مقایسه رفتار آزمون مربوط به پنجره ساخته‌شده با پروفیل سری 60 و نوار آب‌بندی دومنظوره و پروفیل سری 60  و نوار آب‌بندی تک سوراخ و دو سوراخ (لاستیک ضربه‌گیر و شیشه‌گیر)

مهندس امین مویدفر، مدیر بازرگانی و کارشناس ارشد فنی/مهندس امیر آزادی، مدیر کارخانه و سرپرست فنی
  • شنبه 25 اسفند 1397 ساعت 20:38

 

چکیده

هدف از این مقاله بررسی رفتار پنجره‌ها در شرایط کاملا یکسان و به‌کارگیری لاستیک‌های دومنظوره تک سوراخ و دو سوراخ در مقایسه با لاستیک دومنظوره بوده که شرایط آب‌بندی و هوابندی در هر دو حالت بررسی می‌گردد.

انواع لاستیک‌های درزگیر در بازار وجود دارد که در تولید و ساخت دروپنجره دوجداره مورد استفاده قرار می‌گیرد. دو عامل در انتخاب لاستیک‌های درزگیر مهم است: یکی نوع لاستیک و دیگر میزان هم‌پوشانی لاستیک .

 در صنعت دروپنجره یو.پی.وی.سی لاستیک‌های EPDM است که کاربرد زیادی دارد. این لاستیک درزگیر جزو بهترین لاستیک‌ها به شمار آمده، غیرقابل بازیافت بوده و تنوع رنگ ندارد.

 نوع دوم لاستیک‌های درزگیر TPEیا TPVاست که البته با نام‌های مختلف در بازار عرضه می‌شود. که مواد پایه آنها همان EPDM  است که اصطلاحا به EPDMPP مشهور است. این لاستیک‌ها قابل بازیافت شده است و دارای تنوع رنگ بوده و درعین‌حال می‌توان به‌طور هم‌زمان این لاستیک‌ها را همراه با پروفیل جوش داد. قدیمی‌ترین لاستیک‌های درزگیر که کیفیت خوبی داشته و الان کمتر در بازار صنعت پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد، لاستیک‌های سیلیکونی است که هم عمر نسبتا بالا و هم تنوع رنگ داشته، همچنین قابل بازیافت هستند .

در ارتباط با میزان هم‌پوشانی لاستیک‌های درزگیر پنجره‌های یو.پی.وی.سی هم باید تاکید کرد که حداقل هم‌پوشانی این لاستیک‌ها با پروفیل در محل اتصال باید 8 میلی‌متر باشد در غیر این صورت کارکرد عایق بودن پنجره‎ها در برابر انتقال هوا، حرارت و آلاینده‌ها زیر سوال خواهد رفت.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 137-138-اسفند97 و فروردین 98

 


ثبت نظر

ارسال