مقام مسئول کارگری از وزارت کار خواستار شد:

روزنه‌های سوءاستفاده از طرح کارورزی را ببندید!

پنجره‌ایرانیان: مادامی‌که ضمانت‌های اجرای طرح کارورزی دیده نشود و وزارت کار روزنه‌های سوءاستفاده از آن را نبندد، این طرح کمکی به اشتغال نخواهد کرد.
  • دوشنبه 8 خرداد 1396 ساعت 9:43

اولیاء علی بیگی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارزیابی طرح کارورزی وزارت کار، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌هایی که نسبت به طرح داشتیم معتقدم که وزارت کار ضمانت‌های لازم را قبل از اجرای طرح باید ببیند و به شکل علمی و دقیق ایرادات آن را حل کند.

وی ادامه داد: یکی از ایرادات وارده به طرح این است که کارورزان تحت پوشش بیمه و تامین اجتماعی نیستند، یعنی فرد دو سال از عمر خود را در کنار کارفرما و بدون آنکه از مزایای بیمه برخوردار باشد می‌گذراند که عملا برده‌داری نوین به شمار می‌رود. جوانی که دو سال عمر و جوانی‌اش را صرف می‌کند، بعد از دو سال که آبدیده شد کارفرما عذر او را می‌خواهد و 10 کارورز دیگر را به خدمت می‌گیرد تا دو سال دیگر هم از مالیات معاف شود و این پروسه همچنان ادامه می‌باید و اشتغال جدیدی ایجاد نمی‌شود.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار افزود: برای آنکه طرح مورد سوءاستفاده کارفرمایان قرار نگیرد، باید وزارت کار اشکالات آن را بررسی و اصلاح کند و نظارت دقیقی بر روی این طرح صورت دهد. متاسفانه وقتی قانونی را وضع می‌کنیم به‌قدری تبصره به آن اضافه می‌کنیم که تأثیر خود را از دست می‌دهد.

علی بیگی ادامه داد: در حال حاضر زمزمه‌های نگران‌کننده‌ای در مورد طرح به گوش می‌رسد مثل‌اینکه چون مبلغ دستمزد طرح کارورزی یک‌سوم حداقل دستمزد و ۴۰۰ هزار تومان است و بیمه هم در این طرح جایی ندارد، کارفرمایان با اجرای طرح نیروهای باسابقه و باتجربه خود را اخراج کرده و از کارورزان استقبال کنند.

وی با بیان اینکه ضمانت‌های اجرایی طرح باید دیده شود، خاطرنشان کرد: پیشنهاد من این است که وزارت کار برای آنکه طرح به شکست منجر نشود و مشمول سوءاستفاده قرار نگیرد کارفرمایان را ملزم و مکلف به ارسال لیست بیمه نیروهای خود در پایان سال کرده و اعلام کند که کارفرما حق ندارد کمتر از این لیست بیمه را به تامین اجتماعی ارسال کند تا آمار نیروهای کار کم نشود.

رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار اضافه کرد: از آن‌طرف اگر کارفرما ۱۰ نفر را به اسم کارورز سر کار می‌برد تا بتواند دو سال از بیمه و مالیات معاف شود با این کار نیروهای باتجربه خود را تعدیل و اخراج نکند تا اشتغال موجود هم به خطر نیفتد. همچنین ملزم شود کارورزانی را هم که آموزش‌دیده و تجربه و مهارت کسب کردند، اخراج نکند و سراغ کارورز جدید نرود تا طرحی بی‌ثمر و بدون اشتغال اجرا نشود.

وی در پایان گفت: اگر امروز بیکاری به مرز بحران رسیده مبالغه نکرده‌ایم. متاسفانه اشتغال و بیکاری مثل آتش زیر خاکستر است که هرلحظه می‌تواند شعله‌ور شود لذا با در نظر گرفتن جمیع جهات، اجرای طرح با چنین معایب و ایراداتی کمکی به اشتغال نخواهد کرد و چه‌بسا اشتغال موجود را هم به خطر خواهد انداخت مگر آنکه به‌طور اساسی و جدی ایرادات طرح را اصلاح و برطرف کنیم.

 

 


ثبت نظر

ارسال