در گفتگو با مدیرعامل شرکت پویش پارت سیمین مطرح شد:

یراق ایرانی، پنجره ایرانی

پنجره ایرانیان: یراق ‏آلات بخشی از صنعت در و پنجره سازی است که متاسفانه تولیدکنندگان داخلی تمایل چندانی برای وارد شدن به آن نداشته ‏اند.
  • چهارشنبه 23 دی 1394 ساعت 10:24

 دلایل خرد و کلان بسیاری در عدم اقبال صنعتگران ایرانی به ساخت یراق ‏آلات در و پنجره وجود دارد که بررسی آن مجال بیشتری را می ‏طلبد. در چنین فضایی، معدود تولیدکنندگانی که جرات ورود به این عرصه را داشته و تمامی ناملایمات آن را به جان خریده ‏اند، مایه امیدواری صنعت هستند. به‏ خصوص وقتی باخبر می‏ شوید که شرکتی با چندین دهه تجربه در صنایع مختلف، و با امکانات وسیع وارد این عرصه شده است، امیدها به شکوفایی و بالندگی این صنعت در کشورمان صد چندان می‏ شود. به همین جهت به سراغ مدیر عامل فهیم و کوشای شرکت پرسابقه پویش پارت سیمین رفتیم و از فعالیت‏ های این شرکت جویا شدیم. واقعا چرا تولیدکنندگان اندکی وارد این عرصه شده‏ اند؟ این یکی از پرسش‏ هایی است که مهندس ابراهیم نظری با موشکفایی خاص خود بدان پاسخ دادند. با هم این گفتگو را می‏ خوانیم:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

پویش پارت سیمین از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده و تاکنون چه فراز و نشیب‏ هایی را در طی کردن مسیر پیشرفت پشت سر گذاشته است؟
پویش پارت سیمین با چندین دهه سابقه در صنعت کشور، در دوره ‏های مختلف با توجه به نیاز بازار کشور و با اتکا بر توانمندی‏ های خود محصولات متنوعی را در سطح انبوه تولید کرده است. این مجموعه از سال 1361 با طراحی و ساخت قالب‏ های سمبه ماتریس فعالیت ‏های خود را آغاز کرده است که برخی از این قالب‏ ها عبارتند از: شیشه بالابر وانت نیسان، لولای در وانت نیسان، گلگیر موتور سیکلت هوندا و در رادیاتور ماشین‏ های سواری.
در ابتدای سال 1364 تولید گلگیر موتور سیکلت هوندا در این مجموعه آغاز شد، و با توجه به کیفیت مطلوب و مزیت رقابتی و قیمت مناسب آن نسبت به نمونه ‏های ژاپنی، مورد استقبال شرکت تیزرو قرار گرفت و محصولات پویش پارت جایگزین قطعات ژاپنی شد. در سال‏ های پیش رو، این محصولات اکثر نیاز بازار ایران را تامین می‏ کرد.
پویش پارت سیمین از سال 1375 وارد صنعت قطعه سازی خودرو گردید که محصولات این دوره عبارتند از: رام زیر گیربکس پیکان، گلویی باک بنزین پژو آردی، گلویی باک بنزین پیکان و گلویی باک بنزین پیکان وانت. علاوه بر این تولیدات، ساخت قالب‏ های نگهدارنده ستون زیر غربیلک فرمان پژو آردی و پارس و همچنین سمند و تراورس زیر دستی جلوی پای پراید، در دستور کار واحد فنی مهندسی شرکت قرار گرفت.
در این سال‏ ها پویش پارت با موفقیت در اخذ گرید خودرو سازان، توانست با ارتقا مجموعه همکاران و سیستم‏ ها و روش ‏های انجام کار، توانمندی‏ های سازمان را با کیفیتی بسیار مطلوب، متحول سازد. از اقدامات و نتایج این دوره می ‏توان به استفاده از ابزارهای CAD-CAM در طراحی و ساخت ابزار، اخذ گواهینامه بین‏ المللی ISOTS، ساختارمند شدن نگرش و اهدف و اجرای فعالیت ‏ها در گروه ‏های اجرایی و تخصصی اشاره کرد. از دیگر محصولات تولیدی پویش پارت در این دوره این موارد را می ‏توان نام برد: پایه نگهدارنده ستون زیر غربیلک میل فرمان پژو (405، آردی و پارس) و سمند، مجموعه گلویی باک وانت و تراورس زیر دستی جلوی پای پراید.
در سال 1380 پویش پارت با انعقاد قراردادی، طراحی و ساخت ماشین ‏آلات و ابزار فریم پشتی صندلی 206 را نیز که سال‏ ها واردکننده آن از فرانسه بودیم در دستور کار خود قرار داد. در این دوره پویش پارت با اتخاذ رویکرد مدیریت نوین، خود را برای حضور موثر در عرصه بازار جهانی آماده ساخت. تعداد همکاران در این دوره بین 100ـ160 نفر بوده است. از دستاوردهای این دوره رسیدن به تولید انبوه فریم فلزی صندلی 206 با تاییدیه پژو سیتروئن فرانسه (PSA) بوده است.
در دوره جدید با توجه به تحریم و رکود تولید خودرو، مدیریت سازمان تصمیم به وارد شدن در صنعت یراق ‏آلات در و پنجره یو.پی.وی.سی گرفت و با سرمایه‏ گذاری گسترده در این زمینه موفق به ارتقاء تکنولوژی خطوط تولید یراق ‏آلات و ارتقاء عملکرد فرایندهای داخلی و توسعه محصولات شد. در عین حال جهت ارتقاء سطح آگاهی عموم جامعه و مخصوصا مصرف‏ کنندگان محصولات ویناک در زمینه کیفیت یراق و استانداردهای آن، نسبت به تاسیس دانشگاه علمی و کاربردی کاسپین در استان قزوین زیر نظر وزارت علوم اقدام شد.

کارخانه پویش پارت سیمین در کجا واقع شده و چه میزان وسعت دارد؟
کارخانه در شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین واقع بوده که مساحت کل مجموعه 17000 مترمربع شامل 6500 مترمربع سوله مسقف تولیدی در دو طبقه و 1000 مترمربع ساختمان اداری می‏ باشد.

در حال حاضر در زمینه یراق‏ آلات چه محصولاتی در شرکت شما تولید می شود؟
شرکت پویش پارت در بخش یراق آلات خود، اقدام به طراحی و راه ‏اندازی این خطوط کرده است: اسپانیولت تک حالته زاماک، اسپانولیت تک حالته فلزی، اسپانولیت در، سیستم دو حالته، دستگیره آلومینیومی پنجره، دستگیره در، دستگیره پلاستیکی پنجره، لولا در و پنجره و سایر ملزومات.
لازم به ذکر است، بخشی از موارد فوق در روند آزمایش نهایی قبل از عرضه محصول به بازار قرار دارد و به مرور به بازار عرضه خواهد شد.

برای بهره ‏گیری از دانش و فناوری روز تاکنون چه اقداماتی انجام داده ‏اید؟
تولید محصول باکیفیت و با قیمت رقابتی در بازار پیچیده موجود، نیازمند دانش فنی بالا و تکنولوژی تولید به ‏روز می ‏باشد. این شرکت با پشتوانه چهل ساله خود در تولید و برخورداری از تاییدیه ‏های گوناگون بین ‏المللی در زمینه‏ های طراحی و ساخت ابزار، تولید محصول و گواهینامه‏ های سیستمی و مدیریتی و همچنین بهره ‏مندی از خطوط تولید سفارشی و با تکنولوژی روز، سعی در پاسخگویی به این نیاز مشتریان کرده است. ضمن اینکه تجربه بالای مدیران ارشد اجرایی سازمان در زمینه طراحی و ساخت ابزار سرمایه ‏ای گرانبها جهت نیل به اهداف فوق ‏الذکر می‏ باشد.

چه گواهینامه ‏ها و استانداردهایی را تاکنون دریافت کرده‏ اید؟
در طی این سال ‏ها، پویش پارت گواهینامه ‏ها و استانداردهای متعددی دریافت کرده است که برخی از آنها عبارتند از: گرید S (بالاترین گرید ممکن) شرکت PSA فرانسه در سال 1384؛ تاییدیه محصول شرکت MAYRA انگلستان؛ISO 9001 / 2008 از شرکت IMQ ایتالیا (به مدت 15 سال)؛ ISO TS 16949 از شرکت IMQ ایتالیا (به مدت 12 سال)؛ گرید B+ از شرکت تامین ‏کننده قطعات ایران خودرو (ساپکو)؛ گرید B از شرکت تامین ‏کننده قطعات سایپا (سازه گستر)؛ سه دوره کارآفرین برتر استانی؛ دو دوره واحد نمونه تحقیق و توسعه استانی؛ و غیره.

آیا کیفیت محصولات تولیدی شما با نمونه ‏های مشابه قابل رقابت است؟
جهت پاسخ به این پرسش نیاز به معیار اندازه‏ گیری صحیح و مورد تایید بین‏ المللی هستیم که همان استانداردهای محصول در این زمینه در سطح جهانی می ‏باشد. هر یک از رده محصولات صنعت یراق ‏آلات دارای استانداردهای بین‏ المللی هستند که به‏ نوعی حداقل انتظارات و خواسته ‏های کیفی آن رده از محصول را تبیین می ‏کنند. هر یک از این استانداردها شامل چندین آزمایش می‏ باشد. ازاین‏ رو پاسخ به پرسش شما به صورت کلی پاسخ دقیقی نخواهد بود.
ولی در مجموع تلاش ما در راستای تولید محصولاتی می‏ باشد که استانداردهای بین‏ المللی مربوط به خود را لحاظ کرده ‏اند و در این راستا و به منظور افزایش اطمینان خاطر مشتریانمان، در حال اخذ این استانداردها از مراجع مورد تایید بین ‏المللی هستیم. امیدوارم که در آینده‏ای نزدیک افتخارات ارزنده‏ای را در این زمینه برای میهن عزیزمان به ارمغان آورده و شرایطی را ایجاد کنیم که سطح انتظار مشتریانمان را از محصولات این صنعت افزایش دهیم.

چرا حجم تولید یراق ‏آلات یو.پی.وی.سی در کشورمان، کمتر از واردات این محصول است؟
بی‏ توجهی نهادهای دولتی در حمایت و هدایت قابلیت ‏های صنعتگران کشورمان، عدم سرمایه‏ گذاری و استانداردسازی و نهایتا عدم توسعه این صنعت، به منظور دستیابی به مزیت رقابتی در ارتباط با واردات، به وضعیت نامطلوب فعلی انجامیده است.
در چنین فضایی صنعتگران ما از توان اندکی برای تحمل ریسک سرمایه خود برخوردار هستند؛ چراکه باید به بازاری وارد شوند که توسط محصولات خارجی قبضه شده است. در واقع به دلیل فقدان ساختار مناسب در صنعت کشور، بخش خصوصی با مشکلات عدیده‏ ای دست به گریبان است. همه این موارد باعث شده که بخشی از بازار ایران را نیز محصولات غیراستاندارد خارجی به خود اختصاص دهند.
به نظر من، همچنان که تاکنون شاهد آن بوده ‏ایم سیاستگذاری ناآگاهانه برای کشور، این تبعات را به همراه داشته است: خروج قابل توجهی ارز از کشور (پول نفت به همراه مالیات پرداخت‏ کنندگان مالیات)، بیکاری و عدم ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان فنی کشور و فقدان صادرات در این زمینه. این موارد به ‏طور کلی سبب عدم رشد و توسعه صنعت کشور شده ‏اند.
نظر شما درباره کیفیت یراق ‏آلات یو.پی.وی.سی موجود در بازار چیست؟
سازمان ما کیفیت یراق ‏آلات موجود در بازار را به سه رده تقسیم کرده است: عالی، قابل قبول و فاقد کیفیت و ماندگاری. ولی نکته مهم در این زمینه درخواست بازار (مشتری میانی) می ‏باشد. ما باور داریم به دلیل عدم تبیین مضرات استفاده از یراق ‏آلات بی‏ کیفیت و همچنین مزایای استفاده از یراق‏ آلات با کیفیت، درخواست بازار عمدتا بر پایه صرفه اقتصادی لحظه ‏ای شکل گرفته است که این امر لطمه شدیدی به این صنعت و حتی صنعت مادر (صنعت یو.پی.وی.سی) زده است. امیدواریم که با حمایت دولت و تشکیل ساختاری مناسب برای بخش خصوصی این نقصان مرتفع گردد.

یک پنجره یو.پی.وی.سی مطلوب از چه ویژگی‏ هایی باید برخوردار باشد؟
اجزاء یک پنجره مطلوب از چهار عنصر پایه ‏ای تشکیل گردیده است: پروفیل، یراق و گسگت، شیشه و مونتاژ. اگر هر یک از عناصر مطابق استاندارد تعریف شده بین ‏الملی تولید و اجرا گردد، می ‏توان یک پنجره استاندارد را تولید کرد. ضمنا یک بخش دیگر هم باید به آن اضافه کنم که عبارت است از روح بخشیدن به پنجره به لحاظ زیبایی و ظرافت.

فکر می‏ کنید چه عاملی سبب توزیع محصولات بی‏ کیفیت در بازار می ‏شود؟
فقدان ارزیابی قابلیت سازندگان پنجره یو.پی.وی.سی از طریق آزمون و ارائه جواز ساخت به مستعدان این عرصه؛ فقدان شناسایی و معرفی برندهای نامرغوب در بازار و تعهد به عدم استفاده از آنها جهت ساخت، زیر نظر اتحادیه در و پنجره یو.پی.وی.سی و حمایت نهاد دولتی مربوطه؛ عدم ارتقاء آگاهی انبوه ‏سازان از برندهای نامرغوب یراق و یو.پی.وی.سی و بازبینی جواز قابلیت ساخت برای انتخاب سازنده؛ و نبود جایگاه و زمینه ارائه خدمات آموزشی اتحادیه، به سازندگان و مشتری نهایی در این زمینه و عدم حمایت دولت از آنان.

به نظر شما وجود محصولات بی‏ کیفیت چه تاثیری بر کلیت صنعت در و پنجره دو جداره بر جای می ‏گذارد؟
باعث عدم رضایت مشتریان از پنجره یو.پی.وی.سی و یراق‏ آلات آن گردیده و سبب روی آوردن به پنجره‏ های غیر یو.پی.وی.سی خواهد شد. باید آگاهی مصرف کنندگان را در انتخاب سازندگان در و پنجره یو.پی.وی.سی بالا برد.
ضمن اینکه نشریه پنجره ایرانیان نیز می‏ تواند در شناخت و آگاهی دادن به در و پنجره سازان و مشتریان نهایی، با عملکرد عالی و گزینش‏ های خوب، و نظارت بر این روند، این برداشت را تغییر دهد.

وضعیت فعلی و فضای پیش روی بازار یراق‏ آلات را چگونه می‏ بینید؟
در وضعیت فعلی، عدم وجود ساختار مناسب محدودیت ‏های بسیاری را برای بخش خصوصی ایجاد کرده است.
ولی در عین حال این حوزه عرصه ‏ای بسیار گسترده برای سرمایه‏ گذاری، عرصه ‏ای بسیار گسترده برای توسعه دانش و تکنولوژی آن، عرصه ‏ای بسیار گسترده همراه با چالش برای رقابت، رشد و بومی کردن این صنعت، برای کشورمان است. از این جهت سازمان ما به‏ نوبه خود می ‏کوشد این خلاء را در حد توان خودش پر کند.
ما با قریب به چهل سال سابقه‏، قابلیت، امکانات و تجربه‏ های خود را برای تسریع این امر، سرمایه‏ گذاری کرده ‏ایم تا محصولی تقدیم جامعه کنیم که پاسخگوی کیفیت بالا، تحویل به‏ موقع و برخوردار از مزیت رقابتی همراه با خدمات به‏ روز به مشتریانمان باشد.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 99 ــ دی 94


ثبت نظر

ارسال