رییس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف:

پتانسیل بهینه‌سازی انرژی در کشور قابل توجه است

پنجره ایرانیان: رییس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف گفت: پتانسیل بهینه‌سازی انرژی در کشور قابل توجه است.
  • یکشنبه 14 شهریور 1395 ساعت 0:26

به گزارش ایسنا، یدالله سبوحی طی سخنانی در اختتامیه دومین دوره از مسابقات ملی نوآوران انرژی و محیط زیست اظهار کرد: ستاد بهینه سازی انرژی در سال 1392 برای ارزیابی راهکارهای مهم بهینه‌سازی انرژی در کشور و همچنین رفع موانع و تسهیل دسترسی به فناوری‌های لازم برای بهینه سازی انرژی‌های محیط زیست تشکیل شد که این ستاد فعالیت خود را با همکاری وزارت نفت، وزارت نیرو، وزارت صنعت، معدن تجارت، سازمان توسعه محیط زیست‌، شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت ایران پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه پتانسیل بهینه‌سازی انرژی در کشور قابل توجه است، گفت: در کوتاه مدت حدود 450 میلیون بشکه معادل نفت و در میان مدت با به کارگیری تکنولوژی جدید نزدیک به 750 میلیون معادل نفت پتانسیل داریم که اگر با قیمت‌های امروزی بررسی کنیم بیش از 20 میلیارد دلار در سال پتانسیل افزایش درآمد در کشور داریم که از طرفی اگر کاهش هزینه و افزایش درآمد صادراتی هزینه فرصت‌ها را با هم جمع کنیم رقم قابل توجهی خواهد بود که اگر مبالغ مازادی برای کشور ایجاد شود اشتغال زیادی را می‌تواند ایجاد کند.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما در کنار موانع مختلفی که در زمینه بهینه‌سازی انرژی داریم عدم دسترسی به فناوری‌های انرژی است. البته موانع اساسی‌تر دیگری نیز داریم که دولت درگی بهینه سازی انرژی است. عملکرد و فعالیت دولت یکی از اشکالات اساسی و انحصاری‌بودن بازار انرژی کشور نیز یکی از موانعی است که با آن درگیر هستیم که امید داریم روز به روز کمتر شود.

سبوحی تصریح کرد: خوشبختانه در سال گذشته با قوانین و آیین‌نامه‌های جدیدی که تدوین و تصویب شده است این امکان را فراهم کرده که به تدریج بازار بهینه سازی انرژی را فعال کنیم و دخالت دولت در این زمینه به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه مساله اساسی دیگر عدم دسترسی به فناوری است، گفت: فناوری یکی از الزامات توسعه بهینه‌سازی انرژی و محیط زیست است چون در گذشته ابزاری برای این کار در کشور وجود نداشت فناوری‌های لازم هم توسعه پیدا نکرد و اگر بخواهیم کاری در این زمینه انجام دهیم باید فناوری وارد کنیم.

سبوحی گفت: ایجاد زیست بوم که بتواند نوآوری و خلاقیت را گسترش دهد و زمینه‌ای را فراهم کند تا نوآوری‌ها شکوفا شوند و به سمت توسعه فناوری و کاربرد صنعتی فناوری هدایت شوند امری لازم است که باید به آن بپردازیم.

رییس پژوهشکده علوم و فناوری شریف بیان کرد: از ابتدای شروع فعالیت ستاد تشکیلاتی در آنجا به نام مرکز نوآوری و توسعه فناوری در زمینه بهینه سازی انرژی و محیط زیست ایجاد شد که یکی از مهم ترین ارکان تشکیلاتی ستاد است و ماموریت این مرکز این است که ایده‌های جدید را در زمینه بهینه سازی انرژی و محیط زیست، ایده‌های نو در زمینه فناوری و افزایش بازده سیستم‌های مختلف را شناسایی کند و مورد حمایت قرار دهد تا این ایده‌ها به صورت هسته‌های توسعه فناوری سازمان دهی و به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شوند.

سبوحی افزود: یکی از فعالیت‌هایی که مرکز یک سال و نیم گذشته در دستور کار قرار داد برگزاری مسابقات بین دانش آموزی‌ دانشجویان و شرکت‌های دانش بنیان در زمینه خاص بود که اولین مسابقه دوچرخه هیبریدی بود که سال گذشته برگزار شد. هدف از برگزاری این مسابقات شناسایی هسته‌ها و تیم‌های نوآور بود که بتوانیم آن‌ها را مورد حمایت قرار دهیم.

وی افزود: بنابراین ستاد آمادگی دارد بعد از اینکه تیم‌ها فعال شدند پیشنهاد و برنامه‌های تجاری آن‌ها را ارزیابی و حمایت کند تا ایده‌های آن‌ها رشد پیدا کرده و به شرکت‌های دانش بنیان تبدیل شود.

 

 


ثبت نظر

ارسال