نخستین نیروگاه انتشار منفی آلاینده دنیا

پنجره ایرانیان؛ نخستین نیروگاه انتشار منفی دی‏‌اکسیدکربن در ایسلند افتتاح شده که این آلاینده را به سنگ تبدیل می‌کند.
  • شنبه 20 آبان 1396 ساعت 12:40

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، این نیروگاه حرارتی در ایسلند تبدیل به اولین نیروگاه انتشار منفی جهان شده است. شرکت سوییسی کلایم ورکز در حال حاضر برای اولین بار از نیروگاه حرارتی در ایسلند برای ایجاد اولین نیروگاه انتشار منفی گازهای گلخانه‌ای در جهان استفاده می‌کند.

برای چندین سال است که یک تیم بین‌المللی از دانشمندان در حال کار بر روی یک روش جدید برای تبدیل دی‏‌اکسیدکربن به مواد معدنی جامد هستند.

این پروژه CarbFix نامیده می‌شود و شامل محدود کردن دی‏‌اکسیدکربن  با آب و سپس انتقال آن به 700 متر (2300 فوت) زیر زمین است. این محلول دی‏اکسیدکربن  در تماس با سنگ‌های بازالت به سرعت به یک ماده معدنی کربناته تبدیل می‌شوند.

‌قبل از این کشف تصور می‌شد که این فرایند کانی‌سازی می‌تواند از صدها تا هزاران سال طول بکشد، اما تیم  این پروژه از کشف تبدیل دی‏‌اکسیدکربن  به یک ماده معدنی جامد ظرف مدت کمتر از دو سال غافلگیر شد.

دکتر یورگ ماتر سرپرست این پروژه می‌گوید: نتایج ما نشان می‌دهد که بین 95 تا 98 درصد دی‌‏اکسیدکربن تزریق شده در طول مدت کمتر از دو سال تبدیل به مواد معدنی شده است، که به طرز شگفت انگیزی سریع است.

کلایم ورکز پیشگام سیستم جدید DAC در چند سال گذشته بوده است. این فناوری می‌تواند دی‏‌اکسیدکربن را از محیط اطراف جمع کرده و قبل از خالص سازی آن به یک فیلتر مخصوص برساند و سپس به شرکت‌هایی که نیاز به گاز در یک زمینه تجاری دارند، فروخته شود.


ثبت نظر

ارسال