اخذ مالیات از ساخت و فروش ساختمان

پنجره‌ایرانیان: درآمد اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان (عرصه و اعیانی) در سال 1395 حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد خواهد بود.
  • چهارشنبه 24 خرداد 1396 ساعت 20:59

به گزارش تسنیم، هیات دولت اخذ مالیات از ساخت‌وساز املاک را تصویب کرد. دولت این تصمیم را با توجه به انقضای یک سال از تاریخ اجرای قانون مالیات‌های مستقیم و به‌منظور رفع مشکلات اجرایی ذی‌نفعان موضوع اتخاذ کرد.

همچنین به‌موجب این تصمیم، ارزش روز زمین در زمان فروش ساختمان احداث‌شده از ارزش روز فروش ساختمان کسر و مابقی آن در درآمد مشمول مالیات لحاظ می‏‌شود.

این تصمیم شامل ساختمان‏‌هایی خواهد شد که از اول سال 1395 پروانه ساختمانی اخذ کرده‌اند و شامل ساختمان‏هایی که تا پایان سال 1394 پروانه ساختمان اخذ شده و حتی اتمام ساختمان نیز بعد از سال 94 باشد، نمی‏‌شود و ساختمان‏‌هایی که پروانه ساخت آن‌ها قبل از سال 1394 باشد، صرفا مشمول مالیات نقل‌وانتقال خواهد بود.

این تصمیم شامل ساخت و فروش ساختمان در شهرهای کمتر از یک‌صد هزار نفر نخواهد بود. ضمنا در مورد نقل‌وانتقال ساختمان‌های نیمه‌تمام، مبلغ فروش هر مرحله به‌عنوان بهای تمام‌شده خریدار مرحله بعدی محسوب و از درآمد ناشی از ساخت و فروش املاک مذکور کسر می‌گردد.

در مورد اعیان احداث‌شده در املاک موقوفه، ارزش زمین در محاسبه درآمد مشمول مالیات ناشی از ساخت و فروش املاک منظور نخواهد شد.


ثبت نظر

ارسال