هشدار نسبت به اوضاع تجدیدپذیرها

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو اظهار کرد: در شرایط فعلی وضعیت تجدیدپذیرها در تمام دنیا روند رو به جلویی دارد اما در ایران وضعیت به گونه دیگری رقم خورده و اگر به این حوزه توجه جدی نشود، قطعا در آینده با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
  • چهارشنبه 22 فروردین 1397 ساعت 11:54

یوسف آردمولی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که آینده تجدیدپذیرها با توجه به توسعه این انرژی در سراسر دنیا و حرکت رو به عقب منابع فسیلی درخشان پیش‌بینی می‌شود، گفت: قطعا آینده تجدیدپذیرها روشن است، اما اگر بخواهیم در مورد آینده تجدیدپذیرها صحبت کنیم باید دو پارامتر را در نظر بگیریم.

وی با بیان این‌که با توجه به پتانسیل بالای انرژی‌های تجدیدپذیر لازم است که کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی در این حوزه به صورت گسترده‌تری توسط بخش‌های مربوطه صورت بگیرد افزود: علاوه بر این مسئله باید شرایطی تعبیه شود تا سرمایه‌گذار نسبت به بازگشت سرمایه خود اطمینان کافی داشته باشد.

آردمولی با بیان این‌که مجلس عوارضی را در قبوض مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفت، اظهار کرد: قرار بر این بود که بخشی از درآمد حاصل از عوارض دریافتی از سوی مردم علاوه بر مسئله توسعه تجدیدپذیرها صرف برق‌رسانی روستایی شود.

وی با تاکید به این مسئله که این موضوع مورد غفلت واقع شده و عوارض دریافتی در جای دیگری به‌جز این دو مورد هزینه می‌شود، ادامه داد: اگر این عوارض برداشته شود یا به‌عبارت‌دیگر به دست تجدیدپذیرها نرسد قطعا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه تجدیدپذیرها با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

مدیرعامل سابق سازمان انرژی‌های نو پیشنهاد کرد که این عوارض جزو درآمد و بودجه سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر دیده شود یا صندوقی تحت عنوان حمایت از بخش خصوصی در صنعت برق به وجود آید و این منابع در آن صندوق اندوخته شود.

باوجوداینکه بر اساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی اخذ می‌شود و به‌موجب قانون باید ۱۰۰ درصد آن صرفا در این دو حوزه هزینه شود، اما سازمان برنامه‌وبودجه اجرای کامل آن را محقق نکرده و بخشی از این مبلغ را بابت هزینه‌های جاری دولت هزینه می‌کند که همین مسئله موجب کند شدن توسعه تجدیدپذیرها و انتقادهایی در این حوزه شده است.


ثبت نظر

ارسال