گزارش بانک جهانی از وضعیت اقتصادی و تورم ایران

پنجره‌ایرانیان؛ بانک جهانی اعلام کرد تورم ایران تا پایان ماه آوریل به ۸ درصد کاهش یافته است.
  • یکشنبه 20 خرداد 1397 ساعت 10:15

به گزارش ایسنا، بانک جهانی در گزارش جدید خود از چشم‌انداز اقتصادی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرده است رشد اقتصادی این منطقه در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸ به نسبت سال پیش از آن بهبود یافته است. به گفته بانک جهانی، بسیاری از کشورهای این منطقه دست به اصلاحات ساختاری گسترده‌ای در اقتصاد خود زده‌اند که به‌تدریج می‌تواند به ارتقای بهره‌وری در این کشورها منجر شود، اما رشد این کشورها توسط تنش‌های ژئوپلیتیکی و تعدیلات مالی به چالش کشیده شده است.

در بخش دیگری از این گزارش از کاهش نرخ تورم در بسیاری از کشورهای منطقه استقبال شده است. باوجود اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده در عربستان و امارات، متوسط نرخ تورم کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس زیر ۳ درصد است. در مصر تورم به نحو قابل‌ملاحظه‌ای از ۳۰ درصد در ژوئیه ۲۰۱۷ به ۱۳ درصد در آوریل ۲۰۱۸ کاهش یافته است که به بانک مرکزی این کشور اجازه داده است در حمایت از کارایی بیشتر، ۲ مرتبه نرخ بهره را کاهش دهد.

بانک جهانی در ادامه با اشاره به موفقیت ایران در کاهش نرخ تورم می‌افزاید نرخ تورم از ۱۰ درصد در اواخر سال گذشته به ۸ درصد در ماه آوریل رسیده است.

همچنین بانک جهانی پیش‌بینی کرده است با توجه به تداوم بهبود اوضاع اقتصادی کشورهای صادرکننده نفت، متوسط رشد تولید ناخالص داخلی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به ۳ درصد در سال ۲۰۱۸ برسد و این رشد در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ نیز با افزایشی خفیف ادامه داشته باشد. بانک جهانی اعلام کرده است کشورهای واردکننده نفت در منطقه رشد کمتری از کشورهای صادرکننده خواهند داشت.

 بیشترین نرخ رشد پیش‌بینی‌شده بانک جهانی از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در سال ۲۰۱۸ متعلق به جیبوتی با ۶.۵ درصد است و پس‌ازاین کشور مصر با ۵.۳ درصد قرار دارد. ایران با ۴.۱ درصد دارای سومین رشد سریع اقتصادی در سال ۲۰۱۸ در بین کشورهای منطقه خواهد بود. بانک جهانی پیش‌بینی کرده است رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ نیز بدون تغییر و در سطح ۴.۱ درصدی باقی بماند.

از سوی دیگر کمترین رشد اقتصادی پیش‌بینی‌شده مربوط به بحرین با ۱.۷ درصد است و پس‌ازاین کشور، عربستان با رشد ۱.۸ درصدی و کویت با رشد ۱.۹ درصدی، پایین‌ترین نرخ‌های رشد منطقه را خواهند داشت.


ثبت نظر

ارسال