حیات‌نیا معتقد است، با توجه به اینکه ازنظر وزنی اثرگذاری بانک مرکزی بر مدیریت ارز بسیار زیاد است خود دولت به‌عنوان متولی اصلی ارز می‌تواند این بازار را برای بلندمدت کنترل کند.

وی اظهار کرد: دولت باید برای دو مقطع زمانی پیش رو که احتمالا با افزایش تقاضای ارز مواجه خواهیم بود برنامه داشته باشد که یک مقطع در ایام اربعین و دیگری 13 آبان و شروع تحریم‌ها است که می‌تواند جو بازار را دوباره مختل کند.

وی از مردم هم خواست از واردکردن سرمایه خود به بازارهای دلالی، واسطه‌گری و سفته‌بازی خودداری کنند، زیرا اگر سودی داشته باشد کوتاه‌مدت خواهد بود و گفت: به نظر می‌رسد بازارهای موازی مانند بازار سهام بهترین گزینه برای ورود سرمایه مردم باشد.


ثبت نظر

ارسال