همایش سالانه انبوه‎سازان برگزار شد

پنجره ایرانیان: به گزارش خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان، همایش و نمایشگاه سالانه انبوه‎سازان ایران همزمان با روز جهانی اسکان بشر روز دوشنبه 13 مهرماه 1394 در سالن خلیج‎فارس پژوهشگاه نیرو برگزار شد.
  • شنبه 7 آذر 1394 ساعت 10:21

شرکت هافمن تولیدکننده پروفیل یو.پی.وی.سی به‏ عنوان حامی بزرگ این همایش و با هدف معرفی هر چه بیشتر و نهادینه ساختن تئوری ناب‏‏سازی مصرف انرژی برای سازنده‏‎ها به‏ ویژه انبوه‏ سازان کشور، در این گردهمایی حضور داشت و مهندس محمد حمیدیه مدیر عامل شرکت هافمن در پایان مراسم مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت.

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

جمشید برزگر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان
در ابتدای این همایش مهندس برزگر رئیس کانون سراسری انبوه ‏سازان سخنان خود را در خصوص صنعت مسکن این ‏گونه آغاز کرد: صنعت مسکن و ساختمان یکی از مهمترین بخش ‏هاست که به‏ عنوان موتور محرکه نقشی بیش از 25% در حوزه اشتغال ‏زایی و 30% در گردش نقدینگی جامعه دارد. در چنین شرایطی لازم است که برنامه ‏ریزی ‏ها و تصمیم‏ گیری ‏های مناسبی در جهت تامین نقدینگی و سرمایه در گردش تولیدکنندگان مسکن از طریق اعطا تسهیلات بانکی متناسب بر اساس توان خرید متقاضیان و قابل انتقال به آنها با نرخ ‏های منطقی در اختیار انبوه ‏سازان قرار گیرد تا ضمن ایجاد رونق در بخش تولید مسکن، بتوان بخش عرضه آن را نیز با تقویت توان خرید مردم به سمت ثبات واقعی سوق داد‏. به اعتقاد ما باید تغییر نگرشی در موضوع تامین اعتبار جهت رونق ساخت ‏وساز صورت گیرد. امروزه بانک ها‏ کمکی به تامین منابع لازم نمی ‏کنند، بلکه به‏ عنوان بنگاه ‏های اختصاصی نقش‏ آفرینی می‏ کنند. بانک‏ ها باید تامین کننده مالی باشند نه رقبای اقتصادی.
وی در ادامه در خصوص استیضاح وزیر راه مسکن و شهرسازی عنوان داشت: من از عزیزان تقاضا دارم با نمایندگان استانی خود رایزنی کنند تا با رای منفی به استیضاح پاسخ دهند. ما به‏ عنوان بخش خصوصی موظف هستیم حمایت خود را از وزیر محترم راه و شهر سازی جناب آقای آخوندی اعلام کنیم تا به سوی فردای بهتر و آینده‏ ای روشن گام برداریم.
جمشید برزگر اضافه کرد: لازم می ‏دانم بار دیگر مطالبات خود را از مسئولان محترم اعلام کنم: (1) توجه و اهتمام ویژه مجلس محترم شورای اسلامی به دیدگاه ‏های کارشناسی شده بخش خصوصی و تشکل‏ های صنفی حرفه‏ ای در تدوین و تصویب قوانین و بودجه سنواتی و قانون سرمایه توسعه ششم و سایر قوانین به‏ ویژه جامعه انبوه‏ سازان. (2) اهتمام دولت محترم به اصلاح قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی. اصلاح قانون مالیات‏ های مستقیم علی الخصوص ماده 77. اصلاح ساختار سازمان های نظام مهندسی برابر قانون و تبیین هر چه سریع‏تر آیین‏ نامه اجرایی ماده 29 این قانون و استفاده بهینه از دیدگاه کارشناسانه تشکل ‏های بخش خصوصی در تبیین آیین ‏نامه ‏های اجرایی و قوانین مرتبط با حوزه ‏های تخصصی مخصوصا انبوه ‏سازان. (3) تاکید و عزم دولت برای اجرای صحیح قوانین مهم اقتصادی نظیر قانون رفع موانع تولید و سرمایه‏ گذاری. بهبود مستمر محیط کسب و کار قانون ساماندهی و حمایت از تولید اصلاح نظام مالی با اولویت کاهش نرخ سپرده ‏ها و تسهیلات بانکی. (4) تلاش برای رفع موانع فراروی مسکن و ساختمان نظیر افزایش تصاعدی نرخ مالیات‏ های مستقیم و ارزش افزوده. وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با توجه مسوولان این مسیر دشوار هموار خواهد شد تا شاهد خروج از بحران و تورم باشیم.

حامد مظاهریان، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی
دکتر حامد مظاهریان نیز در سخنان خود ضمن اشاره به چشم‏ انداز صنعت ساختمان، سه سیاست این وزراتخانه را چنین برشمرد: سیاست ‏های تقویت طرف عرضه؛ ما باید بتوانیم تسهیلات ساخت را افزایش دهیم؛ سیاست‏ های تقویت طرف تقاضا؛ که در آن با کمبود نقدینگی مواجه هستیم؛ نهادسازی ‏های لازم که باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد. وی افزود: هم‏اکنون در حال پیگیری تسهیلات 100 میلیونی هستیم که بانک مرکزی نیز با کلیت آن موافقت کرده است و با نهایی شدن این طرح، تسهیلات مورد نظر به انبوه ‏سازان تعلق خواهد گرفت و 60 میلیون تومان آن نیز به خریداران منتقل خواهد شد. سیاست بعدی ما تغییر ماهیت بانک مسکن از بانکی تخصصی تجاری به بانکی توسعه ‏ای است. هدف نهادهای توسعه‏ ای، برخلاف نهادهای تخصصی تجاری اجرای سیاست‏ هاست و این قبیل نهادها با توجه به اجرای سیاست‏ ها مورد سنجش قرار می ‏گیرند نه میزان سودآوری. وی در خصوص هدف صندوق ضمانت نیز اظهار داشت: این صندوق چهار هدف اصلی را پی می‏ گیرد: حمایت از خریدار و سازنده؛ تامین منابع؛ ایجاد امنیت خاطر؛ ضمانت کیفیت ساخت.

محمدرضا انصاری، نایب رئیس اتاق ایران
مهندس محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق ایران از دیگر سخنرانان این همایش بود. ایشان در ابتدا به موضوع استیضاح وزیر راه و کارنامه پربار آقای آخوندی اشاره کرد. وی در ادامه با اشاره به فعالیت ‏های اتاق بازرگانی، گفت: اتاق در حوزه ‏هایی که می ‏تواند تاثیرگذار باشد بسیار فعال است. البته خوشبختانه اتاق در 160 نقطه مهم تصمیم‏ گیری نماینده دارد؛ از جمله شورای پول و اعتبار، شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و غیره. به‏ هرحال، اتاق ایران مباحث مختلفی را مطرح و پیگیری می ‏کند. از جمله موارد پیگیری اتاق، طرح ‏های نیمه تمام است. همچنین به ‏دنبال حل مشکل فقدان نظامی مشخص برای ساخت ‏وساز هستیم. امروزه شهرهای ما چشم‏ انداز بسیار نازیبایی دارند که باید این مشکل برطرف شود. به نظر من، به ‏وجود آوردن یک نظام صحیح به ‏تنهایی از عهده بخش خصوصی برنمی‏ آید، بلکه دولت، شهرداری و نظام مهندسی و ارگان ‏های ذیربط دیگر نیز باید برای رفع این معضل همکاری کنند.

مهدی موذن، رئیس سازمان نظام کاردانی ساختمان کشور
مهندس مهدی موذن در سخنان خود، پس از مروری کوتاه بر وضعیت موجود ساختمان‏ سازی کشور، شرایط ویژه امروز در خصوص حوادث طبیعی مشکل ‏ساز از قبیل سیل و زلزله در آینده را مورد بررسی قرار داد. وی در ادامه گرفتاری امروز را محصول تفکر یک شبه برخی از مسوولان دانست، و مشاهده ساختمان‏ هایی با دوام بسیار اندک را از عواقب چنین تفکراتی برشمرد.

بابک مشیرفر، مدیرفروش شرکت هافمن
در ادامه این همایش بابک مشیر فر مدیر فروش هافمن ضمن برشمردن استراتژی‏ های این شرکت‏، دلایل حضور در این همایش را این چنین بیان کرد : 1. تمرکز بر مصرف کننده عادی 2. تمرکز بر کارگاه ‏های در و پنجره ‏سازی 3. تمرکز و پاسخگویی به خواسته‏ های انبوه‏ سازان.
مدیر فروش هافمن با اشاره به رکود کنونی در بازار مسکن اظهار داشت: در چنین شرایطی کار ما افزایش می ‏یابد، چرا که ما درصدد هستیم تفکر ناب‏ سازی را نهادینه کنیم. ناب ‏سازی شکل پیشرفته و مدرن بهره‏ وری می‏ باشد که این مهم باعث افزایش توان رقابتی در دوران رکود خواهد شد. مشیرفر با بیان اینکه تفکر ناب ‏سازی باعث کاهش هزینه‏ ها می‏ شود، تصریح کرد: تمرکز و تلاش بیش از پیش روی کیفیت و پیاده‏ سازی تفکر ناب‏ سازی علاوه بر افزایش توان رقابتی و به حداقل رساندن هزینه‏ ها، هافمن را به پروفیل درجه یک بازار تبدیل کرده است. وی اضافه کرد بهره ‏مندی از مزایای استفاده از تفکر ناب ‏سازی را به دوستان انبوه‏ ساز پیشنهاد می‏ کنیم.
بابک مشیرفر با اشاره به سهم بالای پنجره ‏های دو جداره در طراحی هرچه بهتر نمای داخلی و خارجی و وجود ارتباط 24 ساعته با مشتری، با استناد به تحقیقات علمی و کارشناسی آماری صورت گرفته در شرکت هافمن، به تحلیل هزینه در و پنجره با پروفیل استاندارد در ساختمان‏ های کشور پرداخته و تفاوت قیمت پنجره‏ های با پروفیل باکیفیت و پنجره ‏های با پروفیل بی‏ کیفیت، نسبت به قیمت فروش یک متر آپارتمان، هفده صدم درصد، یعنی عددی نزدیک به صفر اعلام کرد. وی افزود: همانطور که مشاهده می ‏شود این میزان بسیار ناچیز بوده و غیر منطقی است که انبوه‏ ساز جهت کاهش هزینه‏ ها، بسیاری از مزیت‏ های رقابتی خود را از دست بدهد.

بهمن آرمان، پژوهشگر و استاد دانشگاه
دکتر بهمن آرمان نیز در همایش سالانه انبوه‎سازان سخنرانی خود را ابتدا با مقایسه اقتصاد کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه آغاز کرد و اقتصاد را بر دو پایه دسته بندی کرد: (1) پایه بانکی (2) پایه اوراق بهادار. این استاد دانشگاه ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص این موارد، تاکید کرد: من از زمانی که مسکن مهر پیشنهاد شد از مخالفان طرح بودم و به اعتقاد من این ساختمان‏ ها در شان و منزلت ملت ایران نیست.

سیامک مقدم، رئیس دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران
در ادامه دکتر سیامک مقدم رئیس دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران به ایراد سخنانی پرداخت. وی ضمن تشکر از جامعه انبوه ‏سازان که برای دومین سال پیاپی یکی از محورهای همایش خود را روز جهانی اسکان بشر قرار داده‏ اند، ابراز امیدواری کرد: این مشارکت به ‏صورت گسترده در همه استان‏ های کشور پیگیری شود و خواستار حضور فعال‏ تر جامعه انبوه‏ سازان در این عرصه هستیم.
دکتر مقدم در ادامه ضمن اشاره به الگوی شهر تهران، رشد غیرمنطقی این شهر را مورد انتقاد قرار داده و ابراز امیدواری کرد که ضوابط شهری بیش از پیش مد نظر قرار گیرد. در پایان مطابق سال گذشته، ایشان پیام دبیر کل سازمان ملل متحد را قرائت کردند.

عباس سلیمیان،عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان
در ادامه دکتر عباس سلیمیان اقتصاددان، کارشناس امور مالی و بانکی و عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی همدان به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان با توضیح مختصری پیرامون نظام‏ های مالی و چالش‏ های پیش‏رو و با ذکر مثال از مدل ‏های موفق اقتصادی به ارائه پیشنهاداتی پرداختند و آمادگی خود را جهت پیاده‏ سازی نظام مالی مدنظر خود بیان کردند.

پویان بیگلری، عضو انجمن انبوه ‏سازان استان مرکزی
سخنران آخر همایش، دکتر پویان بیگلری حقوقدان، عضو انجمن انبوه سازان استان مرکزی و عضو هیات مدیره کانون موسسات داوری و مدرس دانشگاه بودند. ایشان ضمن بررسی مشکلات موجود از بعد حقوقی و ارائه توضیحات و راهکارهای ارزشمند، صحبت‏ های خود را با پاسخ به سوالات حضار به پایان رساندند.
در پایان برترین انبوه ‏سازان چندین استان بر اساس معیارهای از پیش تعیین شده و ضوابط مهندسی، مورد تجلیل و قدردانی قرار گرفتند.

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال نهم ــ شماره 97 ــ آبان 94


ثبت نظر

ارسال