هم‌زمان با چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران؛

سومین همایش انبوه‌سازان استان تهران با حمایت هافمن برگزار شد

سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران و چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری، بهمن‌ماه ۱۳۹۵ توسط دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی و با حمایت هافمن در شهر تهران برگزار شد.
  • دوشنبه 1 خرداد 1396 ساعت 13:34

این دو کنفرانس که به‌صورت هم‌زمان در روزهای پنجشنبه 7 و جمعه 8 بهمن‌ماه 1395 از ساعت 8 تا 17 در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شد، پذیرای جمع بسیاری از مسئولان، دانش‌آموختگان، استادان دانشگاه، صنعتگران و فعالان عرصه ساخت‌وساز بود. سخنرانی مسئولان، استادان دانشگاه و محققان، ارائه مقالات علمی، برپایی نمایشگاه و همچنین برگزاری پنل‌های تخصصی از جمله اتفاقات مهم این دو کنفرانس بود.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

سازمان‌های پیشرو در جهان، همواره با حضور در رویدادهای اجتماعی و علمی، ضمن حمایت از پژوهش و تحقیق در جامعه دانشگاهی که باعث ایجاد نوآوری، فناوری و در نهایت پیشرفت جامعه می‌شود و با معرفی خود به‌عنوان سازمانی حامی و ایجاد حس اعتماد در مخاطبان و شرکت‌کنندگان، می‌توانند به سودآوری پایدار و درازمدت دست یابند.

بر این اساس چهارمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری در کنار سومین کنفرانس و نمایشگاه تخصصی انبوه‏سازان مسکن و ساختمان استان تهران در نظر دارد با برقراری ارتباط موثر و هدفمند با مخاطبان مرتبط با رشته عمران، معماری و مدیریت شهری، زمینه‌ساز ارتباط دوسویه صنعت و دانشگاه شود. حضور و فعالیت در این کنفرانس می‌تواند ضمن ایجاد دلگرمی به محققان و پژوهشگران، شرکت‌های فعال را نیز به‌عنوان شرکت‌هایی بر اساس علم و فناوری مطرح کند.

بر اساس اسن گزارش، غرفه هافمن در نمایشگاه جانبی که در حاشیه این کنفرانس برگزار شده بود میزبان تعدادی از مسئولان، بازدیدکنندگان و حاضران در کنفرانس بود. مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران و محمدحسین مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور با حضور در این نمایشگاه از غرفه هافمن بازدید کردند.

گزیده‌ای از مقالات ارسال‌شده به دبیرخانه که توسط شورای سیاست‌گذاری کنفرانس انتخاب‌ شده بودند توسط نویسندگان و محققینشان در کنفرانس ارائه شدند. محورهای مورد بحث در کنفرانس شامل دو گرایش اصلی عمران و معماری بود که مقالات متعددی در این موضوعات به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده بود. گرایش‌های عمران شامل: مهندسی سازه، مهندسی زلزله، مهندسی محیط‌زیست و توسعه پایدار، مهندسی آب، مهندسی سازه‌های هیدرولیکی و دریایی، مهندسی ژئوتکنیک، مهندسی راه و حمل‌ونقل، مدیریت ساخت، مهندسی نقشه‌برداری و سایر زمینه‌های مرتبط: مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، فناوری و مواد نوین، آموزش مهندسی عمران، اخلاق مهندسی و …بود. گرایش‌های معماری نیز شامل: معماری، معماری منظر، مدیریت پروژه و ساخت، طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری، تکنولوژی معماری، انرژی معماری، مرمت ابنیه سنتی، مطالعات معماری ایران و معماری اسلامی بود.

دکتر محسن نظرپور، رئیس هیئت و دبیر شورای سیاست‌گذاری کنفرانس، مهندس احمد مجیدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری، مهندس حسن محتشم (رئیس انجمن انبوه سازان مسکن و ساختمان استان تهران) رئیس کنفرانس انجمن و دکتر محمدرضا کاویان پور (عضو هیئت‌علمی دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوس) رئیس کنفرانس دانشگاه به‌عنوان اعضای هیات رئیسه کنفرانس انبوه سازان حضور داشتند.

در ابتدای مراسم روز پنجشنبه که در سالن اصلی تالار همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شد، مجری برنامه از مهندس احمد مجیدی، رئیس شورای سیاست‌گذاری کنفرانس دعوت کرد تا برای عرض خیرمقدم و گزارش کار کنفرانس به جایگاه بیاید. مهندس مجیدی ضمن خوشامد گویی به حضار اشاره‌ای به دوره‌های قبلی همایش کرد و گفت: اینک با همت همه عزیزانی که در این سال‌ها ما را یاری کردند چهارمین دوره کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری با شعار «شهر پایدار» برگزار می‌شود.

سالانه 600 هزار مسکن کمتر از میزان نیاز تولید می‌شود

سخنران بعدی کنفرانس مهندس حسن محتشم، رئیس انجمن صنفی انبوه‌سازان مسکن و ساختمان استان تهران بود که قبل از آمدن او کلیپی از نحوه فعالیت و روند کار دبیرخانه کنفرانس برای حضار پخش شد.

حسن محتشم در ادامه گفت: 8 سال از شروع پروژه مسکن مهر می‌گذرد و همچنان ادامه دارد و باوجود عدم انعقاد قرارداد جدید توسط دولت یازدهم هنوز جامعه درگیر آن است و هر روز قیمت‌های جدیدی اعلام می‌شود.

وی در خصوص افزایش وام مسکن مهر اظهار کرد:‌ اگر به این مسئله توجه نشود تا پایان سال بعد هم شاهد اتمام پروژه مسکن مهر نخواهیم بود، بنابراین وزارت راه و شهرسازی باید درباره کمک‌های واقعی و تمام‌شده این پروژه‌ها به‌خصوص بلندمرتبه‌ها تعیین تکلیف کند تا انبوه‌سازان زیان نبینند.

محتشم با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت بناها گفت: سامانه پایش کیفیت ابنیه کار مشترکی است که با کمک دانشگاه‌ها در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: سامانه پایش کیفیت ابنیه کار مشترکی است که با دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی باهدف ارتقاء کیفیت ساخت‌وساز در دستور کار انجمن و دانشگاه قرار دارد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و در این پروژه هزینه‌ها صرفا خدمات کارشناسی است و هیچ تاثیری در افزایش قیمت نهایی مسکن ندارد.

رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران افزود: بیمه تضمین کیفیت چند سالی است که در وزارت راه و شهرسازی مطرح است و در بیمه 10 ساله پیش‌بینی شده بود که بهره‌برداران در طول بهره‌برداری بیمه هزینه‌ها را بپردازند بنابراین ما پیشنهاد دیگری داریم و آن این است که کار بر عهده تولیدکننده یا انبوه‌ساز قرار گیرد و آنها خدمات پس از فروش و تضمین کیفیت را عهده‌دار شوند.

وی بابیان اینکه بحث شناسنامه فنی ملک هنوز اجرایی نشده گفت: این مبحث دارای اشکالاتی است که اگر به انبوه‌سازان واگذار شود بهتر می‌توانند آن را اجرا کنند.

وی در پایان با اشاره به نیاز سالیانه کشور به یک‌میلیون واحد مسکونی در سال گفت: طبق برآورد کارشناسان اگر سالیانه یک‌میلیون واحد در کل کشور احداث شود در سال 1404 عرضه و تقاضا برابر می‌شود اما هم‌اکنون در بهترین حالت بیش از 400 هزار واحد مسکونی تولید نمی‌کنیم. این انباشت تقاضا می‌تواند در آینده به افزایش قیمت مسکن منجر شود.

بارگذاری شهری متناسب با امکانات صورت گیرد

در ادامه محمدحسین مقیمی قائم‌مقام وزیر کشور با تاکید بر جدی گرفتن بحث ایمنی در ساختمان‌ها گفت: طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها باید متناسب با هر پدیده‌ای پاسخگو باشد و در این زمینه زیرساخت‌های شهری باید با اصول فنی منطبق باشد.

وی با بیان اینکه باید به شهر به‌عنوان یک موجود زنده نگاه کنیم و بارگذاری شهری متناسب با امکانات صورت گیرد تصریح کرد: فضای شهری و کالبدی شهرها باید برگرفته از معماری ایرانی ـ اسلامی باشد اما سال‌هاست در این خصوص صحبت می‌شود و مبنا و دستاورد علمی در این زمینه کمتر می‌بینیم.

مقیمی بر حفظ و نگهداری بافت‌های تاریخی تاکید کرد و گفت: بافت‌های تاریخی باقابلیت، امروز در معرض هجوم قرار گرفته است که باید از آنها صیانت کنیم.

وی افزود: توانمندسازی در بافت‌های غیررسمی به‌خصوص در کلان‌شهرها از جمله شهر مشهد باید مورد توجه قرار گیرد. بحث محیط‌زیست نیز که در سال‌های اخیر به دلیل توسعه سریع شهرها مورد غفلت قرار گرفت موضوع حساسی است که لازم است به‌صورت جدی به آن بپردازیم.

قائم‌مقام وزیر کشور توجه به فضای سبز، مبلمان شهری، ایمنی ساختمان‌ها، شریان‌های حیاتی و مدیریت پسماند را ازجمله مباحث سکونت‌پذیر کردن شهرها عنوان کرد و گفت: کشور ما حوادث طبیعی و غیرطبیعی بسیاری را پشت سر گذاشته است، زلزله، سیل، خشک‌سالی و آتش‌سوزی طبیعی در جنگل‌ها ازجمله مخاطراتی است که همواره با آن مواجه بودیم. در زلزله رودبار 14-15 هزار نفر به این دلیل که در ساخت‌وسازها اصول ایمنی رعایت نشده بود جان خود را از دست دادند.

مقیمی همچنین در خصوص زلزله بم خاطرنشان کرد: 34 هزار کشته در زلزله بم داشتیم و این در حالی بود که قبل از آن آئین‌نامه 2800 که بر مقاوم‌سازی و کیفیت بناها تاکید می‌کند ارائه شده بود، با این ‌وجود دیدیم بسیاری از ساختمان‌ها در برابر زلزله مقاومت نکردند.

عنصر شفافیت یکی از پنج عامل خروج از رکود است

همچنین در این همایش محمدحسین رفعت‌نژاد مدیرعامل وب‌سایت IHome با اشاره به رکود چهارساله حاکم بر بخش مسکن گفت: طبق تحقیقات، عنصر مقاومت و کاهش ریسک‌پذیری یکی از پنج عامل اصلی در خروج از رکود است. در این خصوص وبسایت‌های آنلاین درصورتی‌که با سیاست‌گذاری درست حرکت کنند و بحث اطلاع‌رسانی دقیق را سرلوحه کار خود قرار دهند می‌توانند به شفافیت بازار کمک کنند.

وی افزود: یک شکاف قیمتی بین رقمی که آگهی‌دهنده ثبت می‌کند و قیمت معامله‌شده وجود دارد و این شکاف قیمتی باعث می‌شود اولا کسی که می‌خواهد ملک را بفروشد این نگرانی را دارد که نکند ملک را ارزان بفروشد و به همین دلیل قیمت را بالا تعیین می‌کند و از سوی دیگر خریدار شاید تصور می‌کند این قیمت نادرست است و به همین علت وب‌سایت‌ها با ارائه شاخص‌های قیمتی، شکاف بین قیمت عرضه و تقاضا را پر می‌کنیم تا متعاملین اطمینان یابند ملک را به قیمت می‌خرند.

وی با اشاره به خدماتی که املاک مجازی ارائه می‌کنند، گفت: ارائه اطلاعات و مشخصات ملک و نیز اماکن و موقعیت خدمات آموزشی، درمانی، رفاهی و سایر مراکز در وبسایت‌ها باعث کاهش حمل‌ونقل و کاهش ترافیک می‌شود.

دکتر خاکی صدیق، رئیس دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیرالدین طوسی سخنران بعدی بود که در این کنفرانس به ایراد سخن پرداخت. در ادامه مهندس مقیمی، قائم‌مقام وزیر کشور به جایگاه آمد و سخنانی در خصوص اهمیت موضوع کنفرانس و مبحث ساخت‌وساز ایراد کرد.

دکتر ذوالفقاری با موضوع «چالش‌های ابزار مدیریت ریسک در کشور در مقابله با خطرات آتش و آتش‌سوزی پس از زلزله» و دکتر عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی با موضوع «تغییر ساختار بخش مسکن در ایران» دیگر سخنرانان روز اول همایش در وقت صبح بودند.

پنل‌های تخصصی نیز هم‌زمان در چند سالن فرعی با حضور محققین، استادان، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث علمی تا پایان وقت بعدازظهر روز اول کنفرانس برگزار ‌شد.

در ادامه برنامه و در روز دوم کنفرانس، مهندس چمران، رئیس شورای عالی استان‌ها و دکتر حناچی، معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور به سخنرانی پرداختند. پس از اجرای برنامه موسیقی توسط گروه موسیقی سنتی، گزارش رئیس کنفرانس، دکتر کاویانپور در سالن اصلی قرائت شد.

ارائه گواهی مقالات و گواهی حضور در همایش و اهدای جوایز و لوح‌های تقدیر به برگزیدگان پایان‌بخش مراسم در روز جمعه بود.

پنل‌های تخصصی مربوط به ارتقاء و پایه نظام‌مهندسی نیز روز دوم کنفرانس، جمعه 8 بهمن‌ماه، در سالن‌های فرعی تا پایان وقت در جریان بود.

 
  نشریه پنجره ایرانیان-سال دهم-شماره 115-اردیبهشت96


ثبت نظر

ارسال