بازار یخ‌زده آهن در آستانه عید

پنجره ایرانیان:رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان وضعیت معاملات بازار آهن را در ماه پایانی سال بدون رونق اعلام کرد و گفت: سال آینده در بازار آهن افزایش قیمتی صورت نمی‌گیرد.
  • چهارشنبه 6 اسفند 1393 ساعت 10:36

محمد آزاد وضعیت بازار آهن کشور را در آخرین ماه سال 93 نامطلوب ارزیابی کرد و گفت: در حالی که طبق رسم هر ساله بازار آهن کمی رونق را احساس می‌کرد اما وضعیت معاملات آهن در اسفندماه امسال حتی نسبت به ماه‌های دیگر امسال بدتر است.او افزود: امسال برای اولین بار بوده که آخر سال این بازار رکود تشدید شده و به نظر می‌رسد معاملات آهن قصد رونق گرفتن ندارند.

رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان با بیان اینکه در سال 94 بازار آهن با افزایش قیمتی مواجه نخواهد بود، گفت: اگر صنایع و پروژه‌های عمرانی فعال شوند شاید بتوان بازار آهن‌فروشان را در سال آینده از حالت رکود خارج کرد.

آزاد با بیان اینکه سال‌ آینده تشدید واردات از چین و هند بازار آهن را  تهدید می‌کند، گفت: این دو کشور با سوءاستفاده از رکود این بازار قیمت آهن‌آلات تولیدی خود را کاهش دادند تا مشتریان داخلی ترغیب شوند از محصولات وارداتی نیاز خود را تامین کنند.

رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان افزود: دولت برای اینکه بدهی نفتی خود را از این کشورها وصول کند به ازای آنها آهن‌آلات می‌گیرد که اگر دولت برای این تهاتر نفتی تسهلاتی بسیاری قائل شود، تولیدات داخلی آسیب جدی می‌بیند.

او افزود: در شرایط فعلی برای جلوگیری از موج محصولات وارداتی در این بازار بهتر است دولت با افزایش تعرفه گمرکی ورود پیدا کند تا کمی قیمت‌های آهن‌آلات داخلی نسبت به بازار جهانی تعدیل شود.آزاد افزود: برخی از آهن‌فروشان متقلب که در بازار آهن امسال سود کردند، آهن‌های ساخت داخل را به جای آهن‌های وارداتی به مشتریان می‌فروختند یا برعکس که انتظار می‌رود فضای بازار آهن در سال آینده بدون این سودجویی‌ها باشد.

رئیس اتحادیه کشوری آهن‌فروشان با بیان اینکه رقابت خصوصی‌ها‌ و دولتی‌ها‌ی این بازار باید در راستای کمک به هم شکل می‌گیرد، گفت: بخش خصوصی آسیب‌پذیرتر از تولیدکنندگان دولتی هستند، به همین دلیل باید منابع آنها در معرض خطر و افزایش هزینه تولید قرار نگیرد.او یادآور شد: اگر بخش خصوصی ضرر و زیان ببیند، ممکن است بسیاری از واحدهای تولیدی فعال بازار تعطیل شوند که این برخلاف اهداف تولید ملی محسوب می‌شود.


ثبت نظر

ارسال